בזק | בלעדי

בזק בדרך לבג"ץ? דורשת ממשרד התקשורת לבטל לאלתר את ההפרדה המבנית

בזק פנתה באמצעות עורכי דינה למשרד התקשורת במכתב דרישה לביטול ההפרדה המבנית החלה עליה, והמשמעות היא שהחברה ככל הנראה בדרך לבג"ץ • תגובת בזק: "בזק לא מנהלת את ענייניה מול משרד התקשורת מעל דפי העיתונות"

דודו מזרחי / צילום: איל יצהר
דודו מזרחי / צילום: איל יצהר

חברת בזק החליטה להסיר את הכפפות ולהילחם משפטית במשרד התקשורת בשל סירובו לבטל את ההפרדה המבנית החלה על הקבוצה. ל"גלובס" נודע שהיום (א') שלחה החברה מכתב מעורכי דינה, ובו היא דורשת לבטל את ההפרדה המבנית בחברה לאלתר וללא דיחוי. המכתב ממוען לראשי משרד התקשורת והוא בא בעקבות הסחבת שנוקט המשרד כבר כמה שנים בנוגע להתחייבותו לביטול ההפרדה.

במכתב שנשלח למשרד התקשורת, באמצעות עו"ד ניר כהן, מפרטת בזק ב - 16 עמודים, את השתלשלות ההבטחות שניתנו לחברה לאורך השנים לעניין ביטול ההפרדה המבנית החלה עליה מול החברות בנות שלה. לנושא יש היסטוריה ארוכה, אך מה שרלוונטי מבחינת בזק היא ההבטחה שניתנה לחברה לפיה עם יישום מדיניות השוק הסיטונאי, תבוטל ההפרדה המבנית הנוהגת.

נסביר כי ההפרדה הכפויה על בזק מחייבת אותה לפעול במנותק מהחברות בנות שלה, מה שגורם לה לבזבוז משאבים כבד, לחוסר יכולת לתפקד בצורה יעילה כקבוצה, ובנוסף גם גורמת לבעיות קשות בתחום הצרכני בשל הצורך של הלקוחות לפעול מול שני גורמים - חברת התשתית וחברות הבנות המספקות שירותים. ההפרדה הנוהגת בישראל בבזק היא בבחינת יצור כלאיים שאין כדוגמתו באף מקום בעולם, אך הוא נבנה בצורה הזאת על מנת למנוע מבזק לנצל את כוחה המונופוליסטי לרעה.

כאמור בעת יישום מדיניות השוק הסיטונאי, קבע שר התקשורת דאז משה כחלון בעקבות ועדת חייק, כי תבוטל ההפרדה המבנית במידה ובזק תיישם את מדיניות השוק הסיטונאי ללא הפרעות ושיבושים. מבחינת המשרד המצב בשטח עד לפני כשנה לערך היה רחוק מאד ממה שקיווה ורק בשנה האחרונה העסק התייצב לשביעות רצונן של מתחרותיה של בזק וניתנה להן הגישה שביקשו לתשתיות בזק בהתאם למדיניות שקבע המשרד.

הדבר היחידי שלא ייושם ברפורמת השוק הסיטונאי ושעליו משרד התקשורת הולך לרכב בתגובה שלו לדרישת בזק, הוא העובדה שהטלפוניה הסיטונאית לא מומשה, קרי הקצאת הטלפוניה של בזק לטובת מתחרותיה לא בוצעה.

נזכיר כי המשרד קנס את בזק לאחרונה בשל כך ב - 11 מיליון שקלים והחברה הודיעה שהיא תקצה את הטלפוניה שלה לטובת מתחרותיה כפי שדורש המשרד בלית ברירה לאחר שתשלים את החלפת רשת המיתוג שתתמוך בכך.

ההחלטה של בזק לפעול באמצעים משפטיים נגד המשרד, משקפת את הייאוש שאחז בחברה מכל ניסיונות ההידברות מול המשרד, ומכך שפשוט לא ניתן לקבל תשובות ברורות לצרכי החברה ולעתידה. החברה ניצבת בפני פרשת דרכים משמעותית בכל הקשור להשקעות העתידיות הנדרשות בתחום הסיבים האופטיים, הנאמדות במיליארדי שקלים, אך כל עוד ההפרדה המבנית נשמרת במתכונתה כפי שהיא כיום, ההשקעה במיזם הופכת לבעייתית וכלכליותה מוטלת בספק.

משרד התקשורת עוסק בנושא ביטול ההפרדה אך הדיונים נמשכים בעצלתיים כבר שנים. המשרד פוחד לבטל את ההפרדה המבנית מכיוון שהוא חושש לאבד את הפיקוח האדוק שהתרגל אליו לאורך השנים על בזק. הצוות שעוסק בביטול ההפרדה משותף למשרד האוצר והתקשורת, והוא החל לפעול עוד בתקופתו של שלמה פילבר כמנכ"ל משרד התקשורת. לאחר פרוץ פרשת בזק העבודה התנהלה בעצלתיים, וגם מבחינה פוליטית די ברור ששר תקשורת יעמוד בפני ביקורת במידה ויחליט על ביטול ההפרדה, ולכן הסיכוי שהמדינה תגלה את האחריות הנדרשת לעסוק באמת בבעיה - ועוד בשנת בחירות - הוא נמוך מאד. למרות זאת, בזק החליטה שאין סיבה יותר לחכות ושהמשרד לא יסכים לבטל ההפרדה, ומשכך הוא מוביל אותה למשבר היות והיא לא תוכל להשקיע בפרויקט הסיבים שהיא כה זקוקה לו.

תגובת בזק: "בזק לא מנהלת את ענייניה מול משרד התקשורת מעל דפי העיתונות".