חוק הריכוזיות: רק עניין של זמן עד לשינוי המפה גם בענף הביטוח

בענף הביטוח המכירה כבר מתרחשת, אלא שחוק הריכוזיות והמכירות הכפויות בכלל ביטוח, מקשים על הבאת רוכשים ומקרבים מכירה של המניות בשוק • הסוף כבר ברור - בישראל יהיו בעתיד גם קבוצות ביטוח ללא גרעיני שליטה • פרשנות

ביטוח / צילום: shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
ביטוח / צילום: shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

חוק הריכוזיות, לפיו יש להפריד בין החזקות פיננסיות לריאליות בתוך תקופה מוגבלת, איים לשנות סדרי עולם בסקטור הפיננסים בישראל. או אז, כשהחוק רק יצא לדרך היו כמה וכמה קבוצות שהחוק היה רלוונטי במיוחד להן: לבעלים בבנקים הפועלים, הבינלאומי ומזרחי טפחות, ולקבוצות הביטוח הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק, וכלל ביטוח, שבשליטת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין.

אחרי הבנקים, גם חברות הביטוח בדרך להיות ללא גרעין שליטה

עם הזמן מפת הבעלויות בבנקים השתנתה - ובפז, שצדיק בינו העדיף למכור עבור שמירה על הבינלאומי - אך ברוב המקרים זה קרה לא בגלל חוק הריכוזיות. למעשה, בבנק הפועלים זה קרה לאחרונה במקביל למכירת העסק הריאלי - שיכון ובינוי - על ידי בעלת השליטה הקודמת, שרי אריסון, והבנק נהפך לבנק ללא גרעין שליטה, בדומה למציאות שכבר קיימת בבנק לאומי ובבנק דיסקונט.

למעשה, בענף הבנקאות לחוק הריכוזיות הייתה השפעה על שתי קבוצות גדולות, אך לא כגורם לשינוי שכבר אמור לקרות כי אם כתוספת מקשה ומאיימת. למה הכוונה? קבוצת דלק מבקשת למכור את הפניקס מזה כמה שנים, לא בגלל חוק הריכוזיות אלא בגלל שינוי מבנה פעילות אסטרטגי והתמקדות באנרגיה. מבחינת דלק והרוכשות הפוטנציאליות של דלק, חוק הריכוזיות רק מציב דד-ליין בעייתי שייכנס לתוקף אם לא יימצא קונה שיאושר בזמן על ידי הרגולטור.

בכלל ביטוח התמונה שונה מהותית, ושם בעל השליטה בכלל לא רשאי יותר להחזיק בשליטה ולכן יש נאמן למניות השליטה במבטחת. שם יש הכרח למכור את החברה בלי קשר לחוק הריכוזיות, וזה כבר נעשה במנות. למעשה, המכירה במנות של מניות כלל כבר הורידה את החזקות אי.די.בי אל מתחת לרף השליטה המינימלי.

כלומר, בענף הביטוח המכירה כבר מתרחשת, אלא שחוק הריכוזיות והמכירות הכפויות בכלל ביטוח, מקשים על הבאת רוכשים ומקרבים מכירה של המניות בשוק, ולכן חשוב להיערך למצב זה, וליצור יכולת ביקוש לניירות הערך ש’יזרקו’ לשוק. המועמדים הכי טובים לביקוש כזה הם המוסדיים.

ועוד היבט, מדוע הרגולטורים כבר לא רודפים אחר בעלי שליטה מהימנים, כפי שרצו בעבר, ומוכנים ואף רוצים גופים ללא גרעיני שליטה. זה קשור למשבר אמון שנוצר במשבר 2008 אז גילו ברגולציה שזה שיש בעל שליטה מהימן, לא מבטיח שהוא יזרים כסף ביום פקודה.

אולם גוף פיננסי שמנהל כספי ציבור ללא גרעין שליטה מחייב חיזוק מוסדות נוספים, ובראשם הדירקטוריונים על ועדותיהם השונות. לכן, הצעד שבוחנים ברשות שוק ההון אינו מבשר על הגעה ליעד, ודאגה לביקוש לניירות ערך היא לא היעד החשוב ביותר. יש עוד הרבה עבודה, כדי להפוך גופים ללא גרעיני שליטה למשהו קיים גם בביטוח. הצעד שכרגע הרשות בוחנת אינו תנאי הכרחי למציאות החדשה, אלא כלי שיאפשר הגעה ליעד ללא גרימת זעזוע חזק מידי בשווי חברות הביטוח שמניותיהן יופנו לשוק.

אגב, הדרך ברורה למדי, וכבר קיימת בבנקים, וגם כבר מאומצת מזה זמן בביטוח, וסופה ברור - בישראל יהיו בעתיד גם קבוצות ביטוח ללא גרעיני שליטה.