בנו של סורוס: קמפיין טראמפ הוציא את שד האנטישמיות מהבקבוק

במאמר ביקורת נוקב ב"ניו יורק טיימס", אומר אלכסנדר סורוס, כי מטעני החבלה שנשלחו לאביו, לאובמה ולמותחי ביקורת אחרים על טראמפ "אינם מנותקים מהמצב הנורמלי החדש של הכפשות פוליטיות" • נשיא CNN, ג'ף זוקר: "טראמפ צריך להבין שלמילים יש חשיבות; עד עתה הוא לא הראה שהוא מבין זאת" • טראמפ: אין מקום לאלימות

דונלד טראמפ /צילום: רויטרס  Leah Millis
דונלד טראמפ /צילום: רויטרס Leah Millis

אלכסנדר סורוס, בנו של המיליארדר ג'ורג' סורוס, מותח ביקורת חריפה מאוד על דונלד טראמפ וטוען שהוא זרע זרעי אנטישמיות בארה"ב. המאמר נכתב בעקבות חשיפת שש פצצות צינור שנשלחו לאביו, לברק אובמה, להילארי קלינטון ולאישים אחרים שמתחו ביקורת על טראמפ, וכן ל-CNN.

במקביל, הכריז אמש ג'ף זוקר, נשיא CNN: "בבית הלבן יש חוסר הבנה מוחלט של חומרת ההתקפות הנמשכות של הנשיא על המדיה. הנשיא, ובמיוחד דוברת הבית הלבן, צריכים להבין שלמילים יש חשיבות; עד עתה טראמפ לא הראה שהוא מבין זאת".

בעצרת בחירות בוויסקונסין, אמש, גינה טראמפ את משלוחי המטענים וקרא לאחדות, אך לא הודה בקיום קשר בין התקפותיו המילוליות על הדמוקרטים, שאותם הוא תיאר בעבר הקרוב כ"אספסוף", ועל התקשורת, שאותה תיאר בעבר לא פעם כ"אויבת העם", לבין מטעני החבלה שנחשפו אתמול. והוא קבע שהעיתונות אחראית לטון השלילי בשיח הציבורי.

אלכסנדר סורוס, שמנהל את הקרנות הפילנטרופיות שהקים אביו, Open Societies Foundations, מציין במאמרו, שיש "רשימה ארוכה של אנשים שאינם מוכנים לקבל את הרעיון של חברות שבהן יש לכל אחד פתחון פה, קול".

"נגד אבי כוונו התקפות רבות לאורך חייו, ורבות מהן טבולות ברעל אנטישמי", הוא כותב. "אבל משהו השתנה ב-2016. עד אז, הארס שכוון נגדו בא בעיקר מהשוליים הקיצוניים, מתוך קבוצות של גזענים ולאומנים לבנים, שמטרתם היתה לחתור תחת יסודות הדמוקרטיה".

"אך במהלך הקמפיין לנשיאות של דונלד טראמפ, המצב נעשה גרוע יותר", אומר סורוס הבן. "גזענים לבנים ואנטישמים, כגון דייוויד דיוק, סמכו ידם על הקמפיין שלו. תשדיר הבחירות האחרון של טראמפ, שזכה בהתודה רבה, הראה את אבי, את ג'נט ילין, שהיתה יו"ר פדרל ריזרב, ואת לויד בלנקפיין, יו"ר גולדמן זקס - כולם יהודים - על רקע מילים טעונות שמובנות היטב לאנטישמים, למשל 'אינטרסים מיוחדים' ו'האינטרסים הגלובליים המיוחדים'. השד הוצא מהבקבוק וייתכן שיחלפו דורות עד שיהיה אפשר להחזירו לבקבוק. והשד הזה אינו תחום בארה"ב בלבד".

אלכסנדר סורוס מספר, כי ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבאן, השיק מסע כרזות אנטישמיות נגד אביו, שבמרכזו עמדה טענת כזב שסורוס האב שואף להציף את הונגריה במהגרים. "חלק מהקמפיין הזה היה הדבקת כרזות עם דיוקנו של אבי על רצפת החשמליות בבודפשט כדי שאנשים יוכלו לדרוך עליהן, וכל זה נועד לשרת את האג'נדה הפוליטית של אורבן".

"ועכשיו לפנינו נסיונות להפעיל מטעני נפץ", כותב סורוס הבן. "בעוד שהאחריות להתקפות האלה מונחת על האדם או האנשים ששלחו את המתקנים הקטלניים האלה לבית משפחתי ולמשרדיהם של אובמה וקלינטון, מטעני החבלה האלה אינם מנותקים מהמצב הנורמלי החדש של הכפשות פוליטיות".

"אין לי שום אשליה שהמשטמה שמכוונת נגדנו היא יחודית", מוסיף הכותב. "ישנם אנשים רבים מדי בארה"ב וברחבי תבל שחשים את עוצמת המתקפה הזדונית הזו. עכשיו זה 'נורמלי' שאנשים שמביעים את עדותיהם משמשים מטרות לעוינות אישית, מסרים עתירי שנאה ברשתות החברתיות ואיומים ברצח".

"עכשיו זה גם לגמרי נורמלי שארגונים שמקדמים דמוקרטיה נאלצים להתמודד עם איומים קיומיים רק מפני שהם מקבלים תמיכה מהקרנות הפילנטרופיות שהקים אבי", כותב עוד סורוס הבן, וברמז ברור לטראמפ הוא מוסיף: "וזה נורמלי שמנהיגים שנשבעו להגן על כל האזרחים בעת שהחלו לכהן בתפקידיהם, מעדיפים לאמץ התנהלות פוליטית של פלגנות ומשטמה".

סורוס מסיים את המאמר בקריאה מרומזת לאמריקאים להצביע בעד הדמוקרטים בבחירות בנובמבר: "אנו חייבים למצוא דרך להתנהלות פוליטית חדשה שמפנה עורף להכפשות. הצעד הראשון חייב להיות הצבעה לדחיית כל אותם פוליטיקאים שבאופן ציני אחראים למאמצים לערער את יסודות הדמוקרטיה שלנו. ואנו חייבים לעשות זאת עתה, לפני שיהיה מאוחר מדי".

בנאומו בעצרת בוויסקונסין, אמר טראמפ: "כל פעולה (אלימה) או איום באלימות פוליטית הם התקפה על עצם הדמוקרטיה שלנו. שום אומה אינה יכולה להצליח אם היא תתיר שימוש באלימות, או באיום לאלימות, כשיטה להטלת מורא פוליטי... צריך להתנגד בחוזקה להתנהלות כזו ולהעמיד לדין את האחראים".

"אנו רוצים שכל הצדדים יתקייימו יחד בשלום ובהרמוניה", הוא הוסיף. "אנו יכולים לעשות זאת (הוא חזר על כך שלוש פעמים), וזה יקרה".

טראמפ אמר, כי אלה שנמצאים בזירה הפוליטית "חייבים להפסיק להתייחס למתנגדיהם הפוליטיים כבני אדם פגומים מבחנה מוסרית". ברמז ברור לדמוקרטים ולתומכיהם בשימוע בסנט על אישור ברט קאוואנו לבית-המשפט העליון, הוא קבל על ה"אספסוף": "אסור לנו להתנפל על אנשים במקומות ציבוריים ולהשמיד רכוש ציבורי. יש רק דרך אחת ליישב חילוקי דעות - בבחירות".

והוא הטיל על התקשורת את האחריות לקביעת הטון בשיח הציבורי: "גם למדיה יש אחריות לקבוע טון מנומס ולשים קץ לעוינות המתמשכת, לסיקור השלילי המתמיד ולמידע הכוזב לעיתים קרובות".

ביוני השנה מתח סורוס האב ביקורת קשה על טראמפ: "האיש הזה מוכן להרוס את העולם... הוא מנהל מלחמת סחר, שקרוב לוודאי תגרום לשיבושים פיננסיים ואפילו למשבר פיננסי, והוא מוכן לנהל גם מלחמות אמיתיות, במיוחד במזה"ת. הוא עלול להיות מוכן להנחית מתקפה צבאית על איראן וזו סכנה גדולה".

"קיימת סכנה ממשית שאנו הולכים להשמיד את עצמנו ואת הציוויליזציה שלנו", הוסיף ג'ורג' סורוס. "זה דבר אמיתי, משהו שאני באמת חושש ממנו. ועם טראמפ, אנו מאוד מתקרבים לכך. בהיותו נרקיסיסט, הוא מוכן בהחלט להשמיד את העולם כדי לשמור על האגו שלו, מפני שהוא שואף לכך שכל דבר ייסוב סביבו".