ההעלאות ישפרו בעיקר את מצב הבנקים

העלייה בריבית לא תריץ את הציבור לשנות השקעות, והרווחים יישארו בעיקר בבנק

שלשום (ב') אחר-הצהריים נשבר מחסום הריבית כאשר בנק ישראל הפתיע בעיתוי ההחלטה להעלות את הריבית ב-15 נקודות בסיס ל-0.25%. חשובה לא פחות מהעלאת הריבית היא הרוח הנושבת מכיוון בנק ישראל שמרמזת על הסרה הדרגתית של המדיניות המרחיבה שאפיינה את השנים האחרונות. למעשה, למרות העלאת הריבית צריך לזכור שהמדיניות המוניטארית עדיין מאוד מרחיבה ומתאפיינת בריבית ריאלית שלילית שאינה תואמת את מצב המשק. לפיכך, אנו מעריכים כי בשנה הקרובה יתבצע נירמול הדרגתי של הריבית.

במילים אחרות, אנו סבורים כי במהלך השנה הקרובה סביבת האינפלציה תעמוד על כ- 1.5%, מה שבהחלט עשוי להוביל להמשך העלאות הריבית לרמה של 1% בסוף שנת 2019.

מיד לאחר ההודעה על העלאת הריבית זינקו מניות הפיננסים, וביניהן מניות הבנקים. האופטימיות סביב מניות הבנקים נובעת מכך שתוואי ריבית עולה יתרום לתמחור מניות הבנקים פעמיים: פעם ראשונה בזמן ההעלאה בפועל, כפי שראינו שלשום, כשמדד הבנקים עלה בשיעור של כ-3%, ובפעם השנייה - כשהריבית העולה צפויה להשפיע על תוצאות הבנקים בדוחות הכספיים החל מהרבעון הרביעי.

כמובן שכל העלאת ריבית תורמת לתוצאות הבנקים, אבל הפעימה הראשונה היא המשמעותית ביותר מבחינת תרומה להכנסות הריבית נטו שמהוות את פעילות הליבה של הבנקים וההשפעה החיובית שלה על המרווח הפיננסי, שמהווה את התשואה שניתן לייצר על נכסים נושאי ריבית דוגמת אשראי לציבור.

האמירה הזו מתבססת על ההנחה לפיה העלאת הריבית הנוכחית לא תוביל את הקהל הרחב לצבוא על דלתות או אתרי הבנקים ולהעביר כספים מהעו"ש לפיקדונות, למעט במקרה של עסקים גדולים שלרוב ממונפים ורגישים יותר לכל תזוזה בריבית ובאינפלציה.

מהצד השני יש את יתרות האשראי לציבור. מבדיקה שערכנו עולה כי יתרות האשראי למשקי בית למשל עומדות על כ-470 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון השלישי של 2018. כמעט 70% מיוחס למשכנתאות והיתר לאשראי צרכני רגיל. בהחלט ניתן להעריך שהריבית על הלוואות אלו תתייקר באופן די מיידי ותתרום מאות מיליוני שקלים להכנסות הבנקים בשנה הקרובה, וזה עוד לפני שדיברנו על עליית המדד הצפויה, כאשר חלק ניכר מתיק האשראי של משקי הבית הוא באפיק צמוד המדד.

בנוסף, העלאת ריבית של 0.15% בלבד לא צפויה לעצור לגמרי את הצמיחה באשראי למשקי בית. מתחילת השנה צמח תיק האשראי למשקי הבית ב-3%, ובשלוש השנים האחרונות הציג קצב צמיחה של 6% בממוצע. כמובן שנצפה להאטה מסוימת בקצב הצמיחה. עם זאת, אנחנו עדיין נמצאים בסביבת ריבית נמוכה יחסית ושהתהליך של התמתנות הצמיחה באשראי ייעשה בהדרגה ולאורך זמן.

התרומה של העלאת הריבית הנוכחית למרווח הפיננסי של הבנקים תבוא לידי ביטוי באופן חלקי בר בדוחות הרבעון הרביעי, וככל שהריבית תמשיך במגמת העלייה בהתאם להערכות שלנו כך תוצאות הבנקים ימשיכו להשתפר, גם תחת ההנחה של התגברות מסוימת בהסטת כספים מעו"ש לפיקדון לצד התמתנות בקצב צמיחת האשראי.

מחישובים שלנו עולה, שהעלאת ריבית ל-1% תוכל לתרום בממוצע כ-1.5% לתשואה על ההון שמייצרים הבנקים. עליית המדד, שלהערכתנו תסתכם ב-1.5% בסוף 2019, תוכל לתרום עוד 0.5% בממוצע לתשואה להון. נציין כי כל ההנחות שלנו מתבססות על גילום שנתי מלא של עליית הריבית והמדד, כך שתוצאות 2019 יציגו רק חלק מהשיפור המדובר.

אם לפשט ולסכם, ההלוואות ללקוחות הבנקים יתייקרו, בדגש על ההלוואות למשקי הבית. אמנם במקביל גם הריבית על הפיקדונות תעלה, אבל בהתחשב בכך שהציבור לא ימהר להעביר כספים בין האפיקים השונים, בשורה התחתונה, יוצא שהבנקים ירוויחו והציבור פחות.

■ דורין פלאס היא מנהלת מחלקת המחקר ב-IBI וגוזלן הוא הכלכלן הראשי.