אלומות: "אין שום אינדיקציה לאירוע כלכלי פיננסי שמוביל לכאלו ירידות"

כך לפי יניב חברון, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות • "אין שום ועדת השקעות שתגיד עכשיו 'בואו לקנות מניות בכל הכוח', אלא מחכים לנתונים כדי לראות שהשוק יותר בטוח" • מדד ת"א 35 צולל ביותר מ-5%, בהובלת מניית פריגו שצוללת 30%, מדד הבנקים צונח ביותר מ-4.8% ומדד ת"א 90 יורד ב-4.5%

פסל הדוב המוצב מחוץ לבורסה לניירות ערך בפרנקפורט, גרמניה / צילום:  Gary Yim, שאטרסטוק
פסל הדוב המוצב מחוץ לבורסה לניירות ערך בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Gary Yim, שאטרסטוק

"אין שום אינדיקציה לאירוע כלכלי פיננסי כזה או אחר שמוביל לכאלו ירידות" - כך אמר היום (א') יניב חברון, האסטרטג הראשי של בית השקעות אלומות, בשיחה עם "גלובס". זה נראה כמו הרבה מצב-רוח, כמו הרבה נקודות טכניות שנשברות, כך שהעוצמה היא הרבה מאד טכנית מאשר כלכלית". 

בשעה זו המדדים המובילים בבורסה בתל אביב יורדים בחדות, בהמשך לשבוע החולף בוול סטריט שהיה השבוע הקשה ביותר מאז שנת 2011. מדד ת"א 35 צולל ביותר מ-5%, בהובלת מניית פריגו שצוללת 30%, מדד הבנקים צונח ביותר מ-4.8% ומדד ת"א 90 יורד ב-4.5%. 

בניסיון לחפש אחר סיבה ספציפית שהביאה לירידות החדות, אמר חברון, כי "אפשר להגיד שיחסי הסחר בין סין לארה"ב פוגעים בתמחור המניות, אבל לא יכול להיות שזה מה שמוביל למשבר פיננסי. המשקיעים מבינים את הכיוון, אבל העוצמה די מוגזמת. אם הייתה נקודה שהייתי יודע להצביע עליה ולהגיד: 'זו הסיבה שהובילה למשבר', אז היה לי קל ליותר לנתח את המצב, אך אני לא חושב שיש נקודה כזו. אני לא חושב שמשבר הסחר בין ארה"ב וסין מצדיק ירידה כזו. יש מניות שלא קשורות בכלל לסין וצנחו כבר 30%, על מה? אני חושב שזה לא התשואות, וזה לא מלחמת הסחר, שיכולים להסביר תיקון כל-כך חד בשוק המניות".

היית אומר שזה הזמן לכבות את המסך וללכת לים?

"אני אף פעם לא אומר למשקיעים ללכת לים, אין מה להתנתק מהתחושות, אך כמה שלא אגיד שהעוצמה היא טכנית, יש הרבה משקיעים שיושבים על הגדר ובוחרים שלא לנצל את התמחור הזול. הם אומרים לעצמם 'אנו חוששים מאיך תראה 2019, משוקי האג"ח שמראים האטה בהמשך ולכן נקפיא השקעות', ובאמת מצב זה מוביל לקיפאון וסוג של האטה - אבל לא למשבר".

מה לגבי הדיווח על השבתת הממשל האמריקאי?

"הסיכון של השבתת הממשל האמריקאי לא ממשי בקשר לשוקי המניות, ראינו את זה מפעמים קודמות, זה לא ישפיע לנצח. היינו שם כמה פעמים ובכל פעם זה נפתר".

אז ראלי של סוף שנה לא יהיה כבר, אולי כולם מחכים לאחרי החגים בארה"ב? 

"אני חושב שכן, לא נראה לי שמישהו יגיד מחר בבוקר 'אני הולך לקניות מניות בכל הכוח'. אנשים יצאו מהחגים בארה"ב ויקבלו החלטה. ייקח עוד זמן עד שהמשקיעים יבינו כי העולם לא הולך למיתון גלובלי. כדי לשכנע משקיעים פונדמנטליים צריך זמן. ברגע שהם מקבלים את ההחלטה - זה מגיע בעוצמה. יש פה הרבה מאד מכונות ואסטרטגיות מסחר טכניות וגם הרבה מאד משקיעים שעובדים פחות ברמת ההשקעה. אני מניח שבברייקשייר האת'וואי אף אחד לא עובד בצורה הזו, אבל אין מה לעשות, כרגע זה המצב. אין שום ועדת השקעות שתגיד עכשיו 'בואו לקנות מניות בכל הכוח', אלא מחכים לנתונים כדי לראות שהשוק יותר בטוח". 

"לנגיד פאואל לא הייתה ברירה, הוא היה ב-LOSE-LOSE SITUATION. השוק לא ירד רק בגלל העלאת הריבית. הפד אמר 'הגענו לתחתית של ריבית ריאלית', מעתה אנו מצפים שיהיו שתי העלאות ריבית ב-2019 בהנחה שהנתונים יאפשרו זאת. כל מה שהוא אמר זה שהוא ייתן יותר תשומת לב לנתונים שייצאו, ושהוא יצמצם את המאזן לפי התכנית. אז נכון, יש חשש של נזילות אבל לבוא ולהגיד שבגלל זה - שהפד מצמצם מאזן - חסרה נזילות, זה לא בהכרח נכון", הוסיף חברון.

לגבי התמחור של השוק לאחר גל הירידות המתמשך, אמר חברון: "מכפיל עתידי של S&P 500 כיום לא נראה הרבה זמן, חברות טכנולוגיה נסחרות במכפיל של 20 ומטה, בענף הפארמה יש מכפילים של 6 על תשואת דיבידנד של 1 פלוס, כלומר - המחירים זולים בהנחה שהעולם לא במשבר". 

אפשר להפנות אצבע מאשימה לטראמפ?

"אני לא כל-כך בטוח שהוא האשם הגדול. אני לא רואה משהו שהוא עשה שכל-כך מאיים על השווקים הפיננסים. בסך הכל אני חושב שהוא דווקא הראה פחות נוקשות לגבי סין. אמרו על טראמפ, לפני שהוא נבחר, כי עדיף נשיא אחר מאשר אחד שלא מספק וודאות. אבל אני לא זוכר נשיא שהיה לו חשוב יותר וול סטריט מאשר טראמפ, נראה לי שכל מה שקורה זו בעיקר פאניקה. ביננו, טראמפ לא טעה יותר מדי, הרי שוק ההון אמר לפד 'אתם מנותקים', שוק האג"ח אומר שהפד מנותק".

בשורה התחתונה, האם זה זמן טוב להיכנס לשוק?

"בכל פעם שיש ירידות זה זמן טוב לקנות, האם מחר בבוקר להיכנס לשוק כרגע? הייתי אומר עוד לא. כל פעם לבדוק את השוק. אני לא מצפה ממישהו שקונה במחירים של היום להיות ברווח כבר בחודש ינואר, אבל לא אתפלא אם הוא יהיה ברווח במחצית השנייה של 2019".