עונת הציד נפתחה: כמה ירוויחו סוכני השחקנים בשוק ההעברות

10%? כן. 15%? כן. ולפעמים גם תשלום עמלות סוכנים של 50% • סוכני השחקנים באירופה גזרו על פי הערכות עמלות בסכום של 1.5 מיליארד אירו בשנת 2017 • ישראל נחשבת למדינה שפויה יחסית, עם עמלה ממוצעת של 8% בלבד

אוהדי כדורגל / צילום: שאטרסטוק
אוהדי כדורגל / צילום: שאטרסטוק

עשרה ימים עברו מפתיחת חלון ההעברות החורפי בכדורגל וכסף גדול שוב מחליף ידיים מכל כיוון. קבוצות שסיימו רק לפני שלושה חודשים וחצי להתחמש, חלקן במאות מיליוני אירו, שוב שולפות ארנק. צ'לסי שהידרדרה למקום הרביעי בליגה האנגלית מיהרה לצרף את החלוץ כריסטיאן פוליסיץ' מדורטמונד עבור 64 מיליון אירו, למרות שסיימה מסע רכש של כמעט 150 מיליון אירו בקיץ. מילאן שגם היא סיימה את הסבב של 2017/18 עם הוצאה של למעלה מ-100 מיליון אירו צירפה השבוע את הקשר הברזילאי לוקאס פקוואטה עבור 35 מיליון אירו. מלבד שני השמות הללו נרשמו עוד עשר העברות "משמעותיות", בהיקף של לפחות 10 מיליון אירו להעברה.

זוהי כמובן שעתם היפה של הסוכנים. בפרמיירליג האנגלית שילמו 20 הקבוצות לסוכני שחקנים עמלות בסכום כולל של 211 מיליון ליש"ט בגין העברות שחקנים בשני חלונות - קיץ 2017 וחורף 2018, עלייה של 21% בהשוואה לשנה שלפני כן. ליברפול לבדה הוציאה על סוכני שחקנים 26.8 מיליון ליש"ט. אופ"א מעריכה כי סוכני שחקנים באירופה גזרו במהלך שנת 2017 עמלות בסכום כולל של 1.5 מיליארד אירו.

כבר שנים ארוכות שבאופ"א ובפיפ"א מדברים על הסדרת שוק הסוכנים שממשיך להיות פרוץ לכל הכיוונים. לעתים חלק משמעותי מדי מהיקף ההעברה המדווח בכלל לא מגיע לקבוצה המוכרת אלא מוצא את דרכו למתווכים. אחת העסקאות המדוברות של השנים האחרונות היא העברתו של פול פוגבה מיובנטוס למנצ'סטר יונייטד ב-2016: מתוך סכום העברה של 90 מיליון ליש"ט ששילמה יונייטד עבור הצרפתי, לפי דיווחים שונים 41.4 מיליון ליש"ט נחתו בחשבון הבנק של סוכן השחקנים מינו ראיולה - עמלה של כמעט 50%.

בראיון ל"טלגרף" טען נשיא אופ"א, אלכסנדר צ'פרין, כי קבוצות אירופיות איתן דיבר בנושא אמרו לו כי הן "מוחזקות כבנות ערובה" בידי סוכני שחקנים. באותו ראיון סיפר צ'פרין שקבוצות טענו בפניו כי "הסוכנים באים אלינו ואומרים 'אתם תשלמו לי 50% מסכום ההעברה אחרת השחקן יילך לקבוצה אחרת' או 'אתם תקנו את השחקן הזה, אבל בנוסף תקנו ממני גם את השחקן הזה והזה והזה, שאתם לא רוצים, אבל אתם תשלמו את העמלה ותקחו אותם'".

מהי העמלה המקובלת? כל מספר שתזרקו יהיה נכון. אופ"א שניסתה לבחון את הנושא מצאה איזושהי תבנית שעל פיה מתנהל השוק - ככל שהעסקה גבוהה יותר כך הולך ויורד אחוז העמלה המשולמת לסוכן. בדוח הבנצ'מרקינג של אופ"א נמצא כי עסקאות "גדולות מאוד" במסגרתן דמי הרכישה של שחקן עולים על 5 מיליון אירו - ממוצע העמלה של הסוכן עומדת על 9.2%. וכך שיעור העמלה מבחינה אחוזית עולה ועולה ככל שנפח העסקה קטן יותר: עבור עסקאות שבן נרכש שחקן במחיר של בין 2-5 מיליון אירו, העמלה כבר עולה ל-11.7% מהיקף העסקה. בעסקאות שבהן נמכרים שחקנים במיליון אירו ומטה - שיעור העמלה הממוצעת כבר מרקיע ל-41% משוי העסקה. ובסך הכל מבין 1,973 העברות שחקנים שאופ"א בדקה בין השנים 2014-2017 העמלה הממוצעת שסוכנים גזרו עמדה על 12.6%.

גוזרי העמלות כמה "לוקחים" הסוכנים
 גוזרי העמלות כמה "לוקחים" הסוכנים

2.55 מיליון ש' "עמלות סוכנים" בהפועל ב"ש

אם נתעכב לרגע על ליגת העל הישראלית, במסגרת הפרוטוקולים הנלווים לדוח הפירוק של הפועל ת"א שהוגש לביהמ"ש, מובאות עדויות על כך שהבעלים השונים של המועדון לא הצליחו לעמוד בפני לחץ בלתי פוסק של סוכני השחקנים - שמבחינתם ראו את חילופי הבעלים התכופים כהזדמנות טובה לייצר תנועת שחקנים אל תוך ומחוץ למערכת ובכך לייצר תנועת עמלות לכיסם.

זו לא רק הפועל ת"א. לפי הדוחות המבוקרים, הפועל ב"ש שילמה ב-2017 סכום של 2.55 מיליון שקל בסעיף "עמלות סוכנים". בית"ר ירושלים דיווחה תחת סעיף "עמלות סוכנים ויועצים" תשלום של 732 אלף שקל בעונת 2017/18, ועבור אותה עונה דיווחה בני יהודה תשלום עמלות סוכנים בסך 356 אלף שקל. מכבי פ"ת דיווחה ב-2017 על 426 אלף שקל "הוצאות סוכנים".

אם נתעלם לרגע מעסקאות מתחת לשולחן שמן הסתם קיימות בהיקפים לא מבוטלים, ישראל (לפחות בסיווג של עמלות מדווחות) נמצאת בצד השפוי יחסית של המפה. מבין 20 מדינות שנבחנו בהן עמלות הסוכנים המדווחות, הליגות הספרדית והישראלית הן אלו שבהן עמלת הסוכנים הממוצעת הייתה הנמוכה ביותר - 8% בלבד. בצד השני של היבשת עומדת הליגה הדנית עם העמלה הממוצעת הגבוהה ביותר - 21% מהיקף העסקה, קצת לפני הליגה הפולנית (20%). מבין הליגות הגדולות של אירופה, הבונדסליגה הגרמנית היא זו שבה גוזרים את העמלות המשמעותיות ביותר - 15%.

אצל מי גוזרים יותר-עמלות סוכני כדורגל
 אצל מי גוזרים יותר-עמלות סוכני כדורגל