דן אלדד | בלעדי

פרקליטות המדינה מציגה: המדריך לראש העיר המתחיל כיצד להימנע מחדרי החקירות

ריבוי החקירות, כתבי האישום וההרשעות של ראשי רשויות מקומיות הובילו את מרכז השלטון המקומי לנסות ולהקדים תרופה למכה: בשבוע שעבר התקיים כנס שבו הדריך מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות את הנבחרים החדשים כיצד לנהל עיר מבלי להגיע למשרדי להב 433 • ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי הפרקליטות המליצה לא למנות יועץ משפטי חלש או לצפות שעוזריהם יגנו עליהם מפני כתבי אישום

עו"ד דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה / צילום: איל יצהר
עו"ד דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה / צילום: איל יצהר

עו"ד דן אלדד הוא מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. המחלקה שבראשה עומד עו"ד אלדד עוסקת במלחמה בשחיתות בשלטון המקומי ואחראית, בין היתר, על ניהול משפט פרשת השחיתות במפלגת ישראל ביתנו (תיק 242), שבו מעורבים ראשי רשויות לשעבר, ועל ניהול חקירת ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג החשודה בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

אלדד והפרקליטים הכפופים לו רגילים להיפגש עם ראשי ערים וראשי רשויות בבית המשפט, כמי שמעמידים אותם לדין פלילי בגין ביצוע עבירות על טוהר המידות או בליווי החקירות שלהם. אולם לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", בשבוע שעבר, כחודש וחצי אחרי הבחירות ברשויות המקומיות, נערך מפגש נדיר ובלתי אמצעי בין עו"ד אלדד לבין ראשי הרשויות החדשים, שבמסגרתו שוחח עו"ד אלדד עם ראשי הערים על המאבק בשחיתות וייעץ להם איך להימנע מלהסתבך עם החוק.

המפגש הנדיר, שקיבל את הכותרת "תובנות פרקליטות המדינה בנושא פרשיות ראשי ערים", נערך במסגרת יום עיון סגור לראשי רשויות חדשים שארגן מרכז השלטון המקומי, שהיו"ר שלו הוא חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין מכבים-רעות. בין השאר, נכחו במפגש ראשי הערים החדשים, רון קובי מטבריה, אמיר כוכבי מהוד השרון, איתן פטיגרו משהם, ארקדי פומרנץ ממעלות-תרשיחא שהדיח לאחרונה מהתפקיד את שלמה בוחבוט, עליזה בלוך שחוללה את המהפך בבית שמש ורבים נוספים.

עו"ד אלדד פתח ואמר לראשי הרשויות החדשים כי הרעיון של מפגש בין פרקליט שמנהל את המחלקה העוסקת במאבק בשחיתות, לבין ראשיהן הנבחרים של עשרות רשויות מקומיות, עורר אצל כמה מהאנשים ששוחח איתם כמה וכמה הערות ציניות. "אמרו, למשל, שטוב שאני נפגש אתכם כאן, לפני שאפגוש את שמותיכם בנסיבות אחרות, על כריכות של קלסרי ראיות", אמר עו"ד אלדד והוסיף כי "הומור הוא כלי טוב להתמודד עם מצבים קשים. ריבוי החקירות וההליכים נגד נבחרי ציבור ברשויות המקומיות הוא אכן מצב קשה. בדקות הקרובות אנסה למצוא דרכים למנוע עבירות בתחום הזה. עבירות שנעשות בזדון מכוון יהיה קשה למנוע, אך עבירות שאנשים מתדרדרים לעשייתן אפשר למנוע על-ידי הימנעות מכניסה למצבים בעייתיים, ובכך אתמקד". 

המסר העיקרי שביקש מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה להעביר לראשי הערים החדשים היה שבפרקליטות מודעים לכך שהם חיים בעולם פוליטי ומורכב. "איני רואה לפני קבוצה של חשודים ונאשמים בפוטנציה, אלא חבורה של משרתי ציבור, שקיבלו על עצמם שליחות קשה, מכוח התוצאה של התהליך המוערך ביותר של הדמוקרטיה - הבחירות", אמר עו"ד אלדד, "'פוליטיקאי' אינה מילת גנאי, שמסננים אותה בפרקליטות בבוז. ראש הרשות חי בעולם פוליטי. אנחנו מודעים לכך שהעולם שלכם הוא עולם מורכב. יש בו קח ותן - מעצם ההגדרה של החיים הפוליטיים. מעצם קיומו של מונח, שהטריד אתכם לאחרונה ויטריד אתכם גם בעתיד - קואליציה. קואליציה היא קח ותן, שאינו שוחד, אלא אם כן אתם נותנים במסגרתה דברים שאסור לתת, מבטיחים, לדוגמה, מינויים לתפקידים טעוני מכרז או מבטיחים תקציבים שמיועדים לכיסיהם של קרובי משפחה של אנשי הסיעות, ועוד".

עו"ד אלדד המשיך ואמר לראשי הערים החדשים שבפרקליטות מבינים שמקח וממכר פוליטי אינו, בדרך-כלל, שוחד. "אתם צריכים להבין מתי הוא כן, ואם אינכם בטוחים - יש שלל גורמים שעומדים לרשותכם להתייעצות. אנחנו אמנם בוחנים את התיקים לאור ניאונים או לדים, כעובדי ציבור המשוחררים משיקולים פוליטיים, אך אנחנו מבינים, ורוצים להבין עוד, את חייכם ומורכבותם ולהכיר וללמוד את השטח, שבו אתם פועלים ושלעתים - לצערנו - מתבצעות בו העבירות".

עו"ד אלדד התייחס בדבריו לשאלה איך ראש רשות חדש יכול להצליח בתפקיד הקשה בלי להסתבך בפלילים. איך ליזום ולקדם, בלי להגיע לחקירה. הוא ריכז כמה מאפיינים, שראה לדבריו בתיקים שעברו תחת ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות, ומלמדים איזה מצבים ואילו גישות לתפקיד הביאו אנשים, לרוב אנשים טובים, להפוך לנושאים לחקירה. 

ראשי ערים בולטים
 ראשי ערים בולטים

כך תסתבכו בחקירות ובהליכים פליליים

"הצעה הראשונה למי שמאוד רוצים להיחקר כחשודים בעבירות שחיתות היא להתנהג כדיקטטורים, ולהשרות מנהיגות בסגנון הצפון קוריאני. לדכא, באמצעות הטלת פחד, ביקורת פנימית. לגרום למצב שבו עובדי הרשות, כולל הקרובים לכם ביותר, יחששו להתריע בפניכם, שבלהט העשייה, אתם עוברים על כלל זה או אחר. וגם אם לא יחששו, אולי לא יתריעו כי כבר לא יראו בכך טעם, יחשבו שממילא לא תקשיבו להם. אגב, יש שחושבים שסגנון מנהיגות רודני הוא נחלתם של מי שנמצאים בתפקיד שנים רבות, החל מתקופת הכהונה הרביעית בעיקר. זה לא תמיד כך, יש אנשים שמטילים אימה כבר בכהונתם הראשונה ויש כאלה שפתוחים ומקשיבים גם בכהונה השישית".

עו"ד אלדד התרה בראשי הרשויות כי אם הם כן מעוניינים להסתבך בפלילים, הדרך המהירה לשם היא "להתייחס ליועץ המשפטי (לגזבר, למבקר, למהנדס העיר) ברשות כאל אויב, שמנסה לחבל בעבודתכם ומשרת את ראש הרשות הקודם, זה שמינה אותו, ויושב כעת על ספסלי האופוזיציה, מחכה למפלתכם. היועץ המשפטי אינו כזה. תנו לו את אותו אשראי, שאתם מבקשים שהוא ייתן לכם".

מנהל המחלקה הכלכלית המשיך ואמר לראשי הרשויות החדשים כי "אם אתם באמת רוצים לחוות על בשרכם חקירה, ואולי גם הליך פלילי, ואם נזדמנה לכם ההזדמנות למנות יועץ משפטי, תבחרו אחד חלש, ואם מבקר פנימי אתם מחפשים, אל תבחרו אחד שהוא ערני ופעיל. ועדיף גזבר לא כל-כך מסודר וקפדן, ומהנדס עיר שיהיה עלה נידף. כל אלה יבטיחו לכם שקט זמני, אך ימנעו מכם את ההגנות המשמעותיות ביותר שיש לכם כדי לא להיכשל".

עו"ד אלדד ציין כי בכמה מקרים ראתה הפרקליטות ראשי רשויות שדאגו שיהיה אדם שכביכול יחצוץ בינם לבין המודעות למעשים הבלתי חוקיים. "זה לא פתרון קסם שיש בו כדי למנוע את הנסיעה ללוד, למשרדי להב 433, בסופה של הדרך. אל תבנו על עוזר, מזכיר או יועץ שיהיה בודל ביניכם לבין המידע ה'חם'. הבאפר לא תמיד יעיל, אף שהיו גם בכירים שחמקו בחסותו", התריע עו"ד אלדד.

הוא התייחס גם למקרים שבהם יש תחקיר עיתונאי או תביעה אזרחית, המכוונים נגד ראש רשות מקומית, בנושא שיכול להיות נושא לחקירה פלילית. הוא התריע בפני ראשי הרשויות החדשים: "במקרים כאלה, הישמרו ממעשים העשויים להוות שיבוש חקירה. מבחינה משפטית, גם אם עדיין אין חקירה, מרגע שניראה שאתם יכולים וצריכים לצפות חקירה, או אפשרות של חקירה, תיאום עדויות ופגיעה בחקירה או בראיות יהוו עבירה חמורה".

לא מחזיקים תיקים במגרה

רוב המקרים שבהם הועמדו לדין פלילי ראשי רשויות בשנים האחרונות היו בגין שוחד או הפרת אמונים מצדם שהתרחשו על רקע מערכות יחסים שלהם עם יזמים ואנשי עסקים שפועלים בעיר. נזכיר, בין היתר, את העמדתם לדין של שלמה לחיאני, ראש עיריית בת-ים לשעבר שהורשע בעבירות של הפרת אמונים בשל קשרים פסולים שניהל עם אנשי עסקים בעיר, ואת ראש עיריית רמת-גן לשעבר צבי בר שהורשע בשוחד וריצה עונש מאסר בשל יחסים אסורים של "תן וקח" עם ארבעה יזמים שפעלו בעיר שבראשה עמד.

כמה מראשי הרשויות שנכחו במפגש שאלו את מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות האם מותר לראש רשות להיפגש עם יזמים ואנשי עסקים הפועלים בעיר. אלדד ענה כי "התשובה הקלה ביותר היא לא, אסור לו. יש ראשי רשויות שנוהגים כך ואולי הזהירות הזו אינה מוגזמת. אבל גם למי שחושב שהימנעות מוחלטת מבטאת זהירות יתר, צריכות להיות מגבלות על פגישות כאלה"

לדברי עו"ד אלדד, הכלל הראשון בפגישות בין ראשי רשויות לאנשי עסקים הפועלים בעיר הוא ש"אין פגישות בארבע עיניים". "ויבקשו מכם להיפגש בארבע עיניים. אין לכך כל סיבה. דרישה שפגישה תהיה בארבע עיניים נועדה כדי שלא יהיו עליה עדים, ואתם לא עבריינים, הנמנעים מנוכחות עדים לפשעיהם. תמיד נכון שיהיה מישהו נוסף בפגישה. כך תמנעו מהצורך להתמודד עם הצעות שאתם לא רוצים לקבל. פגישה כזו צריכה להיות מתועדת. היא לא פגישת חברים לשיחה על עניינים אינטימיים. מישהו מטעמכם יושב בפגישה ורושם ואחר-כך מפיץ מזכר לעובדי הרשות הרלוונטיים. זו פגישת עבודה, גם אם האווירה ידידותית".

מתי אסור לראש רשות להיפגש עם יזם הפועל בעירו? לדברי עו"ד אלדד, "יש רגעים, בחיי יוזמה עסקית, והתנהלות היזם מול הרשויות, שבהם לא נכון להיפגש. אלה יכולים להיות דווקא הרגעים שבהם נראה שפגישה כזו, עם ראש הרשות, תפתור הכל, 'תוציא את העגלה מהבוץ'. צריך להיות מאוד רגישים בעניין. בעיקר צריך להיות רגישים בזמנים שבהם מתבקשות הטבות, מעל ומעבר למה שסוכם ואושר, ויש תקופות כאלה בחיי פרויקט. ויש גם שאלה של עיתוי לא רק מבחינת הפרויקט אלא מבחינת ראש העיר".

עו"ד אלדד סיפר כי אחד מראשי הרשויות שלא נבחר שוב בבחירות האחרונות, אמר לו ש"במשטרה יש תיק נגד כל ראש רשות ושאנחנו רק מחכים לרגע לשלוף אותו". עו"ד אלדד כינה את הדברים הללו: "דברי הבל ורעות רוח". הוא סיפר לראשי הרשויות שהפרקליטים מקבלים הדרכה לתת מקום לעקרון חזקת החפות. "אנחנו אומרים לפרקליטים - עד שמתגבש החשד הסביר, הניחו שראש הרשות הוא כמוכם. יש לו שליחות, הוא לא בא לעירייה להתעשר, אלא לעשות טוב לציבור, לתרום את חלקו לבנייתה של החברה שלנו". 

חיובים אישיים של אישי ציבור: 2.6 מיליון שקל מ-2001

במסגרת המפגש הסגור עם ראשי הערים והרשויות החדשים דיברה עו"ד מיכל רוזנבוים על נושא שהוא לא ממש מוכר לציבור הרחב - האפשרות להטיל חיוב אישי של נושאי משרה ברשויות שהתרשלו בתפקידם. סעיף 221 לפקודת העיריות מאפשר לרשות מנהלית להטיל חיוב אישי על ראשי ערים ונושאי משרה בכירים אחרים בעיריות ובמועצות.

החיוב האישי יוטל במקרים שבהם נושאי המשרה אחראים להוצאות כספיות שלא כדין מכספי הציבור. עם זאת, עד 2001 לא בוצע שימוש בסעיף.

לצורך הקביעה האם יוטל חיוב אישי על נושא משרה ברשות מקומית הוקמה ועדה שבעבר עמד בראשה השופט ורדי זיילר ז"ל וכיום היו"ר של, הוא עדן בר טל (גילוי נאות: בר טל הוא חבר דירקטוריון חברת מוניטין המחזיקה ב"גלובס"). כן חברים בוועדת החיוב האישי נציג של היועץ המשפטי במשרד הפנים ונציג מנהל שלטון מקומי.

לפי נתוני משרד הפנים, מאז הופעלו דיני החיוב האישי ב-2001 התקבלו 107 החלטות בנושא חיוב אישי, מתוכן 56 החלטת להטיל חיוב אישי על 89 נושאי תפקיד, בעיקר ראשי רשויות מקומיות וגזברים, בסכום כולל של 2.6 מיליון שקלים.

עו"ד רוזנבוים הזכירה כמה מקרים 'טריים' שבהם הוטל חיוב אישי על נושאי משרה בעיריות וברשויות בשנים האחרונות.

באחד המקרים הוטל חיוב אישי בסך חצי מיליון שקל על ראש מועצת אלעד לשעבר לאחר שמינה על דעת עצמו וללא הליך חוקי או מכרז, מקורב אליו למנהל מחלקת החינוך. במקרה נוסף, הוטל חיוב אישי בסך 85 אלף שקל על ראש עיריית נהריה לשעבר, לאחר שהפעיל ביחד עם ממלא מקומו נוהל פסול. לפי הנוהל, זוכי מכרזים בעירייה נדרשו להעניק הנחות לעירייה ואת כספי ההנחות נדרשו על-ידי העירייה להעביר לטובת רכישת ציוד למוסדות בעיר כמו בתי ספר, גני ילדים, ועוד ללא פיקוח ומעקב.