משה ברקת: "נושא עסקאות החלף בגופים מפוקחים נגמר"

"אני לא אויב של החברות והגופים המוסדיים ובוודאי רוצה בהצלחתם" - כך אמר היום ראש רשות שוק ההון בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "ניהול נכסים זו המומחיות של הענף הזה וצריך להשגיח שהגופים יהיו יציבים; הענף הזה יכול בתוך כמה שנים לגלגל טריליון דולר ויותר"

"הגעתי מחוץ לרגולציה וזה יתרון אדיר להיות גם בצד ההוא וגם בצד הזה, של הרגולטור. היום אני עושה את התפקיד שלי יותר טוב כי הייתי גם בשוק". כך אמר היום ד"ר משה ברקת בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". ברקת, שמונה לפני כחודשיים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון באוצר, דיבר עם רון שטיין, כתב ופרשן תחום הביטוח ב"גלובס" .

שטיין: קראתי אתמול בערב הודעה של קבוצת אידיבי, שרוצה למכור את כלל ביטוח לדסק"ש. מה קורה שם?

"היה מתווה מכירה שנקבע על הממונה שקדמה לי בתפקיד, של מכירה של 5% מהון כלל ביטוח כל מספר חודשים. אושר מבנה של סוופ שבוצע גם בעסקאות אחרות. לדעתי המבנה הזה בעייתי מאוד כי אין שום זיקה בין הקונה למניות האלה כי אפשר להגיע למצב ו המערכת הבנקאית מחזיקה 30% בחברת ביטוח. אני חושב שזו לא מכירה באמת. אף מניה לא הגיעה לשוק במכירות האלה. אני החלטי כמדיניות שנושא הסוופים נגמר. הודעתי את זה גם לאלשטיין וגם לתשובה. נושא עסקאות הסוופים בגופים מפוקחים נגמר".

מה לגבי רכישת כלל ביטוח על ידי דסק"ש?

"זה לא חלק מההבנות איתי. זו הייתה יוזמה של החברה שצריכה לעבור את כל האישורים בתוך הבית ואז יגישו את זה לאישורינו ואנחנו נבדוק את זה לפי כל הכללים".

אחת האמירות שלך עם כניסתך לתפקיד הייתה בנוגע לחשיבות היציבות. אתה חושב שהגופים המפוקחים לא יציבים?

"חס וחלילה. אנחנו עומדים בפני אתגרים וצריכים לדאוג לקפיטליזציה מתאימה בחברות הביטוח. מבחינת הצרכן האסון הכי גדול זה שתקרוס חברה שצריכה לבטח אותו".

זה יכול לקרות?

"זה לא תרחיש שהוא מופרך לחלוטין אבל אם הייתה סכנה כזאת כיום כמובן שהיינו מטפלים בזה".

שטיין: אתה נוח לשוק או דואג לצרכן יותר?

"אני לא אויב של החברות והגופים המוסדיים ובוודאי רוצה בהצלחתם. יחד עם זאת יש לי שלוש מטרות מרכזיות: הראשונה, היא שיפור חיי האזרחים בישראל בכל מה שקשור ליוקר המחיה. יש לנו עדיין מה לעשות בהורדת מחירים ושיפור כיסוים. יחד עם זאת צריך לזכור שניהול נכסים זו המומחיות של הענף הזה וצריך להשגיח שהגופים יהיו יציבים. הענף הזה יכול בתוך כמה שנים לגלגל טריליון דולר ויותר".

יש מספיק תחרות בשוק הזה?

"לדעתי כן. צריך לראות לאן הכספים הולכים. אם הכסף מושקע בארץ או בחו"ל. אני חושב שהכסף צריך להיות מופנה להשקעה בפרויקטים בארץ. כמובן, קודם כל צריך להבטיח שהכסף יושקע בצורה הטובה ביותר עבור החוסכים".

קודמיך ניסו ונכשלו בשינוי מבנה התגמול של הסוכנים. צריך לשנות את תגמול הסוכנים?

"המפקחים או הממונים הקודמים תרמו את שלהם. אני בא לבנות ולא להרוס. אני אקח את הבנייה שנעשתה לטובת הצרכן ואשפר אותה. יש יכול לבוא במקביל לשגשוג של הענף. אמרתי לחברות שאני אשאג לצמיחה שלהן אבל זה צריך לחלחל גם למבוטחים. הסוכנים הם לא אנשי מכירות. אנחנו נתאים את התגמול שלהם לתפיסת התפקיד שלהם. זה תפקיד מתמשך. הם צריכים להיות שם עבור הלקוחות בעיקר בזמן שהלקוח צריך אותם".

מה אתה חושב על הרשות שקיבלת?

"אני חושב שצריך לשדרג את רשות שוק ההון כדי שתוכל לנהל את התפקיד שלה כראוי".

אתם מתכננים להתערב עוד בתוך מגדל?

"הייתה פרשה מסוימת. אני יכול להבטיח שהניהול במגדל יהיה תקין ואפשר להיות רגועים".