אחרי התרסקות המניה והביטקוין: ביטפארמס עורכת שינויים בדירקטוריון

המניה של חברת כריית הביטקוין הקנדית, הנסחרת בבורסת תל אביב, צנחה ב-97% בשנה האחרונה, במקביל לנפילה של 83% במחיר הביטקוין • "לכריית הביטקוין, באופן כללי, עדיין יש שולי רווח חזקים", אומר המנכ"ל ווס פולפורד בראיון למגזין אנשי השנה של "גלובס", שיפורסם ביום רביעי הקרוב

שנה חלפה מאז השיא של 20 אלף דולר שאליו זינק מחיר הביטקוין בדצמבר 2017. בעקבות אותו זינוק, בסוף השנה שעברה זינקו גם מניותיהן של כל החברות בבורסה שדיווחו על פעילות הקשורה למטבעות הדיגיטליים או לטכנולוגיה העומדת מאחוריהן, הבלוקצ'יין. ואולם מכל אותן חברות, היחידה שעדיין פועלת בתחום ושנסחרת בבורסת תל אביב היא ביטפארמס .

בשנה מאז השיא, צנח מחיר הביטקוין (BTC ) ב-83% - וגרר בעקבותיו קריסה של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים. במקביל, מניית ביטפארמס צנחה בשנה החולפת ב-97% וכיום היא משקפת לחברה שווי שוק של כ-65 מיליון שקל. אף שההתרסקות הזאת הבריחה מהשוק לא מעט משקיעים, נראה כי ביטפארמס לא מרימה ידיים ועדיין מאמינה בפוטנציאל של הביטקוין.

ביטפארמס, שנכנסה לבורסה באפריל האחרון בעקבות מיזוג עם השלד הבורסאי משאבי טבע (ששינה את שמו ל"בלוקצ'יין כריה"), הודיעה בנובמבר כי היא בוחנת אפשרות להירשם למסחר בבורסת טורונטו - צעד שעשוי להביא למחיקתה מבורסת תל אביב. עם זאת, בשיחה עם "גלובס" לפני כשבוע אמר מנכ"ל החברה, ווס פולפורד, כי הוא עדיין רואה באור חיובי את הפעילות בשוק הישראלי. 

קריסה של 97% במניית ביטפארמס בשנה האחרונה
 קריסה של 97% במניית ביטפארמס בשנה האחרונה

פולפורד: "השוק מתנהל מתוך פחד"

על רקע זה, דיווחה באחרונה ביטפארמס על שני שינויים בהרכב ההנהלה שלה. בשבוע שעבר מינתה החברה לדירקטורית בלתי תלויה את סופיה גלפר-קומט, שבחמש השנים האחרונות הייתה מנהלת ובעלים של סוכנות לייעוץ פיננסי ובנקאות השקעות. פולפורד אמר אתמול ל"גלובס" כי גלפר-קומט מצטרפת לוועדות התגמול והביקורת בדירקטוריון, במקומו של דירקטור אחר שהתפטר לפני כמה חודשים. בסוף נובמבר הודיעה ביטפארמס כי חיים לאחם התפטר מתפקידו כמבקר פנימי של החברה. החברה ציינה כי לאחם התפטר מסיבות אישיות וכי ימונה לו מחליף.

במצגת למשקיעים שפרסמה החברה ביום ראשון, היא ציינה כי היא מפעילה יותר מ-15 אלף כורי ביטקוין בחמש חוות כרייה במחוז קוויבק שבקנדה, שעליהן כתבנו בהרחבה ב"גלובס" באוגוסט האחרון. נזכיר כי כריית ביטקוין היא תהליך חישובי, המתבצע על ידי רשת מבוזרת של מחשבים המצוידים בשבבים ייעודים לכרייה, והיא משרתת שתי מטרות עיקריות: אישור עסקאות בביטקוין בדרך אמינה ויצירת ביטקוינים חדשים.

בדוחות הכספיים הראשונים שפרסמה ביטפארמס באוגוסט, היא דיווחה כי הכנסותיה במחצית הראשונה של 2018 הסתכמו בכ-22 מיליון דולר והרווח הנקי בכ-4.9 מיליון דולר. הכנסות החברה מגיעות ברובן מחוות הכרייה שהיא מפעילה בקוויבק, שאליהן צפויה להצטרף בקרוב חווה נוספת, שהוקמה בעיר מגוג. עם זאת, נראה כי התוצאות הכספיות של ביטפארמס והרחבת פעילותה לא הצליחו להרשים את המשקיעים במניית החברה. אחרי שזינקה באלפי אחוזים בסוף 2017, בשנה האחרונה צנחה המניה כאמור  בכ-97% ומחקה כמעט את כל התשואות שהניבה מאז אוקטובר 2017 (אז עוד נסחרה החברה תחת השם "משאבי טבע").

אף שניתן לראות קשר הדוק למדי בין ביצועי מניית ביטפארמס לביצועי הביטקוין, פולפורד מסביר את נפילת המניה בבורותם של המשקיעים בבורסה. "אני חושב שהשוק לא מבין כראוי את גורמי המפתח בעסק שלנו ואת מטריצת הרווחים של כריית הביטקוין. שוק המניות מתנהל מתוך פחד. אנשים רואים את מחיר הביטקוין יורד, ולא מבינים איך זה משפיע באמת על הפעילות שלנו", אמר ל"גלובס". הראיון המלא עם פולפורד יפורסם ביום רביעי הקרוב במגזין אנשי השנה של "גלובס".

לדברי פולפורד, במקביל לירידת מחיר הביטקוין ירדה בחודשיים האחרונים גם דרגת הקושי של כריית הביטקוין. "כשהקושי יורד, מכונות הכרייה משתמשות בפחות אנרגיה לייצור המטבעות הדיגיטליים, התפוקה עולה ועלויות התפעול יורדות. כשמביאים בחשבון את כל הפרמטרים האלה, באופן כללי, שולי הרווח של כריית הביטקוין עדיין חזקים", אמר.