לא לשחרר את הדורס של חשין

מאסר עולם אינו עונש מופרך לאדם המסכן אחרים ביודעין. צריך לבטל את מוסד ועדת השחרורים

טל מור / צלם: תמר מצפי
טל מור / צלם: תמר מצפי

הצעתי בעבר ואני עושה זאת שוב על רקע ההחלטה לנכות שליש מעונשו של מי שדרס למוות את שניאור חשין: לבטל את מוסד ועדת השחרורים. במקומה אפשר יהיה להגיש בקשות לשחרור מוקדם לבית המשפט שמלכתחילה גזר את העונש.

מי צריך ועדות שחרורים

בשביל מה נותן החוק לבתי המשפט את הסמכות לגזור את עונשו של נאשם, אם אחר-כך באה ועדת שחרורים ומקצרת אותו? השאלה הזאת מקבלת משנה תוקף עם שחרורו מהכלא של טל מור, מי שדרס למוות את שניאור חשין, כאשר חשין רכב על אופניו ומור נהג ברכבו. חשין היה רוכב אופניים מושבע, לשד הארץ. אדם נהדר, ראש משפחה אוהב ומסור.

הרשעה בהריגה לא מספקת

עד לדריסתו למוות, היו חייו של שניאור מאושרים ומלאים. ואז בא מור והרג אותו. הרג? - למה לא "רצח"? כשאתה יוצא לנהוג במכוניתך בהיותך טעון בסמים ובאלכוהול, אתה יודע, אתה לא יכול לא לדעת, שגובר הפוטנציאל שלך לפגוע באחרים. אם לא הבנת זאת בעצמך, אז התקשורת מלאה באזהרות, וצריך לחיות על הירח בשביל לא לשמוע ולא לדעת. ומכיוון שידעת - אתה נמצא על קו התפר בין הריגה, לבין הריגה בכוונה תחילה, כלומר רצח.

משפחת חשין תמשיך לסבול

לשניאור היה אבא, שופט בית המשפט העליון מישאל חשין, שמעולם לא התאושש מאובדן בנו ונפטר זמן קצר אחריו. יש לו אמא, אישה, ילדים - והנהג שהיה שיכור ומסומם הרג גם אותם, או לפחות פצע אנושות את נפשם לכל החיים. הוא הפך על פיהם חיים מאושרים ופוריים של אנשים חיוביים. הוא ידע שאסור לנהוג במצבו, אבל הוא יצא לדרך ללא התחשבות בתוצאות האפשריות.

למה לא מאסר עולם?

אני חושב שמאסר עולם אינו עונש מופרך לאדם המסכן אחרים ביודעין. אותו מור גזר מוות על שניאור ועצב עולם על בני משפחתו. הוא קיבל רק - כן, רק - 12 שנים בכלא. אז נכנסה לתמונה הוועדה המכונה "ועדת השחרורים" והפחיתה מעונשו 3 שנים. נותרו 9 שנים בלבד על הרס משפחה, נהיגה תחת השפעה, נטישת הנפגע ובריחה ממקום הפשע.

התנהגות "טובה מאוד"

אבל הפרקליטות באה ודיווחה לוועדה כי התנהגותו של מור בכלא הייתה "טובה מאוד". מה זה רלוונטי לגבי אדם שנהג כשהוא שיכור ומסומם - אבל לא מספיק שיכור כדי לא לנטוש את שניאור הפצוע. זו הרי פארסה. בטח שמור התנהג יפה בכלא. הא שיכור ומסומם אבל לא אידיוט. הצעתי בעבר ואני עושה זאת שוב: לבטל את מוסד ועדת השחרורים.