לבני: נתניהו לא אומר "בוגד"? הוא קרא לי סכנה למדינת ישראל

כך אמרה היום יו"ר האופוזיציה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "שיטת הבחירות רעה מאוד, זה בגלל כל הסחטנות הקואליציונית"

"במאזן ההישגים והנזקים שנתניהו גורם למדינת ישראל, בחולשה המוסרית בפגיעה בשומרי הסף, בקיפאון המדיני והניסיון לדלג מעל הפלסטינים, בכניעה למפלגות בקואליציה - כל זה עולה על התועלת שראש ממשלה ושר חוץ טוב יכול לעשות", כך אמרה היום יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". "כל פתיחת השווקים שלו לא מספיקה, כי הנזקים בצד השני גדולים יותר".

לבני התייחסה להופעתו של נתניהו במושב הפתיחה של הוועידה. "הוא עמד פה במופע מרהיב, ודיבר על העוצמה הערכית והמוסרית של מדינת ישראל, ואני מדווחת לך שבעוד אנחנו מדברים, בכנסת תעלה הצעת חוק שנועדה להוסיף את המילה 'שוויון' לספר החוקים, אבל הממשלה שבראשה הוא עומד תצביע נגד. הוא אמר שלא השתמש במילה 'בוגד', ואני רוצה להזכיר, שעליי הוא אמר שאני סכנה למדינת ישראל, על חבריי מהשמאל אמר שהם מביאים ערבים ודעא"ש לירושלים. הוא אחלה בהצגות וטוב בכלכלה, אבל כדאי לשים את העובדות האלה".

לדעת הציבור, לפי כל הסקרים, כרגע אין אלטרנטיבה שלטונית. אנשים עדיין מרגישים שרק נתניהו יכול להיות ראש הממשלה.

"נכון. זו בעיה שצריך להתמודד איתה", ענתה לבני. "חלקה היא אפילו בניראות - לא באתי לקטר, אבל למה נתניהו קיבל שעה וחצי ואנחנו עשר דקות? בכל אופן, ידוע שגורמי ההצבעה הם זהות והשתייכות, והכי חשוב הביטחון. אני מאמינה שאחרי שראינו שהימין לא יכול לתת ביטחון לטווח הארוך, אחרי שראו את הפארסה בעזה, אנחנו יכולים להניח את הדרך שלנו על השולחן, כולל היפרדות מהפלסטינים.

"בשנת 2008, בסיום עופרת יצוקה, ביבי עמד באשקלון, עשה מופע מדהים של 'תנו לי, אני אנצח את החמאס'. ואז הוא נבחר, וב2014 היה צוק איתן, ובאולפנים אחרים ליברמן ובנט אמרו 'תנו לי, תנו לי'. ואז ליברמן נהיה שר ביטחון, וראינו מה קרה. אני חושבת שהפתרון לא נמצא ימינה מהממשלה, אלא אצל מי שמדברים על מהלכים מדיניים. החובה שלנו היא לייצג את זה, לא למצמץ ולא להתקרנף.

"הדרך שלנו צודקת, אבל יש פה משימה גדולה לשכנע. הבעיה היא לא להעביר קולות מצד לצד, אלא שאנשים לא מאמינים שאפשר לעשות מהפך, ומתפצלים למפלגות שמרגישים טוב להצביע עבורן, אבל אלה אותן מפלגות שאחר כך יישבו בממשלה שמובילה אותנו למדינה דו לאומית ולא דמוקרטית".

היית שרה בכמה משרדים. איך היטבת את פני הארץ, ואיך תיטיבי בעתיד?

"פעם באמת ביקרתם אותי על זה שהייתי בכמה משרדים, ואני רוצה לומר שזה כי שיטת הבחירות רעה מאוד, זה בגלל כל הסחטנות הקואליציונית. בכל פעם שמפלגה בממשלה של שרון פרשה, הוא היה מתקשר אליי ושואל אם אני מוכנה לקבל תיק כי מישהו עזב. אני לא תומכת בחוק גדעון סער, הוא לא נועד למנוע סחטנות, אלא רק לדלג על הנשיא, שיעשו את כל המסחרה בכנסת. צריך פחות מפלגות קטנות כדי שיהיה פחות כוח סחיטה.

"היו לי הישגים מדיניים. בתפיסה הבינלאומית, מדברים על החמאס - אני הובלתי ב-2006 את התפיסה שחמאס לא לגיטימי, אלא אם הוא מתנער מהטרור. וגם הובלתי למכתב הנשיא בוש, שלא תהיה זכות שיבה לישראל. במלחמת לבנון השנייה, אנחנו שוקעים בבוץ, ההרתעה הייתה חשובה והייתי בעד מכה חזקה. עד היום, עם המנהרות, אנחנו משתמשים במה שנעשה אז. בזמני הייתה גם הקמת גוף הביקורת על הפרקליטות. אבל אני פחות טובה בשיווק של זה".

לבני חוזרת לדבר על נתניהו: "היום על 61 מנדטים הוא משלם לבית היהודי כל מה שהם רוצים - במחיר מדיני, דמוקרטי וסיפוחי".

מה לגבי שיתוף עם גנץ?

"מאז 2013 אני מאמינה שהסיפור הוא לייצר תקווה בגוש שלנו, עם הסכמות בינינו. בזמנו הצעתי את זה ללפיד וליחימוביץ', והם זרקו אותי מכל המדרגות. ב-2015 התחלנו את התהליך עם המחנה הציוני. אני רוצה לראות חיבורים. מי יהיה חלק מהם? מי שמאמין בדרך, ומי שאיתו ביחד נוכל ייצר תקווה מחדש. עד שזה לא קורה, אני במחנה הציוני, ואני מקווה שנצליח לעשות מהפך".