אלביט הדמיה מוותרת על השליטה בפלאזה סנטרס

זאת על רקע מצבה הכספי הקשה של פלאזה סנטרס • במסגרת ההסכם שנחתם בימים האחרונים, תעביר אלביט הדמיה את זכויות ההצבעה לידיו של הנאמן, וכך ויתרה כבר כעת על יכולת השליטה שלה בפלאזה סנטרס

רון הדסי / צילום: איל יצהר
רון הדסי / צילום: איל יצהר

חברת ההחזקות אלביט הדמיה מוותרת על השליטה בחברה הבת פלאזה סנטרס, על רקע מצבה הכספי הקשה של פלאזה סנטרס. בימים האחרונים חתמה אלביט הדמיה על הסכם להעברת 44.9% ממניות פלאזה סנטרס שהיו ברשותה לידיו של נאמן.

במסגרת ההסכם, תעביר אלביט הדמיה את זכויות ההצבעה לידיו של הנאמן, וכך ויתרה כבר כעת על יכולת השליטה שלה בפלאזה סנטרס. ההסכם גם מאפשר לאלביט הדמיה להורות לנאמן למכור חלקים מהחזקתה בפלאזה סנטרס, שנסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 2.5 מיליון שקל בלבד.

בעקבות המהלך תפסיק אלביט הדמיה לאחד בדוחותיה הכספיים את תוצאותיה של פלאזה סנטרס. הסיבה למהלך הוא מצבה הקשה של פלאזה סנטרס, שהפך אותה לחברה שבפועל כבר שייכת כיום לנושיה שהם מחזיקי האג"ח שלה מסדרות א' ו-ב'.

שווי השוק של פלאזה סנטרס צנח השנה ב-86% ל-3.5 לאחר שהחברה הודיעה כי לא תוכל לעמוד בתנאי הסדר החוב הקודם, במסגרתו קיבלה דחייה בלבד בפירעון חובותיה. פלאזה סנטרס פרעה בשנים האחרונות נתח נכבד מחובותיה בעקבות מימוש כל הקניונים במזרח אירופה שהחזיקה בבעלותה, ולמרות זאת נותר לחברה חוב של 356 מיליון שקל (כ-84 מיליון אירו) למחזיקי אגרות החוב שלה מסדרות א' ו-ב'.

אלביט הדמיה ופלאזה סנטרס נשלטו בעבר בידי מוטי זיסר המנוח, אולם הן עברו לבעלות הציבור במסגרת הסדר החוב הגדול של אלביט הדמיה, בו ספגו המשקיעים תספורת של כ-1.8 מיליארד שקל. עם זאת, הסדר החוב שבוצע בעבר בפלאזה סנטרס עצמה, לא כלל תספורת אלא דחייה בלבד בהחזר החוב.

נכון לסוף יוני, החזיקה פלאזה סנטרס ב-1.3 מיליון אירו במזומן, וב-7 קרקעות במזרח אירופה. בנוסף החזיקה החברה ב-50% מחברה בהודו, לה 2 קרקעות בערים צ'נאי ובנגלור, כשה-50% הנותרים מוחזקים בידי אלביט הדמיה.

מאז סוף יוני הספיקה פלאזה סנטרס למכור בספטמבר קרקע בעיר לודז' שבפולין תמורת 300 אלף אירו, ובתחילת דצמבר השלימה מכירה של קרקע נוספת בעיר קרוסבאץ' בסרביה תמורת 290 אלף דולר. במקביל, חתמה החברה על הסכם אופציה למכירת קרקע בעיר מיירקוריאה שברומניה בתמורה כוללת של 1.44 מיליון אירו.

אתמול אף דיווחה החברה על הסכם למכירת קרקע באתונה בתמורה נטו של 660 אלף אירו. זאת, בהמשך להתקדמות עליה דווח לאחרונה בהשלמת עסקה נוספת למכירת הקרקע השניה בעיר לודז', תמורת סכום נוסף של 84 אלף אירו.

אלא שסכומים אלו לא יספיקו לשירות החוב, ועקב כך יתכנס ב-2 בינואר מחזיקי אגרות החוב של החברה לאסיפה מיוחדת בה יקבלו דיווח על מצבה ועל האפשרויות העומדות בפניהם. לפלאזה סנטרס שלושה נכסים מרכזיים שמימוש עתידי שלהן אמורות לספק תמורה מהותית יותר, אם כי אינו צפוי להביא לפירעון מלא של החוב.

שלוטשת הנכסים הם מתחם קאסה רדיו הנטוש במרכז בוקרשט, ששוויו בספרים 63 מיליון אירו אולם אותו מתקשה החברה לממש בשנים האחרונות, וכן שתי קרקעות בצ'נאי ובבנגלור שבהודו. על הקרקע בצ'נאי נחתם לאחרונה הסכם למכירת 50% ממנה תמורת 13.2 מיליון אירו, כשמועד ההשלמה אמור לחול ב-7 בינואר.

בנוגע לקרקע בבנגלור כבר נחתם הסכם למכירתה תמורת 43 מיליון אירו. עד כה שילם הרוכש סכום של 9 מיליון אירו ואת יתרת הסכום הוא אמור לשלם בתשלומים עד סוף אוגוסט 2019. פלאזה סנטרס תקבל כמחצית מהסכומים הללו ואילו אלביט הדמיה את המחצית השניה.

על רק חוסר הוודאות בנוגע לסכומים שיקבלו לבסוף מחזיקי האג"ח של פלאזה סנטרס, נסחרות אג"ח א' ו-ב' במחירים של 29 אגורות ו-28אגרות בהתאמה, המשקפים תספורת של כ-76% ביחס לערך הפארי של 76% האג"ח.