המשק מוריד הילוך: נתוני צמיחה מאכזבים לרבעון השלישי

התוצר המקומי הגולמי ברבעון השלישי עלה ב-2.3% בחישוב שנתי • מדובר בנתון נמוך מתחזיות הכלכלנים לרבעון שנעו בין 2.5% ל-3% • הלמ"ס עדכנה מטה את נתוני הצמיחה ברבעונים הקודמים לצמיחה של 1.2% ברבעון השני לעומת 1.8%; ולצמיחה של 4.6% לרבעון הראשון לעומת נתון של 5.1% בהערכה הקודמת • בנטרול נתוני נתון ההשקעה הציבורים ונתוני הייבוא - שיעור הצמיחה נמוך אף יותר

משה כחלון, שר האוצר / צילום: איל יצהר
משה כחלון, שר האוצר / צילום: איל יצהר

התוצר המקומי הגולמי של המשק עלה ברבעון השלישי של השנה ב-2.3% בחישוב שנתי, כך פרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במסגרת אומדן ראשון של החשבונות הלאומיים.

מדובר בנתון נמוך מתחזיות הכלכלנים לרבעון שנעו בין 2.5% ל-3%, אם כי כאמור מדובר רק באומדן ראשון. יחד עם זאת, במסגרת העדכון הורידה הלמ"ס בדיעבד את נתוני הצמיחה ברבעונים הקודמים - הנתון המעודכן לצמיחת המשק ברבעון השני עומד על 1.2% (1.8% לפי העדכון הקודם) והנתון לרבעון הראשון עומד על 4.6% (5.1% לפי העדכון הקודם).

מרכיבי הצמיחה ברבעון השלישי מחזקים את הרושם הלא מעודד: הייבוא רשם ברבעון זה ירידה של 5% וההשקעה הציבורית זינקה ב-9.5%. בניטרול שני נתונים אלה היה שיעור הצמיחה נמוך אף יותר. התוצר העסקי צמח לפי האומדן הראשון ב-2.1% בלבד. לעומת זאת, ההוצאה לצריכה הפרטית, רשמה עלייה מתונה של 2.1% הייצוא גדל ב-0.9% בלבד ובהשקעות בנכסים קבועים נרשמה ירידה של 6.3%.

נזכיר כי תחזית הצמיחה למשק לשנת 2018 של בנק ישראל, האוצר וגופים בינלאומיים עומדת על 3.7% - ולא מן הנמנע שהתחזית תעודכן בעקבות הנתונים. 

I3
 I3

"צורך לעדכן ההכנסות למטה"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש שפרסם בחודשים האחרונים מספר פעמים תחזית להאטה בצמיחה במשק, על-רקע הקיפאון בשוק הנדל"ן ובאשראי הצרכני, סבור כי הנתונים עשויים להשפיע על כוונת בנק ישראל להתחיל בהעלאת הריבית החל בתחילת 2019.

זבז'ינסקי אמר כי הנתון המדאיג ביותר הוא בצריכה השוטפת (צריכה ללא מוצרים בני קיימא כלי רכב ומקררים): הקצב של הגידול בצריכה השוטפת שעמד בשנים 2016-2017 על 4% ירד בארבעת הרבעונים האחרונים לפחות מ-2%, זה לצד ההשקעות בענפי המשק שירדו כבר שני רבעונים - האינדיקטורים האלה מצביעים על חולשה בביקושים הפנימיים במשק".

זבז'ינסקי סבור כי נתוני הצמיחה ל-2018 לא יעודכנו כלפי מטה באופן משמעותי אולם תהיה להם השפעה רבה על 2019.

לדבריו, נתוני הצמיחה מחייבים את בנק ישראל לבצע חשיבה מחדש של מערכת השיקולים שמובילים להעלאת ריבית. "בנק ישראל טען עד עכשיו שהנתון של צמיחה חלשה ברבעון השני היה אירוע חד-פעמי ושקצב הצמיחה לא ירד, אבל אחרי שכבר שני רבעונים הצמיחה בהאטה יש מקום לבדוק מחדש את ההנחה הזאת". זבז'ינסקי הוסיף כי "המשמעות העיקרית מבחינת הממשלה היא בתחזית ההכנסות ל-2019 שיהיה אולי צורך לעדכן אותה כלפי מטה - מה שיהפוך את בעיית הגירעון למאתגרת עוד יותר".