מנדלבליט לנתניהו: אין בסמכותך לאסוף מידע על עמותות שמאל

ההנחיה נמסרה בתגובה לפנייה של עו"ד שחר בן-מאיר ליועמ"ש, במסגרתה טען בן-מאיר כי נתניהו והממשלה חרגו מסמכותם כשהודיעו בחודש אוגוסט האחרון כי הם פעלו מול האיחוד האירופי לעצירת המימון לגוף הפועל בארץ בשם – "המועצה להגנה על החירויות" • לדברי לשכת נתניהו הגוף מערער על זכות קיומה של מדינת ישראל

בנימין נתניהו/צילום:אלכס קולומויסקי
בנימין נתניהו/צילום:אלכס קולומויסקי

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מנחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין בסמכותו ובסמכות הממשלה לאסוף מידע על עמותות שמאל. יתר על כן, לפי ההנחיה, יש למחוק כל מידע כזה שכבר נאסף. כך עולה ממכתב ששלחה היום (ב') עו"ד ענת אסיף, ראש אשכול ביטחון במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, לעורך דין שחר בן-מאיר.

בן-מאיר פנה ליועמ"ש בחודש אוגוסט האחרון בטענה כי נתניהו והממשלה חרגו מסמכותם כשהודיעו שהם פעלו מול האיחוד האירופי לעצירת המימון לגוף בשם "המועצה להגנה על החירויות" הפועל בארץ - גוף שלדברי לשכת נתניהו, מערער על זכות קיומה של מדינת ישראל ופועל להשחרת פני המדינה בעולם.

בן-מאיר ביקש מהיועמ"ש להורות במפורש, הן לראש הממשלה והן לכל גורם ממשלתי, כי נאסר עליהם לפעול בכל דרך שהיא ולהפעיל כל סמכות שלטונית לפעילות שמטרתה למנוע מימון מכל עמותה שהיא ומכל גורם מממן שהוא, עקב הדעות שאותה עמותה מבקשת לקדם. לטענת בן-מאיר, לאף גורם מינהלי במדינת ישראל, למעט רשם העמותות, אין סמכות לעקוב או לפקח על עמותות, ואף לרשם העמותות, שהוא בבחינת רגולטור לנושא עמותות, אין כמעט סמכות הנוגעת לתוכן הפעילות של העמותה, כל עוד זו פעילות חוקית. בוודאי שאין סמכות לפקח על תוכן הדעות שעמותה מסוימת מבקשת לקדם".

לדברי בן-מאיר, במובן האמור, מעקב של משרד ראש הממשלה אחר עמותות כלשהן ביחס לתוכן הפעילות שלהן היא פעולה נעדרת כל סמכות.

"חוקי להשחיר את המדינה"

בן-מאיר הוסיף וכתב ליועמ"ש כי "כל פעולה של עמותה כלשהי אשר פועלת (כלשונו של ראש הממשלה) 'להשחיר את שמה של המדינה' היא בהגדרה פעילות חוקית. שכן, זאת יש לדעת בשלב הנוכחי של המשטרה הנוכחי במדינת ישראל, 'השחרת שמה של המדינה' היא פעילות חוקית למהדרין".

ליועמ"ש לקח חודשים ארוכים להגיב לפנייתו של בן-מאיר עד שהיום, כאמור, השיבה בשמו של היועמ"ש, עו"ד ענת אסיף. "לאחרונה הובא לידיעתנו כי נאסף מידע פומבי ברשת האינטרנט הנוגע לפעילותן של עמותות ישראליות ולמקורות מימון של אותן עמותות על ידי מדינות זרות. עם זאת, איננו יודעים אם הדוגמה שהבאת במכתבך קשורה לפעילות האמורה, אם לאו", כתבה אסיף לבן-מאיר.

"אין הסמכה לפעילות האמורה"

לדברי אסיף, "לאחר שקיימנו בחינה משפטית ראשונית של הנושא, שוחח היועמ"ש עם כל הגורמים הנוגעים בדבר והבהיר כי פעולה של גורם ממשלתי לאיסוף מידע של ישראלים, ותאגידים ישראליים בכלל זה, מחייבת הסמכה בחוק. עוד הובהר כי בהתאם למידע שמצוי בידינו כיום אין בנמצא הסמכה מתאימה לפעולה האמורה". לאור זאת, סיכמה עו"ד אסיף, כאמור, "הנחה היועמ"ש את הגורמים האמורים שאין לאסוף מידע שכזה, וכי מידע שנאסף כאמור ימחק ולא יעשה בו שימוש בעתיד".

המאבק של גורמים בממשלה בעמותות המזוהות עם השמאל נמשך כמעט מיום הקמתה. בין היתר נעשו בממשלה מאמצים לקדם חקיקתו של חוק שיאסור על תרומות של מדינות זרות לעמותות ישראליות. בחודש יוני אמר נתניהו כי "אין אצלנו מגבלה של הזרמת כסף לתוך כל מיני עמותות שבין השאר מכפישות את חיילי צה"ל על לא עוול בכפם. אנחנו אמנם העברנו חוק עמותות שמגביר את השקיפות, אבל המצב שבו אפשר להזרים כסף זר-ממשלתי ללא הגבלה הוא מצב שלדעתי איננו תקין".