התיקון לחוק עלול לגרום סחבת באישור עסקאות מיזוג

לפי החוק החדש הממונה יוכל להאריך את תקופת הבחינה, אך צעד זה עלול לגרום סחבת

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

וועדת הכלכלה של הכנסת דנה בימים אלה בהצעת חוק ההגבלים העסקיים (תיקון מס' 20) (חיזוק האכיפה והקלת נטל האסדרה, התשע"ח-2018. רבות נכתב על הרפורמה הצפויה בחוק ההגבלים. ביקורת רבה (ומוצדקת) נמתחה על כך שהרפורמה מרחיבה עוד את סמכויות הממונה על הגבלים עסקיים להטיל קנסות, למשל. במקביל שוררת הסכמה גורפת, שלרפורמה גם היבטים חיוביים, שכן היא מעלה את רף ההגשה למיזוגי חברות, תיקון מבורך שצריך היה להיעשות מזמן.

ברצוננו להתמקד בהיבט של הרפורמה שכמעט לא נדון עד כה - החשש כי תוביל לסחבת באישור עסקאות החייבות באישור הממונה.

אחד מתפקידיה המרכזיים של הרשות הוא לבחון עסקאות שמימושן מחייב אישור הממונה: עסקאות בין חברות להן מחזור מכירות גבוה מהרף שנקבע או נתח שוק מעל סף מסוים. להחלטה מהירה בעסקאות מיזוג יש חשיבות עצומה להתנהלות יעילה של המשק. עסקה שתעוכב יתר על המידה לא תצא אל הפועל, גם אם אין בה שום פגיעה תחרותית, ואפילו אם היא עסקה שצפויה להיטיב דווקא עם התחרות.

נכון להיום, נתונים לממונה 30 יום לבחינת מיזוגי חברות. הצעת החוק מסמיכה את הממונה להאריך את התקופה בעד 120 יום במצטבר, אם הדבר "מוצדק". הצעת החוק אינה קובעת כל מנגנון בקרה על הארכת המועד. אין אפשרות לערור על ההחלטה להאריך את המועד לבית הדין להגבלים עסקיים, ונראה שהאפשרות היחידה לבקר אותה היא פנייה לבג"ץ. בנוסף, הצעת החוק מותירה את מלוא שיקול הדעת להארכת הטיפול בעסקאות בידי הממונה. אין דרישה למורכבות תחרותית או קושי מיוחד הטמון בעסקה. תיאורטית, ייתכן שהתקופה תוארך משום שכלכלן המטפל במיזוג יצא למספר ימי מילואים, ואין זה יעיל לערב כלכלן אחר.

לפי הדו"ח השנתי האחרון של רשות ההגבלים העסקיים, משך הזמן הממוצע לבחינת מיזוג בשנת 2017 היה כ-21 יום. לעומת זאת, משך הזמן הממוצע לבחינת בקשות פטור, שהחוק מאפשר 90 ימים לבדיקתן, עמד על לא פחות מ-66 ימים.

אולי תאמרו - החלטות פטור מחייבות בדיקה מורכבת יותר והנמקה מפורטת, ומכאן התקופה הארוכה יותר לבחינת בקשות פטור. אלא שהרפורמה דווקא משווה בין המועדים לבחינת מיזוג ולבחינת בקשת פטור, וקובעת לשניהם תקופת בחינה של 30 יום, שניתן להאריך אותה ב-120 ימים נוספים. המשמעות היא שלשיטת רשות ההגבלים העסקיים, יוזמת הרפורמה, לא אמור להיות הבדל מהותי בתקופת הבדיקה הראויה של מיזוגים ושל בקשת פטור.

כאשר החוק מאפשר זמן רב יותר, הדבר משפיע על האופן בו הדברים נבחנים, ועל פרק הזמן הנדרש לבחינה. דברים שניתן לדחות, יידחו לעולם מפני דברים דחופים יותר. לכן, רפורמה שמותירה את מלוא שיקול הדעת אם להאריך את תקופת הבדיקה של מיזוגים בידי הרשות, יוצרת מתכון לסחבת בלתי-נסבלת.

הרשות הנוכחית, בהנהגתה של הממונה עו"ד מיכל הלפרין, מבקשת לפעול ביעילות ומתהדרת בקיצור פרק הזמן לבחינת עסקאות מיזוג. האם כך תנהג הרשות תמיד? אין לדעת. בשל כך בלבד אין להתיר מנגנון שייצור סחבת בבירור עסקאות מיזוג, ובסופו של יום יפגע בהתנהלות הכלכלית היעילה של המשק בישראל.

■ עו"ד סולומון היא שותפה ומנהלת מחלקת הגבלים עסקיים במשרד הרצוג פוקס נאמן. עו"ד אכמון היא שותפה במחלקה