האם דונלד יעשה עסקים עם ננסי?

2019 תתחיל בשידוד מערכות בוושינגטון: המפלגה הדמוקרטית תנהל את חצי הקונגרס • המועמדת הטבעית לניהול היא ננסי פלוסי, העומדת להיות האישה החזקה ביותר בפוליטיקה האמריקאית • אנשי השנה של "גלובס"

ננסי פלוסי / צילום: Reuters
ננסי פלוסי / צילום: Reuters

במערכה על עתיד אמריקה נמתח עכשיו קו העימות. הוא עומד להפגיש את דונלד טראמפ עם אישה בת 79 מסן פרנסיסקו, ששמה ננסי פלוסי. היא המועמדת הסבירה ביותר להיות יושבת ראש בית הנבחרים, כאשר הקונגרס החדש יתכנס בתחילת ינואר. בתור שכזאת היא תהיה המנהיגה הבולטת ביותר של המפלגה הדמוקרטית, לפחות עד שהמפלגה תבחר מועמד לנשיאות בקיץ 2020.

בניגוד לתואר העברי, ה׳ספיקר׳ (speaker) של בית הנבחרים האמריקאי הוא כל כך הרבה יותר רב כוח מיושב ראש הכנסת. לספיקר יש הסמכות הבלבדית לקבוע את סדר היום, ולהחליט אילו הצעות חוק יוגשו להצבעה במליאה. הכוח הזה מעמיד את הספיקר במקום השני לאחר הנשיא מבחינת השפעתו הפוליטית.

סקוט פיצג׳רלד כתב פעם, ש"באמריקה אין הזדמנויות חוזרות" (No Seconds Acts); לשון אחר, אמריקה אינה סולחת למפסידנים (׳לוזרים׳).

פלוסי הנהיגה את המפלגה הדמוקרטית בבחירות לבית הנבחרים שבע פעמים. היא הפסידה חמש פעמים. אבל נראה בעליל שהיא תשבור את הכלל של פיצג׳רלד. ניצחונה האחרון היה ב-2008. מאז תבוסתה האיומה ב-2010 (המפלגה איבדה 67 מושבים), פלוסי הייתה כליא-הברק של הרפובליקאים. הם הפכו אותה לסמל הדוחה של "האליטות הליברליות". בסיס השילוח שלה בסן פרנסיסקו, אולי העיר הרדיקלית ביותר באמריקה' הקל עליהם.

בזמן כתיבת הרשימה הזו, בסוף נובמבר, עדיין לא ידענו אם פלוסי תצליח להיבחר. למפלגתה יש עכשיו רוב סולידי בבית התחתון של הקונגרס, ואין מועמדים חלופיים של ממש. הדעת נותנת שהיא תיבחר, אבל הזהירות מחייבת אותנו להסתייג.

פלוסי, אם תקבל את הפטיש בתחילת ינואר, תהיה כמובן האישה החשובה ביותר בפוליטיקה האמריקאית. יש לה ניסיון עצום בענייני חקיקה, ניהול ושידול. לאחר ארבע שנותיה בכהונה בין 2007 ל-2011, נאמר עליה שהיא הייתה "היושבת ראש האפקטיבית ביותר מאז ומעולם".

אולי. אבל הפעם מזומן לה יריב ששום דבר לא הכין אותה לקראתו; יריב שיש לו יעד עיקרי אחד - להבטיח את בחירתו החוזרת לנשיא בעוד שנתיים. הוא מוכן לדרוך על גוויות.

כאשר ממשלת ארה"ב נחצית - מפלגה אחת מחזיקה בבית הלבן ומפלגה שנייה שולטת לפחות באחד מבתי הקונגרס - התוצאה הרגילה היא קפיאה על השמרים.

מעניין לראות באיזו מידה המערכת תצליח להתעשת ולהפגין מה שהאמריקאים נוהגים לקרוא "דו-מפלגתיות". הסיכוי מוכרח להיחשב לזעום, בייחוד לנוכח הקיטוב הפוליטי והטונים הצורמים של הרטוריקה. אבל טראמפ נוהג להתפאר מאז ומעולם שאין שני לו ב"אמנות העיסקה", גם עם היריבים המרים ביותר. האם דונלד יעשה עסקים עם ננסי? זו תהיה ההפתעה הגדולה ביותר של 2019.