תומכי טראמפ: חאשוגי הוא אויב ישראל, היה ידיד של בין לאדן

על רקע מאמצי טראמפ לשמר את היחסים עם סעודיה לנוכח ביקורת מתעצמת בארה"ב ובאירופה על רציחת העיתונאי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, מנהלים גורמים בימין האמריקאי קמפיין שמציג את חאשוגי כאנטישמי ואיסלמיסט רדיקלי • "צייץ ב-2015 שהכותל המערבי נבנה ע"י מוסלמים"

ג'מאל חאשוקג'י / צילום: רויטרס
ג'מאל חאשוקג'י / צילום: רויטרס

תומכים של דונלד טראמפ בימין האמריקאי, ובהם ידידי ישראל, מנהלים קמפיין שנועד להציג את ג'מאל חאשוגי, העיתונאי הסעודי שנרצח בקונסוליה של ארצו באיסטנבול, כאויב ישראל, ידיד של האחים המוסלמים, תומך חמאס וידיד של אוסמה בין לאדן כאשר שניהם היו בחיים. המסע הימני בארה"ב נגד חאשוגי מתנהל במקביל לקמפיין דומה שעורכים תומכי ממשלת סעודיה במדיה החברתית.

נראה שמטרת שני הקמפיינים היא לפוגג במעט את הלחצים על הבית הלבן להעניש את סעודיה בכל חומר הדין אם נסיך הכתר מוחמד בין סלמאן, השליט בפועל במדינה, לא ישלם בכסאו על רצח חאשוגי. המבקרים בארה"ב מהלכים על חבל דק: רציחתו של העיתונאי אכן מתועבת, הם מדגישים. הוא לא היה צריך לשלם בחייו על דעותיו, אך הסתרת האופי האמיתי של השקפותיו אינה אלא סירוס ההיסטוריה.

את התהודה הגדולה ביותר לקמפיין נגד חאשוגי נתן דווקא "וושינגטון פוסט", אכסנייתו הפובליציסטית של העיתונאי. בכתבה גדולה בעמודו הראשון ביום ו' נאמר: "רפובליקאים בקצה הימני של הסרגל הפוליטי ופרשנים שמרנים מנהלים מסע לחישות להכפשת חאשוגי כדי להגן על טראמפ מביקורות בגין הדרך שבה הוא מטפל בפרשה ובגין מיאונו לתת תגובה עוצמתית להתנהלות הסעודים".

לדברי העיתון, קבוצת מחוקקים רפובליקאים, שידועים כתומכי טראמפ, מפיצים בחוגיהם מאמרים מאתרים ימניים שמעלים חשדות נגד חאשוגי. מאמרים אלה מציינים את קשריו עם האחים המוסלמים ומעוררים שאלות שגובלות בקונספירציות על יחסיו עם בין לאדן לפני עשרות שנים, כאשר חאשוגי סיקר את פעילותו של הטרוריסט באפגניסטאן וקיבל היתר לשהות במחיצתו.

ואכן, ברשת ובשידורים של פוקס ניוז אפשר למצוא בנקל התבטאויות נגד חאשוגי. בתכנית המלל Outnumbered בפוקס אמר המגיש, האריס פוקנר: "חאשוגי היה קשור לאחים המוסלמים... אני נותן לכך פומבי מפני שזה אחד מהדברים שמדברים עליהם".

מאוחר יותר, בתגובה על התבטאותו בשידור, פרסם פוקנר את התגובה הבאה: "תפקידי כעיתונאי הוא לשאול שאלות קשות... שאלותיי לגבי היעלמות חאשוגי אינן מתפשרות ואינן חורגות מהדרך שבה הייתי מטפל בנושאים אחרים. היעלמותו של חאשוגי ב-2 באוקטובר היא תזכורת מחרידה לסכנות שניצבות לפני עיתונאים ואנו נוסיף לדווח על כל היבטי הפרשה במאמץ למצוא תשובות".

שלשום (ו') צייץ פטריק טול, כתב לענייני טרור באתר השמרני PJ MEDIA: "לא ידעתי עד אתמול שג'מאל חאשוגי הוא המחבר של מאמר ידוע לשמצה בעיתון Arab News מ-1988על מסעותיו באפגניסטאן עם אוסמה בין לאדן ושותפו להקמת אל קאעדה, עבדאללה עזאם. הוא (חאשוגי) בסך הכל עיתונאי שוחר רפורמות ודמוקרטיה שאוחז בידיו מטול רימונים בחברת ג'יהאדיסטים".

בפרשנות ב-JTA, סוכנות הידיעות היהודית, מציין הכתב רון קמפיאס, כי המאמר שמצוין לעיל נכתב בתקופת ממשל רייגן, כאשר ארה"ב תמכה במורדים המוסלמיים באפגניסטאן נגד רוסיה. חאשוגי אכן חיבב את בין לאדן (משפחות חאשוגי ובין לאדן היו קרובות), אך הוא התנער ממנו לאחר שבין לאדן החל ליזום פעולות טרור נגד המערב, כתב קמפיאס.

האתר הימני "פראנט פייג' מגאזין" פרסם ב-12 באוקטובר מאמר שנושא את הכותרת: "ג'מאל חאשוגי מאשים, שתמיכת ארה"ב בישראל חוללה את פיגועי 11 בספטמבר 2001". הקטע הרלוונטי במאמר גורס: "הסעודים נוטים לקשור בין הכיעור שהתרחש בניו-יורק ובוושינגטון לבין מה שהתרחש, ומוסיף להתרחש, בפלסטין. הגיע הזמן שארה"ב תתחיל להבין את השפעת מדיניות החוץ שלה ואת התוצאות של המדיניות הזו. אבל, לרוע המזל, הכרה כזו עדיין אינה חלק מהמציאות האמריקאית".

והבלוגרית הישראלית-גרמנית פטרה מארקווארדט-ביגמן, שמאמריה משקפים דעות ימניות, כתבה אתמול באתר "הארץ" באנגלית: "... יתכן שנחוץ להדגיש את מה שצריך להיות ברור מאליו: כאשר עיתונאי נרצח ע"י ממשלה שעליה הוא מתח ביקורת, אין שום חשיבות להשקפותיו. דעות פשוט לעולם אינן מצדיקות רצח. אך כאשר נשיא ארה"ב עצמו תוקף דרך קבע את המדיה, נראה שיש חשיבות מיוחדת לכך שהתקשורת תעשה מאמץ להראות שכאשר אפילו אחד מבניה חוסל בגלל השקפותיו, השקפות אלה לא יכובסו".

היא מציינת שמאמר שפרסם "ניו יורק טיימס" ב-14 באוקטובר הוא "מאמץ מבורך לתקן את התפיסות המוטעות שחאשוגי היה בעצם מעין חולק על המשטר, אדם ליברלי, או אפילו פרוגרסיבי".

"אם אינך תומך במזה"ת איסלמיסטי, תתקשה לקבל את ההערכה שחזונו של חאשוגי לאזור הוא שיפור גדול בהשוואה לאג'נדה של השליטים הסעודים האוטוקרטים", כותבת מארקווארדט-ביגמן. "... אם אתה ישראלי, אינך יכול שלא לתמוה האם תקוותיו של חאשוגי לענייני המזה"ת לא היו הופכות אותך, הישראלי, לפליט, אם לא גרוע מכך".

ה"טיימס" כתב, כי חאשוגי הצטרף לאחים המוסלמים בהיותו צעיר, אך הוא "נותר בקי ברטוריקה הקונסרבטיבית, איסלמיסטית ולעיתים קרובות אנטי-מערבית, והוא היה מסוגל להפגין את הבקיאות הזו - או להסתירה - בהתאם לאנשים שעימם הוא ביקש להתיידד".

ד"ר שמעון סמואלס, מנהל היחסים הבינלאומיים של מרכז וויזנטאל באירופה צייץ בשבוע שעבר בחשבון הטוויטר הרשמי של המרכז, כי הצליח לחשוף "ציוצים אנטישמיים" של חאשוגי מ-15 באוקטובר 2015. בציוציו מכחיש חאשוגי כל קשר בין היהודים לישראל וטוען, כי הכותל המערבי נבנה בעצם ע"י מוסלמים, נראטיב כוזב שרווח בעיקר בקרב הפלסטינים.

סמואלס אמר ל-JTA: "אם יש בידך ציוץ, ולציוץ הזה יש חשיבות ציבורית, אסור להחביא אותו". אך הרב אברהם קופר, הדיקן של מרכז וויזנטאל, אמר ל-JTA, כי הפרסום שלך סמואלס היה מקודם מדי. "ייתכן ששמעון, שיושב באירופה, אינו רגיש כל כך להשלכות על רציחתו של חאשוגי", אמר קופר. "יש הרבה כעס מוצדק על הסעודים". לדבריו, ייתכן שבמועד מאוחר יותר יפרסם המרכז דו"ח מלא, עם נואנסים רבים יותר, על חייו והשפעתו של חאשוגי.

גורמים במפלגה הרפובליקאית אמרו ל"וושינגטון פוסט", כי עוזרי טראמפ מודעים להתקפות על חאשוגי. העוזרים מקפידים לא לעודד את ההתקפות האלה, אך הם גם לא עושים דבר כדי להפסיקן או לקרוא עליהן תיגר.