ראש העיר לוד: "קניתי דירה בקבוצת רכישה - והיא תקועה"

ראש עיריית לוד יאיר רביבו הצטרף לפני יותר מארבע שנים לקבוצת רכישה שקנתה מגרש בשכונת גני איילון (אחיסמך) בעירו, לבנייה למגורים • בשיחה עם "גלובס" הודה: "מדובר בחוויה לא נעימה בכלל ואנו רחוקים מאוד מסיום הבנייה"

יאיר רביבו / צילום: שלומי יוסף
יאיר רביבו / צילום: שלומי יוסף

איש אינו חסין מפני הסכנה בקבוצות רכישה, כפי שיכול להעיד על עצמו ראש עיריית לוד, יאיר רביבו. לפני יותר מ־4 שנים הוא הצטרף לאחת מקבוצות הרכישה בשכונת גני איילון (אחיסמך) בעיר, לצורך רכישת דירה. אלא שכמו קבוצות נוספות בעירו ובמקומות אחרים, גם קבוצה זו נתקעה, והבנייה אינה מתקדמת, כפי שהוא מספר בעצמו. וכך באופן אבסורדי דווקא פרויקטים בשכונה שהחלו להיבנות לפני כשנתיים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, מתאכלסים בימים אלה, בעוד חלק מהפרויקטים שאמורים היו להיות מקודמים במסגרת קבוצות רכישה שהתאגדו לפני קרוב לעשור, עדיין תקועים והבנייה עוד לא החלה.

"לעירייה אין שום קשר למישור היחסים שבין היזמים או מארגני קבוצות הרכישה לרוכשי הדירות", אמר השבוע רביבו ל"גלובס", והוסיף "כתושב העיר אני וכמי שרכש דירה לפני כ־4 שנים מאחת מקבוצות הרכישה בשכונה אני יכול לשתף את תחושותיי כי מדובר בחוויה לא נעימה בכלל ואנו רחוקים מאוד מסיום הבנייה ומרישום הזכויות".

למה בעצם נתקעה הבנייה?

רביבו:"הסיבה המרכזית לכך היא העובדה שלא ניתן לקבל מימון של משכנתא וליווי בנקאי בשל חוסר היכולת של כלל חברי הקבוצה לעמוד בתנאים לקבל משכנתא. הדבר מוביל לעיכוב בשל עיקרון הערבות של החברים אלה באלה. כתוצאה מכך מארגני הקבוצה נקלעים לקשיים כלכליים הנובעים מהוצאות רבות במימון ניהול הקבוצה וההוצאות המשפטיות. כל ההוצאות האלה מגולגלות על הרוכשים במה שנקרא נזקי הקבוצה".

מה קורה בפרויקטים אחרים בשכונה?

"אפשר לראות למשל שפרויקט מחיר למשתכן שנמצא בשכונת גני איילון (אחיסמך) והיה הפרויקט האחרון שהתחיל להיבנות בשכונה, היה הפרויקט הראשון שאוכלס, ובסך הכל חלפו כשנתיים וחצי בלבד מרגע שהתחיל להיבנות עד שאוכלס. הסיבה המרכזית לכך היא מעורבות ממשלתית שלקחה חסות על הפרויקט, לרבות ערבות בנקאית מול היזמים. לסיכום, באופן אישי, משפחתי ואני לא היינו נכנסים להרפתקה הזו שנקראת קבוצת רכישה ואין ספק שמי שמחפש ראש שקט מוטב שירכוש דירה מיזם שמחויב בחוק המכר כלפי המוכרים".