ביהמ"ש אישר לוועדת הטייקונים לעיין בתיקי הפירוק של פישמן

ועדת החקירה הפרלמנטרית לעניין האשראי ללווים הגדולים תוכל לעניין רק במסמכים שקשורים למשפחת פישמן • תיק פישמן הוא התיק הראשון בגינו פנתה הוועדה לבית המשפט, וההערכה היא שאישור השופט אורנשטיין יפתח את הדלת לבקשות נוספות

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף
אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, הוציא היום (ב') אחר-הצהריים החלטה דרמטית המאפשרת לוועדת החקירה הפרלמנטרית לעניין האשראי ללווים גדולים, המצויה בעיצומם של הדיונים מול הבנקים, לעיין בתיקי הפירוק של אליעזר פישמן.

הזכות לחשוף ולהציג את הניירות שבבית המשפט תהיה מוגבלת למסמכים שנוגעים לחייבים, חברות פישמן. בהחלטתו הזכיר הנשיא אורנשטיין כי בכל הקשור לחיסיון הקיים בין בנק ללקוח בקשר למסמכים, חיסיון זה הוא של הלקוח ולא של הבנק. מטעם זה קבע השופט אורנשטיין כי נוכח העובדה שהחייבים (שהם הלקוח) לא התנגדו להסרת החיסיון הבנקאי והשאירו את בקשת ועדת החקירה לשיקול-דעתו של בית המשפט, ולאור עיקרון פומביות הדיון - "יש מקום לאשר לוועדה לעיין בתיקים בכל הנוגע למסמכים של החייבים".

אולם בכל הקשור למסמכים הקשורים להליך פשיטת הרגל של פישמן הנוגעים לצדדיים שלישיים, בית המשפט קבע כי הבנקים אינם יכולים לוותר על החיסיון. משכך, כעת יידרשו הבנקים וכן כונסי הנכסים להודיע לבית המשפט ולוועדת החקירה מי הם אותם צדדים שלישיים אשר לגביהם קיים חשש שאם תתקבל בקשת ועדת החקירה, יהיה בה כדי לפגוע בהם.

על הבנקים ועל כונסי הנכסים להודיע על כך עד היום האחרון לחודש הנוכחי, 31.10.18. אם הוועדה תרצה לעיין גם במסמכים אלה, היא תוכל לפנות אליהם ולבקש את עמדתם באשר להסרת החיסיון. אם תהיה מחלוקת, היא תובא לבית המשפט.

תיק פישמן הוא התיק הראשון בגינו פנתה הוועדה לבית המשפט. ההערכה היא כי אישור השופט היום יפתח את הדלת בפני הוועדה לבקש לעיין בתיקים נוספים.

ההחלטה מגיעה יממה אחרי שבכירי הפועלים ישבו מול ועדת החקירה הפרלמנטרית וטענו לחובת סודיות המונעת מהם להעביר או למסור כל מידע הקשור לאנשים פרטיים, גם כאשר הם מצויים בהליכים משפטיים כלשהם. זאת, גם אחרי שהמפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר עצמה, נמנעה מלמסור לוועדה תיקים הנוגעים לעבודת הפיקוח מול בנקים שנתנו אשראי כבד למה שמכונה "טייקונים", שהסתבר כי לא היו מסוגלים כלל להחזיר את חובותיהם.

ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית שבה חברים נציגים מכל המפלגות, בירך הערב את החלטת השופט אורנשטיין. ח"כ כבל אמר כי מדובר בהישג משמעותי לוועדה, וכי במקום בו נתקלה הוועדה בהתנגדויות חריפות של בנקים ורגולטורים שסירבו לתת מידע, בית המשפט הפעיל שיקול-דעת והבין את המשמעות הציבורית הגדולה שיש בעיון בתיקים.

*** גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין" המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". באחרונה ביקשה חברת "מוניטין" להצטרף לבקשת הפירוק של חברת "השקעות כדאיות" שבבעלות משפחת פישמן, וההליך המשפטי בעניין עודנו מתנהל.