מכה ראשונה לקואליציה: אחרי כשלון העברת חוק המקרקעין, הסירו את כל שאר החוקים מסדר היום בכנסת

(עדכון): חוק הגנים הלאומיים אמור היה להכשיר בניה למגורים בתוך גנים לאומיים, והכוונה היא לאפשר בניה באיזור עיר דוד וסילוואן, כלומר התנחלות חדשה • אם פערי ההצבעה בין הקואליציה לאופוזיציה ימשכו בשעות הקרובות, תוכל האופוזציה להפיל את החוק ו/או להביא לכך שהקואליציה תמשוך אותו

הכנסת / צילום: גיל יוחנן
הכנסת / צילום: גיל יוחנן

הקואליציה החדשה הצרה מונה כעת רק 61 חברי כנסת והנה התחילו הבעיות הראשונות. היום (ב') נכחו בבניין הכנסת רק 51 חברי כנסת מן הקואליציה לעומת 55 מן האופוזיציה, ובהנהלת הליכוד הבינו שהם עומדים להפסיד בהצבעת אי אמון המתנהלת מדי יום שני בכנסת. כדי למנוע מבוכה, החליטו בקואליציה לא להשתתף בהצבעה. בהודעתם נאמר "מאחר שהאופוזיציה לא עמדה בהסכם הקיזוזים והפרה אותו, הקואליציה לא תשתתף היום בהצבעת אי האמון", אך בזירה הפוליטית מבינים שהההודעה הזו נועדה למנוע מבוכה כיוון שאין להם מספיק אצבעות.

בסופו של דבר, אחרי כשלון העברת חוק המקרקעין, הוחלט בהנהלת הקואליציה להסיר את כל שאר החוקים מסדר היום בכנסת.

ח"כ יואל חסון, יו"ר סיעת המחנה הציוני אמר מוקדם יותר: "אין קיזוזים וגם לא יהיו קיזוזים, הקואליציה תצטרך לעבוד קשה, כי אנחנו נעשה הכל בשביל להפיל חוקים רעים. הם לא צריכים לאיים שהם לא יגיעו לאי אמון, האמון בממשלה הזאת מזמן כבר לא קיים".

הלילה אמור היה לעלות חוק הגנים הלאומיים, לקריאה שניה ושלישית. החוק הזה אמור היה להכשיר בניה למגורים בתוך גנים לאומיים, והכוונה היא לאפשר בניה באיזור עיר דוד וסילוואן, כלומר התנחלות חדשה. אם פערי ההצבעה בין הקואליציה לאופוזיציה ימשכו בשעות הקרובות, תוכל האופוזציה להפיל את החוק ו/או להביא לכך שהקואליציה תמשוך אותו.

מוקדם יותר הערב האופוזיציה הצליחה להפיל הצעת חוק של הקואליציה, באמצעות תרגיל פרלמנטרי. ח"כ יואב קיש סיים להציג את הצעת חוק המקרקעין ושאל את חברי האופוזיציה האם הם בעד וקיבל תשובה חיובית, אך לפני ההצבעה הורה רכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון להצביע נגד, והחוק נפל בקריאה שלישית ברוב של 47 מתנגדים ו-42 תומכים.

ח"כ קיש כעס ואמר: "יואל חסון, אתה שקרן וגורם לאנשים אחרים לשקר בשמך. יש גבול לצביעות ולהתנהגות וכזו רמה אני עוד לא ראיתי בכנסת ישראל. זה ביזיון שהפלתם את ההצעה הזו שהייתה בנושא מקצועי בלבד".

ח״כ חסון אמר: ‏"ממשלת 61, תענוג לאופוזיציה, החוק שהפלנו לממשלה עכשיו הוא רק הפרומו".

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני צייצה: "האופוזיציה הפילה הצעת חוק ממשלתית. ברוכים הבאים לקואליצית ה-61 שלכם. שיהיה בהצלחה".