"וויספר ואלי היא אחת מקהילות ה'נט זירו' הגדולות בארה"ב"

פיטר מריגן, מנכ"ל טאורוס השקעות ופיתוח, סיפר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" כיצד החברה בונה בארה"ב שכונות שמייצרות באופן עצמאי את האנרגיה שלהן

פיטר מריגן / צילום: שלומי יוסף
פיטר מריגן / צילום: שלומי יוסף

פיטר מריגן, מנכ"ל ושותף של טאורוס השקעות ופיתוח, הציג בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" את העלויות הנלוות לפרויקטים של שכונות חכמות, מניסיונו מ'וויספר וואלי', שבמערב העיר אוסטין, שבטקסס.

טאורוס היא חברה בת 30 שנים, שעוסקת בפיתוח שכונות חכמות. לחברה 10 משרדים פעילים ב-7 מדינות, והיא ביצעה פרויקטים ב-70 מיליארד דולר.

"וויספר ואלי היא אחת מקהילות ה'נט זירו' הגדולות בארה"ב", אמר מריגן, והסביר, כי 'נט זירו' משמעו ייצור עצמי של כל תצרוכת האנרגיה השכונתית.

"כדי ליצור כזה פרויקט אמביציוני חייבים להיות במיקום נכון", אמר מריגן, "המיקום של אוסטין טקסס מושלם מבחינתנו. מדובר בעיר צעירה הנחשבת 'מגניבה' והרבה מזה בגלל החידושים הטכנולוגיים שלה. יש בה קמפוסים של דל, גוגל, אמזון ולאחרונה בנתה שם אפל. זה מונע על ידי אוניברסיטת טקסס שממוקמת במרכז אוסטין"

בין 2006-2016 העיר גדלה ב-35% ליותר מ-2 מיליון אנשים, בעוד שארה"ב כולה גדלה באותו זמן ב-8%. הדבר גרם לכך, שיש בעיר לחץ גדול בביקוש לדיור ועבודה, הרבה ממנו הביקוש הוא בענף ההייטק.

לדבריו של מריגן, העיר נמצאת במקום השני בארה"ב, מבחינת מעבר בוגרי קולג' אליה, מה שהופך אותה לצעירה. "כמנדט, היא נחשבת אחת מהערים הירוקות ביותר בארה"ב ויש לה מנדט להיות 'נט זירו' כקהילה עד 2050", סיפר.

ב-2006 רכשה החברה שטח אדמה - "כנראה הזמן הכי גרוע לקנות שטח בארה"ב, כי שנתיים אחרי זה נתקלנו במיתון של 2008", העיר מריגן. הרעיון של טאורוס היה לשנות את התוכנית העסקית שלה, ובמקום להקים במקום מרכז תעסוקה, לייצר עיר חכמה.

"הקדשנו את השנים 2008-2010 לתכנון ואת 2010-2016 למימוש התוכניות. העקרונות מאחורי בניית עיר כזאת הם עיר בריאה, חדשנות טכנולוגית, מיקום ודיור. המשבר בשוק הדיור איפשר לחברה לתת דיור זול לקוני בתים ראשונים.

עיקרון העיר הבריאה מומש באמצעות הקמת פארק גדול, והקמת חוות לגידול פירות וירקות שסמוכות לשכונה. לגבי טכנולוגיה הדבר הכי חשוב היה רעיון חדשני של מחממים גאו-תרמיים שמחברים את כל הבתים. לכל בית יש תרמוסטט חכם שמפקח על המיזוג.

"רעיון האפס אנרגיה הוא שיש מספיק אנרגיה שאפשר לנצל מהטבע. יש לנו קולטים סולריים, ויש לנו מערכת חימום תת-קרקעית. 2 קוט"ש לכל בית, ו-7 קוט"ש מהקולטים. בית ממוצע בארה"ב הוא בערך 11 אלף קוט"ש. אפשר לראות כאן חשבון חשמל של תושב אצלנו - 7 דולר. ההכרה שקיבלנו הייתה יותר מהכל את פרס הקהילה הירוקה", סיכם מריגן.