ביטוח חיים | בלעדי

הכשרה ביטוח במגעים למכירת תיק ביטוחי המנהלים למנורה מבטחים

המגעים בין שתי החברות נמשכים תקופה ניכרת, אך טרם הושגו הבנות בנוגע למחיר • הכשרה ביטוח מנהלת פוליסות בהיקף כולל של כ-11.6 מיליארד שקל בשוק ההון - מחציתן בביטוחי מנהלים • למנורה מבטחים תיק ביטוחי החיים החמישי בגודלו בענף • נראה כי הכשרה בדרך להפוך לחברת ביטוח כללי בלבד

שמעון מירון, מנכ"ל הכשרה ביטוח / צילום: רמי זרנגר
שמעון מירון, מנכ"ל הכשרה ביטוח / צילום: רמי זרנגר

מנורה מבטחים מקיימת מגעים לרכישת תיק ביטוחי החיים הפנסיוניים של הכשרה ביטוח - כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע, הצדדים נמצאים במגעים שנמשכים תקופה ניכרת, אך טרם הושגו הבנות בנוגע למחיר.

מנורה מבטחים ביטוח, שבניהול יהודה בן אסאייג, מחזיקה כיום בתיק ביטוחי החיים החמישי בגודלו בישראל, בעוד הכשרה ביטוח, שבניהול שמעון מירון, מחזיקה בתיק ביטוחי מנהלים קטן בהרבה. תיק ביטוחי המנהלים של הכשרה ביטוח, למעשה, נמצא בסוג של "ראן אוף" - כלומר, החברה מתמקדת בתפעול תיק ביטוחי המנהלים שכבר קיים אצלה, ושנמכר בעבר, תוך הקפאת מכירות חדשות.

נכון לסוף נובמבר השנה ניהלה מנורה מבטחים  כ-25.5 מיליארד שקל בתיק פוליסות החיסכון בביטוח החיים, בעוד שהכשרה ביטוח מנהלת תיק בהיקף כולל של כ-11.6 מיליארד שקל. כמחצית מתיק זה מנוהל באמצעות מנהלי השקעות חיצוניים, אינו פנסיוני ולכן לא נחשב "ביטוח מנהלים". נתח השוק של מנורה מבטחים משוק החיסכון שמנוהל בשוקי ההון בפוליסות ביטוחי החיים עמד בסוף נובמבר 2018 על יותר מ-8.5%, בעוד שהכשרה אוחזת בכ-3.6% מהשוק - והיא עשויה כאמור למכור כמחצית מנתח זה. לשתי החברות גם תיק ותיק יותר, של פוליסות שלא מושקעות בשוקי ההון.

מהדוחות הכספיים של השתיים עולה כי תחום ביטוח החיים של הכשרה ביטוח הניב לה בתשעת החודשים הראשונים של 2018 פרמיות של כ-471 מיליון שקל, לעומת 532 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. סך הפרמיות שרשמה מנורה מבטחים בתחום זה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עומד על כ-2.57 מיליארד שקל, לעומת כ-2.18 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2017.

בתוך כך, היום הודיעה הכשרה כי ראש אגף ביטוח חיים ופיננסים בחברה, אבי מויאל, עוזב לאחר פחות משנה בתפקיד, ובמקומו מונתה חני סלע, ששימשה עד לאחרונה מנהלת מכירות ארצית של אגף ביטוח חיים ומנהלת מערך התפעול של האגף לשימור הלקוחות בהכשרה. מויאל מונה לתפקיד שהוא עוזב כעת בינואר 2018.

בדרך להפוך לחברת ביטוח כללי בלבד

הכשרה אינה החברה הראשונה שמוכרת פעילויות ביטוחי חיים בתקופה האחרונה. קדמו לה אלטשולר שחם, שפעילותה זו התמזגה לתוך הכשרה ביטוח, וזו של פסגות, שהועברה לאיילון. בהכשרה ביטוח הסיפור אחר - לא מדובר בפעילות חדשה, כמו זו שהייתה בשני בתי ההשקעות, כי אם בפעילות ישנה ובעלת נכסים, שהפכה עם השנים גם למשקולת בגלל הרגולציה הגוברת. עתה נראה כי הכשרה ביטוח בדרך להפוך לחברת ביטוח כללי בלבד.

לא מן הנמנע שהעסקה הנרקמת מתרחשת על רקע דרישות ההון הגוברות בענף הביטוח, הפוגעות באטרקטיביות של התיק מבחינת הכשרה ביטוח ביחס למה שהיה בעבר. קבוצת מנורה מבטחים, שבראשות היו"ר ערן גריפל, מחזיקה גם בתיק ביטוח כללי גדול, בעוד שהכשרה ביטוח, שבשליטת היו"ר אלי אלעזרא, צפויה להתמקד בניהול פוליסות חיסכון לפרט (שאינן חיסכון פנסיוני) ובפעילות הליבה שלה - הביטוח הכללי. זאת, כמובן, אם וככל שהעסקה תושלם. בשוק מעריכים כי לא מן הנמנע שהמגעים לא יבשילו לכדי הסכם סופי.

תחום ביטוח החיים בהכשרה ביטוח כולל את פעילות פוליסות החיסכון של החברה, ביטוחי "ריסק", בפוליסות שנמכרו בעבר ובהווה. בעבר דיווחה הכשרה ביטוח, כי היא מפסיקה לשווק פוליסות ביטוחי מנהלים, שהן למעשה החיסכון הפנסיוני שבאמצעות פוליסות ביטוחי החיים של חברות הביטוח, והיא עצרה השנה מהלך אסטרטגי שעליו הצהירה בעבר - של קליטת פוליסות ישנות מחברות אחרות, תוך שמירה על מקדמי תוחלת חיים מובטחים.

על רקע זה דיווחה החברה לפני כמה חודשים כי היא בוחנת את האפשרות למכירת תיק ביטוחי המנהלים שלה. לצד זאת, להכשרה עוד פעילות מרכזית בתחום ביטוח החיים - כגורם מתפעל ובעל רישיון עבור מנהלי השקעות חיצוניים.

הכשרה ביטוח תמשיך לעבוד בביטוח חיים בתחום הריסקים והבריאות וגם בתחום הפיננסים, וזאת לצד הביטוח הכללי. כך, תחום ביטוח החיים בהכשרה כולל גם את ניהול פוליסות חיסכון לפרט מסוג "בסט אינווסט", שמשווקות על-ידי החברה ושהינן תוכניות שמתנהלות במסגרת הרישיון שניתן לחברה כמבטח בענף ביטוח חיים. במסגרת זו מנהלת החברה פוליסות בסט אינווסט שניהול ההשקעות שלהן נעשה על-ידי בתי השקעות חיצוניים: אלטשולר שחם, ילין לפידות, פסגות ומיטב דש. ככל הידוע, גם אם העסקה תושלם ייתכן שפעילות זו תיוותר בידי הכשרה ביטוח.