הגיע הזמן לממש את ה"פוטנציאל" שטמון בחיפה

הקואליציה שהובילה קליש-רותם בדרכה לראשות העיר היא הוכחה שאפשר לחיות ביחד

החיפאים התעוררו לעידן חדש - לא רק במובן של כיסא ראש העיר, אלא גם ובעיקר בחזון של העיר כולה ובעתיד אליה היא צועדת עם אישה אדריכלית ומתכננת ערים בראשה.

מידי פעם אנחנו שומעים אנשי ציבור מדברים על חזון של ממשלה שמורכבת משרים שהם אנשי מקצוע, כל אחד בתחומו, גם אם אינם שייכים בהכרח למפלגות הקואליציה. לא ברור אם נזכה לראות ממשלה כזו אי פעם בישראל, אבל בזירה המוניציפלית נראה שאפשר ביום שאחרי הבחירות לחייך חיוך קטן של סיפוק - ראש עיריית חיפה הנבחרת, עינת קליש-רותם, היא בדיוק מה שהעיר הזו צריכה כדי לצאת מהתרדמת העמוקה שהיתה שרויה בה במשך יותר מדי שנים.

כי מה יותר טבעי מאישה, אדריכלית ומתכננת ערים, עם דוקטורט בתכנון המרחב הציבורי, שעומדת בראש העיר השלישית בגודלה בישראל? עיר יפהפייה, עם פוטנציאל צמיחה עצום, שנתקע איפשהו בין ואדי סאליב לבין שיפולי הכרמל המערביים. עיר עם סיפור היסטורי מרתק, נמל פעיל, חוף ים מדהים, נוף עוצר נשימה ומבני באוהאוס ותיקים, שרון חולדאי יכול לחלום עליהם בתל-אביב. אבל בזמן שאונסק"ו הכריזה על "העיר הלבנה" בתל-אביב והפכה אותה לפנינה תיירותית ונדל"נית, בחיפה עדיין מתקשים לגבש תוכניות שימור.

קליש-רותם ישבה חמש שנים באופוזיציה ולמדה היטב את הבעיות של חיפה. היא הובילה התנגדות חריפה למדיניות של ראש העיר המכהן יונה יהב, הכינה תוכניות מקצועיות ומפורטות שפורסות את החזון שלה לעתיד העיר ובעיקר הראתה לתושבים שאפשר אחרת: אסטרטגיה במקום סיסמאות ותוכניות עבודה במקום הבטחות חלולות. מבני באוהואס שעומדים נטושים כמו פצע פתוח בנוף האורבני, הם לא גזירת גורל. רק צריך שיהיה מישהו שידע איך למנף את הפוטנציאל שלהם.

"פוטנציאל" היא מילת מפתח בחיפה. עיר מורכבת ומגוונת, לא רק מבחינה אדריכלית וטופוגרפית אלא גם מבחינת התמהיל האנושי שמרכיב אותה. יהודים, מוסלמים, נוצרים, בהאיים, חילונים גמורים וחרדים שגרים ברחובות שסגורים בשבת. כל אלה יכולים להפוך לאי של שפיות והבנה במציאות הישראלית שטופת הפילוג והמלחמות הפנימיות.

קליש-רותם הראתה במערכה הזו שהחיבור הוא כל הסיפור. במקום להיכנע לפוליטיקת הזהויות המאוסה, היא הצליחה להושיב, בצורה מעוררת כבוד, סביב שולחן אחד את כל הגורמים בחיפה לחזית אחת כנגד יהב ולקחת את כל הקופה. הניצחון הזה הוא הוכחה ניצחת שתמיד קיים טוב משותף בין אנשים שמאפשר להגיע להסכמות. למצוא אותו ולפעול על פיו זה האתגר הגדול.

והציבור, מסתבר, מוכן לאתגר הזה. החיפאים בחרו בקליש-רותם כי הם מבינים היטב את המשמעות של סטגנציה עירונית. הבחירה הזו משקפת תקווה גדולה להבנה שלתכנון שפוי ונכון יש השפעה אדירה על כל אספקט בחיים שלנו. תכנון עירוני נכון הוא לא רק רחובות, דיור ותחבורה. זה גם כלכלה מקומית, בריאות ותרבות. הכול קשור בהכול: פחות שעות בפקקים שוות יותר זמן עם המשפחה, ופחות לחץ שווה פחות עצבים ואלימות.

אדריכלים ומתכנני ערים הם אנשי חזון בהגדרתם: הם חושבים לטווח רחוק, צופים פני עתיד יש להם ראייה הוליסטית ואינטגרטיבית והם יודעים לחבר בין הדברים. אין דבר שחיפה זקוקה לו יותר בימים אלו מאשר תכנון עירוני נכון ואשת מקצוע כזו שתעמוד בראשה. לכן הבחירה של החיפאים היא פתח גדול מאוד לאופטימיות. חובת הוכחה כרגע עליה, אבל אם קליש-רותם תמשיך למצוא את הטוב המשותף בין כולם כפי שעשתה בהצלחה מהאופוזיציה, לתושבי חיפה צפוי עתיד הרבה יותר טוב.

■ הכותבת היא אדריכלית, מומחית לקיימות וממובילות מטה המאבק לבינוי שפוי.