בשורה לסינרג'י משדרות: משרד הכלכלה יגביל את היבוא של כבלי נחושת זולים מטורקיה

הוועדה המייעצת להיטלי היצף לשר הכלכלה: להשית היטל של 9.3%-14.5% על היבוא • כבר לפני שנה קבע הממונה על היטלי הסחר כי הכבלים נמכרים בארץ במחירי היצף • המפעל מעסיק 200 עובדים ונמצא בבעלות קרן פורטיסימו

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

הוועדה המייעצת להיטלי היצף הגישה לשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, המלצה להטיל היטל בגובה שבין 9.3% ל-14.5% על יבוא של כבלי נחושת במתח נמוך מטורקיה. וזאת, בניסיון להגן על יצרנית הכבלים הישראלית סינרג'י, שפועלת מאזור התעשייה בשדרות.

לפי הערכות של גורמים כלכליים, כהן יקבל את ההמלצה ויגביל את יבוא כבלי הנחושת מטורקיה. עם זאת, עדיין לא ברור לכמה זמן יושת ההיטל המדובר. המלצת הוועדה המייעצת היא שיש להטילו לתקופה של 5 שנים.

לפני כשנה, קבע הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, כי כבלים שמיוצרים בטורקיה נמכרים בארץ במחירי היצף, כלומר במחירים נמוכים ממחירם בשוק המוצא. וזאת, באופן שפוגע בפעילות של סינרג'י, שמעסיקה כ-200 עובדים בשדרות ונמצאת בשליטת קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, שבראשות יובל כהן.

על רקע ממצאי החקירה של הממונה על היטלי הסחר, בקיץ האחרון הוטלה ערובה זמנית שבמסגרתה נקבע שיעור היטל של 14.5% על יבוא כבלים במתח נמוך מטורקיה לתקופה של חצי שנה.

מאז שהוטלה הערובה הזמנית, נמשכה החקירה של הממונה על היטלי הסחר בנושא לקראת הגשת המלצה סופית בנושא. זאת, בזמן שסינרג'י בשדרות הזהירה כי המשך היבוא מטורקיה - שנעשה בידי ארבעה יבואנים מרכזיים - ובהם חברת החשמל, יפגע בכדאיות היצור שלה. במהלך הרבעון הראשון של 2017 נפח היצור של סינרג'י צנח לשפל של 38%-48% בשל היבוא הנרחב.

הממונה על היטלי הסחר קבע כי "החברה חווה נזק משמעותי ומתמשך במהלך השנים האחרונות, באופן שמאיים על יכולת ההישרדות שלה כחברה רווחית ובת קיימא".

הוועדה המייעצת קבעה עוד כי אין בהחלטתה כדי למנוע תחרות או להגן על התעשייה המקומית מפני יבוא מתחרה שנעשה בתנאי סחר הוגנים. בוועדה מתרשמים כי מאז שהוטלה הערובה הזמנית על יבוא של כבלים מטורקיה, מצבה של סינרג'י השתפר באופן ניכר, היקף ההזמנות שהחברה קיבלה גדל ובתקופה זו נקלטו בשורותיה עשרות עובדים חדשים.