ד"ר אייל דורון: 10 דברים שצריך לדעת כדי להתכונן ל-2048

ד"ר אייל דורון, חוקר חשיבה יצירתית לעולם החדש, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס":: "הכי חשוב זה להמציא את עצמנו מחדש, כי כבר ב-2022 חצי מהפעולות ייעשו בידי מכונות"

אייל דורון / צילום: איל יצהר
אייל דורון / צילום: איל יצהר

ד"ר אייל דורון, חוקר חשיבה יצירתית לעולם החדש, נבחר להיות המרצה האחרון בוועידת העסקים של "גלובס", עם הרצאתו על "עשרה דברים שאתם צריכים לדעת כדי להתכונן ל-2048". ד"ר דורון פתח את הרצאתו בלספר על ריי קורצווייל, שפעם אחד שנחשב למשוגע, והיום הוא המדען הראשי של גוגל, כי חלק מהדברים המשוגעים שהוא אמר לפני הרבה שנים התבררו כמציאות.

"קורצווייל אמר שעד שנת 2030 המוח שלנו יהיה מחובר לענן. מיצ'ו קאקו, אחד הפיזיקאים הידועים והמוכרים, כתב פעם ספר שנחשב מופרך אבל האם זה עדיין מופרך שב-2100 נפעיל את המזגן בכוח המחשבה ונכין קפה באופן טלפתי? אנחנו כבר לא נופלים מהדברים האלה שהוא כתב.

ד"ר אייל דורון: 10 דברים שצריך לדעת כדי להתכונן ל-2048

"ב-2006 היה המשחק השחמט האחרון בין מוח אנושי לשחמט, מאז אליפות השחמט העולמית היא בין שני תוכנות. והתוכנה שכרגע לא ניתן לנצח אותה למדה את כל הידע שלה בשחמט בארבע שעות בלבד. היא לימדה את עצמה.

"מה זה אומר אלינו? מה נעשה היום כדי להיערך לכך? בעשור או בשניים הקרובים מה שיש לנו בטוב ולרע זה את ההיגיון שלנו, שאין למכונה. מאוד קשה להכיל חוסר ודאותף, ולהרבה אנשים קשה להכיל את זה. בעוד 8-10 שנים שוק העבודה בישראל ישתנה דרמטית.

"חינוך - החינוך האסייתי מתחרה עם המערבי. האסייתי אומר שאתה לומד כל היום וכל הערב עושה שיעורי בית. זה לא המודל המערבי שנושא היום עיניים למודל של פינלנד עם מעט שעות לימוד. בשנות החמישים והשישים משלחות מפינלנד באו ללמוד בישראל איך מלמדים והיום זה להפך. במדינת ישראל בודקים מחוננים בגילאי א'-ב' ולשאר הילדים אומרים בכיתה ג' שהם רק ילדים רגילים.

"ילדים צריכים לדעת לפתור בעיות, לזהות בעיות שדרושות פתרון, להכיל חוסר ודאות, לטפח יוזמה ותושייה ולשתף פעולה.

"הורות חדשה - אנחנו בהורות של מצב של הפסד-הפסד לשני הצדדים. ילדים צריכים לראות את ההורים שלהם פותרים בעיות ולא מעמידים אותם בזמנים. זאת למידה אגבית. הורה צריך להיות פותר בעיות ולהראות את זה לילד.

"זוגיות - צריך אהבה ותשוקה. אנחנו צריכים מה שאפשר לסמוך עליו שזה אהבה, וגם מה שאי אפשר לסמוך עליו שזה תשוקה.

"והכי חשוב זה להמציא את עצמנו מחדש, כי כבר ב-2022 חצי מהפעולות ייעשו בידי מכונות. צריך להתמודד עם מקצועות שנעלמים. יש תסריט אופטימי, ויש תסריט פסימי. בתסריט האופטימי שהוא אדם רוצה עיסוק ומשמעות, ואת זה צריך לעשות, כדי לא להגיע לתסריט הפסימי של הפגנות.

"ויש את ההבדל בין טכנולוגי לדיגיטלי. טכנולוגיה זה עניין של גיל אבל דיגיטלי זה לא עניין של גיל. אני אומר שאנחנו לא דיגיטליים, אלא אנחנו הופכים לכאלה".