רואה חשבון ומנהל חשבונות נעצרו בחשד שסייעו ללקוחות להתחמק ממס בהיקף מיליוני שקלים

עפ"י החשד, רואה החשבון ומנהל החשבונות "ניפחו" את ההוצאות של לקוחותיהם, ובכך הקטינו את תשלומי המס המוטלים עליהם • המעצרים מהווים חלק ממגמה שהחלה בשנים האחרונות של מעצרים וחקירות של מייצגים במקביל לחקירות של לקוחותיהם

העלמת מס / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
העלמת מס / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

עוד מעצר של רואי חשבון לאוסף המעצרים לאחרונה: רואה חשבון ומנהל חשבונות נעצרו בחשד לסיוע ללקוחותיהם להתחמק מתשלום מס, לעתים ללא ידיעתם, באמצעות שימוש בחשבוניות פיקטיביות. באופן זה, על פי החשד, במקרה בו הלקוחות לא היו מודעים לתרמית המתבצעת לכאורה בתיק המס שלהם, נדרשו אותם לקוחות תמימים לשלם תשלומי מס, כשבפועל חלקם הועבר לגורמים אחרים.

בית משפט השלום בפתח-תקווה, נעתר לבקשת מחלקת חקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז בשיתוף מע"מ נתניה ומשטרת ישראל-הונאה שרון, והורה על מעצרם של החשודים, מנסור איהב ומנסור נאיל, בחשד שסייעו ללקוחותיהם להתחמק מתשלום מס באמצעות שימוש בעשרות חשבוניות פיקטיביות בשווי מיליוני שקלים.

על פי בקשת המעצר, מנסור נאיל הינו רואה חשבון בעל משרד הפועל בטירה, ומנסור איהב הינו מנהל חשבונות המועסק במשרדו של נאיל. מהבקשה עולה כי במהלך מספר חקירות שבוצעו לאחרונה התעורר חשד כי השניים מסייעים ללקוחותיהם להתחמק מתשלום מס באמצעות רישום חשבוניות פיקטיביות בהיקף מיליוני שקלים כהוצאה בספריהם, ובדרך זו "מנפחים" את ההוצאות ומקטינים את התשלומים לרשות המסים.

עוד נכתב בבקשת המעצר כי על פי החשד, בחלק מהמקרים, הדבר מתבצע ללא ידיעתו של הלקוח, שנדרש לשלם תשלומים גבוהים לרשויות המס, כשבפועל התשלום הועבר לגורם אחר. על פי החשד מדובר ב"שיטת עבודה" המופעלת על ידי החשודים משנת 2014 במספר תיקים.

השופט, ארז מלמד, אשר דן בבקשת המעצר, הורה על המשך מעצרו של מנסור איהב עד מחר, ועל מעצר בית מלא לנאיל מנסור עד יום רביעי. כן הוצא צו הרחקה לשניים ממקום עבודתו עד יום ראשון, והוטלו עליהם מגבלות נוספות.

עלייה דרמטית בחקירות רו"ח

מעצרם של רואה החשבון ומנהל החשבונות ממשפחת מנסור ממשיך מגמה שהחלה בשנים האחרונות של מעצרים וחקירות של מייצגים - רואי חשבון, במקביל לחקירות של לקוחותיהם. בשנים האחרונות, במסגרת המאבק שמנהלות רשויות האכיפה נגד ההון השחור והעבירות הכלכליות, נרשמה עלייה דרמטית במספר החקירות והצווים שמוצאים נגד רואי החשבון, ובהפיכתם לחשודים מיידיים. בחקירות רבות רואה החשבון הנו הראשון שמובא לחדרי החקירות, בין אם כעד ובין אם כחשוד. רשויות האכיפה הבינו כי הפעלת לחץ על רואי החשבון, בין כעדים ובין כחשודים בסיוע ללקוחות שלהם, עשויה להביא לפיצוח התיק נגד הלקוח החשוד בביצוע עבירה כלכלית.

בין היתר, במסגרת זו, נעצר בפברואר השנה רו"ח רובי לזרוב, שותף בכיר בפירמת ראיית החשבון BDO-זיו האפט ב"פרשת בינוי ושיכון", במסגרתה נחקרים חשדות לביצוע תשלומי שוחד מצד החברה לעובדי ציבור זרים במדינות שונות בתמורה לקידום פרויקטים של החברה. קודם לכן, במאי אשתקד רו"ח אבישי ברדוגו, שותף בכיר במחלקת המסים במשרד קסלמן וקסלמן, יחד עם סמנכ"לית הכספים של חברת אורבוטק, בפרשת העלמות המס לכאורה בחברה. השניים נעצרו בחשד לביצוע עבירות מס ב"פרשת ההלוואה" בחברת אורבוטק - ביניהן אי-דיווח של החברה על הכנסות מריבית בגובה של 44.6 מיליון שקל בגין הלוואה שניתנה לחברה-בת בלגית.

ביוני אשתקד עצרה רשות המסים רו"ח אחר בחשד לזיוף מסמכים שאיפשרו ללקוחותיו לקבל החזרי מס של עשרות מיליוני שקלים. החשוד, רו"ח רני גלבוע, בעל חברה להחזרי מס לשכירים, נחשד בהגשת בקשות להחזרי מס ללקוחותיו בעשרות מיליוני שקלים בהתבסס על אישורים שזייף.

רואי החשבון חוששים מהמשמעות של חלק מהמעצרים הללו - בעיקר של רואי החשבון הבכירים בפירמות המובילות, אשר אליהם הצטרף כעת בכיר מפירמת BDO - והשלכות הרוחב של המעצרים על עבודתם. רבים מהם רואים במעצרים הללו פגיעה דרמטית בעבודתם, ניסיונות להפעיל עליהם לחץ על מנת שיעידו נגד לקוחותיהם - מהלכים העלולים לטענתם להוביל לחשש בעת ייעוץ ללקוחותיהם.

עו"ד אורי גולדמן, ממשרד גולדמן ושות', המטפל בחקירות שונות שבהם המייצגים מוצאים את עצמם נחקרים, מסביר כי "לאחרונה קיימת מגמה של רשות המסים להגיע גם למייצגים עצמם. העובדה שלרואי חשבון אין חיסיון, בנוסף לעובדה שרואי חשבון אינם יכולים לשמור על זכות השתיקה כאשר הם נותנים עדות, ולא "חקירה באזהרה", על לקוחותיהם, מסייעת לרשות המסים להבין את התיק מהכיוון של רואה החשבון או יועץ המס. אמנם עומדת לרו"ח הזכות שלא להפליל את עצמו, אך מכיוון שהקו הוא מאד-מאד דק, הרי שלעתים רואי חשבון שאינם מלווים על ידי עו"ד בשלב הראשוני עלולים ״ליפול״ בחקירה ולמצוא את עצמם בתוך כתב אישום ביחד עם הלקוח".