יועמ"ש האוצר מתנגד למינוי זליכה לראשות הוועדה להורדת יוקר המחיה

שרי האוצר והכלכלה שוקלים להקים ועדה לבחינת יוקר המחיה בראשות פרופ' ירון זליכה • הוועדה תדון, בין השאר, ברפורמות, ייעול של שירותים ממשלתיים, צמצום הביורוקרטיה והרגולציה, השקעה בחדשנות והעלאת הפריון בתעשייה • יועמ"ש משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, מתנגד למינוי פרופ' ירון זליכה לראשות הוועדה

השרים משה כחלון ואלי כהן / צילום: איל יצהר
השרים משה כחלון ואלי כהן / צילום: איל יצהר

היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, מתנגד ליוזמת שר האוצר משה כחלון למנות את פרופ' ירון זליכה לראש הוועדה הציבורית לבחינת יוקר המחיה. מסינג הסתייג בעבר ממינויו של זליכה על רקע ניגודי עניינים פוטנציאליים בין התפקיד שמייעד לו כחלון לבין לקוחותיו הפרטיים של זליכה. יצוין כי זליכה כבר ייעץ לכחלון בנושא העלאת קצבאות הנכים, אולם אז לא חתם על כתב מניעת ניגוד עניינים. חוות -עתו של מסינג היא מחייבת, אולם ניתן לערער עליה בפני היועץ המשפטי לממשלה. 

יצוין כי חוות-הדעת של מסינג, שתואמה גם עם משרד המשפטים, הייתה ידועה באוצר וניתנה כבר מזה זמן - אך למרות זאת שר האוצר כחלון החליט להכריז על מינוי זליכה לתפקיד. באוצר מעריכים כי כעת, בעקבות ההכרזה, תיערך בחינה מחודשת של המינוי, אם כי סביר לצפות שהתוצאות לא יהיו שונות. 

מלשכת השר כחלון נמסר בתגובה: "פרופ' ירון זליכה הוא מהמומחים הגדולים בישראל בתחום הצרכנות ובמלחמה ביוקר המחיה. לא הגיעה חוות-דעת משפטית לשר, ואם תגיע היא תיבחן". 

מוקדם יותר היום (ד') דווח ב"גלובס" כי שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן סיכמו עם זליכה כי יעמוד בראש הוועדה המיוחדת להורדת יוקר המחיה.

אחרי ועדת המזון שהוקמה בעקבות המחאה החברתית ב-2011 ושורה של רפורמות שנועדו להוריד את יוקר המחיה בישראל, ובמרכזן רפורמת הקורנפלקס והרפורמה ביבוא בשר טרי, כעת תנסה ועדה חדשה שהקימו שרי האוצר והכלכלה  לבלום את מגמת העלייה במחירי המזון.

לא צריך להמציא את הגלגל מחדש. דוחות שפרסמו ועדות קודמות שעסקו בנושאים דומים במהלך השנים האחרונות, יכולים להאיר את הדרך לשרים - לקראת נקיטת מהלכים שבכוחם להוריד את מחירי המזון.

שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן סיכמו בימים האחרונים עם זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר וכיום ראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו, על כך שהוא זה שיעמוד בראש הוועדה המיוחדת שתדון בדחיפות על הורדת יוקר המחיה. שני השרים (כולנו) מוטרדים מנתונים עדכניים שמצביעים על עלייה שחלה באחרונה במחירי המזון.

מעבר להיבט הכלכלי, ההחלטה להקים את הוועדה החדשה כשניתן למצוא את המטבע מתחת לפנס, נתפסת כמהלך פוליטי מבריק, שנועד לשכח ולדחות את הדיון בסוגיה נפיצה עבור מפלגה כמו כולנו, שחרטה על דגלה את הורדת יוקר המחיה במשק.

גורמים שמקורבים לנושא אמרו ל"גלובס" כי ועדת זליכה תדון בגיבוש של רפורמות חדשות בתחום, על ייעול של שירותים ממשלתיים תוך צמצום הביורוקרטיה והרגולציה, הרחבת ההשקעה בחדשנות ובמהלכים שבכוחם להעלות את הפריון בתעשייה ובמשק.