קריסת קו-אופ: ויקטורי ורמי לוי כבר מתעניינים ברכישת 42 סניפים של הרשת

בנוסף, בענף גורסים כי גם הרשת הירושלמית "זול ובגדול" עשויה להתעניין ברכישת הסניפים • לפי הערכות, ויקטורי היא מועמדת בולטת לרכישת הפעילות הקמעונאית של קו-אופ, ומנגד רמי לוי יתקשה להשיג אישור לכך מרשות ההגבלים

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

לאחר צו הקפאת ההליכים שניתן היום לרשת קו-אופ ישראל, ל"גלובס" נודע כי לפחות שתי רשתות קמעונאות - רמי לוי שיווק השקמה ורשת הסופרמרקטים ויקטורי - מתעניינות ברכישת פעילות 42 הסניפים העירוניים של קו-אופ שופ. בנוסף, הערכות בענף גורסות כי גם הרשת הירושלמית "זול ובגדול" עשויה להתעניין ברכישת הסניפים.

לפי הערכות בענף, ויקטורי היא מועמדת בולטת לרכישת הפעילות הקמעונאית של הרשת, זאת משום שהיא מסתמנת כרשת היחידה שגם מחזיקה במזומנים בקופה שיאפשרו לה לבצע רכישה כזו, וגם קיימת סבירות גבוהה שהממונה על ההגבלים העסקיים תאשר לה לפעול כך. הסיבה לכך היא ש-15 מתוך 42 הסניפים השכונתיים של קו-אופ שופ ממוקמים בירושלים - שם מחזיק רמי לוי בפעילות קמעונאית רחבה.

מבחינת הרשות להגבלים עסקיים, לכל קמעונאית גדולה שפועלת היום בשוק יש איסור לפתוח סניפים באזורים מסוימים בשל הגודל שלה באותו האזור. מהסיבה הזו, לרשת שבבעלותו של לוי אסור להרחיב את הפעילות בירושלים, ויהיה קשה לה לקבל אישור מהרשות לעשות זאת. עם זאת, הפעילות של לוי בירושלים היא ברובה בסניפי דיסקונאט ולא בתוך הערים, ועל כן הוא עשוי לבקש לשכנע את הרשות כי אין מניעה למכור לו את הפעילות של הסניפים השכונתיים.

נזכיר כי עם קריסתה של מגה ביקש רמי לוי לרכוש את הרשת שקרסה, אולם רשות ההגבלים אסרה עליו לעשות זאת, בנימוק כי הוא "מחולל תחרות". מאז הוא רכש שתי רשתות נוספות - קופיקס וגוד פארם.

בכל אופן, המסר שעד כה שידרו בקו-אופ הוא שהם אינם מעוניינים למכור את הפעילות הקמעונאית למתחרה, אלא לבעלים שיסכים להמשיך ולהשכיר להם את הנכס שאינו קשור לפעילות הקמעונאית. התמונה הזו עשויה להשתנות לאור כניסתה של קו-אופ להקפאת הליכים. "בקונסטלציה של מבנה ההחזקות הנוכחי, זה לא היה אפשרי למכור את הרשת", טוענים גורמים המכירים את מבנה הפעילות שלה, שאף מציינים כי גורמים דומיננטיים בחברה לא מוכנים לוותר על הפעילות הקמעונאית של הרשת.

כך או כך, גורם בכיר בענף אמר היום (ב') ל"גלובס" כי "אין מישהו מהשחקנים הגדולים שלא היה רוצה יותר חדירה לשכונות וירצה לרכוש את הפעילות הזו".

לדברי צח ברקי, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט, "במקרה כמו זה של קו-אופ שבו ישנן שתי פעילויות שהן קשורות - נדל"ן וקמעונאות - האפשרות האחת היא שהבנקים ינסו למכור הכול כמקשה אחת, והאפשרות השנייה היא לממש את הפעילות הקמעונאית בנפרד ואת פעילות הנדל"ן בנפרד. כך או כך, במקרים כאלה, המושכות עוברות לבנקים, שכן כל הנכסים משועבדים לטובתם, והם יצטרכו להחליט איך הם רואים את מימוש הפעילות הזו. מהדיווחים בנושא עולה כי לא היה פה אירוע משמעותי מסוים שהשפיע על הפעילות שהרשת צריכה להבריא ממנו או להתגבר עליו, אלא פעילות שלא נוהלה נכון במשך הרבה שנים".