שרי הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן ועמיר פרץ נגד הנפקת תע"א: תיפגע בביטחון המדינה

ליברמן: "האם מישהו מעלה על דעתו להפריט את חיל האוויר, את חיל הים או את חיל השריון? אולי נלך רחוק יותר ונפריט גם את השב"כ?" • בעת ששימש שר ביטחון ליברמן הורה להקפיא מיידית את כל המהלכים להנפקת מניות המיעוט בחברה. זאת, על רקע חשש כי הליך זה יחשוף מידע רגיש

שר הביטחון אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר
שר הביטחון אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר

שני שרי ביטחון לשעבר, ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) וח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, יוצאים נגד תכנית התעשייה האווירית להנפקת מניות המיעוט שלה.

בפוסטים שהעלו בעמודי הפייסבוק שלהם, השניים ביקרו הבוקר (ג') את התכנית לצאת להנפקה בחברה הביטחונית ממשלתית: "האם מישהו מעלה על דעתו להפריט את חיל האוויר, את חיל הים או את חיל השריון? אולי נלך רחוק יותר ונפריט גם את השב"כ?", שואל שר הביטחון עד לפני כחודש, ליברמן.

כפי שנחשף ב"גלובס", בעת ששימש שר ביטחון ליברמן הורה לרשות החברות הממשלתיות ולהנהלת התע"א להקפיא מיידית את כל המהלכים להנפקת מניות המיעוט בחברה. זאת, על רקע חוות דעת שהגיש לו בנושא הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (המלמ"ב) ניר בן משה, ובה הביע חשש כי הליך זה יחשוף מידע רגיש אודות פעילויות אסטרטגיות שנעשות בחברה.

בימים האחרונים ראש הממשלה, שמחזיק כעת גם בתיק הביטחון, אישר להנהלת התע"א לחדש את ההליכים בנושא זה. יו"ר תע"א הוא הראל לוקר, ששימש בעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

ליברמן הוסיף וכתב היום כי "התע"א מופקדת על מספר מערכים חשובים ורגישים ביותר לביטחון מדינת ישראל. חוות דעת מקצועית של גוף ממלכתי המופקד על הביטחון ועל אבטחת המידע בתעשיות הביטחוניות של ישראל קובע חד משמעית כי התעשייה האווירית חייבת להישאר בידי המדינה. היא צריכה לעבור תהליך של התייעלות, אבל אסור להנפיק נכס צאן ברזל של האומה בידיים פרטיות".

ח"כ פרץ מתנגד אף הוא למהלך זה והבוקר פרסם כי "התע"א היא ספינת הדגל המובילה בתעשיות הביטחוניות- והגיעה להישגים בכל התחומים, חלקם חשופים וחלקם לא. הישגים אלה מקנים לה מעמד מיוחד בעולם כולו".

פרץ ביקר את נתניהו בנושא זה וכתב כי "תפיסת עולמו של ראש הממשלה התומך בהפרטה ידועה, אך למרות האובססיה להפריט כל דבר שזז- הרי גם הוא נזהר בהחלטות הנוגעות לתעשיות הביטחוניות. למרות שמדובר רק בחלק מהמניות- אנו מכירים את שיטת הסלמי: ה'פרוסה' הזאת רק תגביר את התיאבון של בעלי ההון- שששים להזדמנות להשתלט על נכס. ההפרטה הזאת היא לא רק איום חברתי, אלא גם איום על מרכיבי ביטחון רבים. היא תפגע גם בביטחונם התעסוקתי של רבבות עובדי התע"א ותיצור סיכון ממשי לדליפת מידע ביטחוני רגיש על פרויקטים אזרחיים וצבאיים לידיים הלא נכונות. יש נכסים שאי אפשר למכור ולקנות בכסף- וביטחון המדינה הוא אחד מהם ואני מקווה שתמצא הדרך לעצור את התהליך כולו".

יוזכר כי גם ועד העובדים בתע"א, בראשות יאיר כץ מתנגד למהלך זה ובהודעה שהפיץ אתמול (ב') בקרב העובדים- הוא הבהיר כי ההנהלה טרם קיימה עם נציגי הוועד מו"מ בנושא זה.