ארגון אק"ט מאיים: נשבש את העבודה בהפקות של טמירה ירדני

באק"ט טוענים: ירדני מסרבת לשיטת תשלום של שוטף פלוס 30 • ירדני בתגובה: אם לא תבינו את הקשיים הבלתי אפשריים שהמפיקים עומדים בהם ואת חוסר היכולת של הגופים המשדרים לשלם בשיטת שוטף פלוס 30, נמצא את עצמנו בלי הפקות מקור

מי אמור לסבסד את הפער שבין המועד בו מקבלות חברות הפקת הטלוויזיה מגופי השידור תשלום עבור ההפקות - לבין המועד שבו הם משלמים לעובדי ההפקות תשלום עבור עבודתם? סוגיה זאת היא חלק מקרב שמתנהל בימים אלה המפיקה טמירה ירדני בגיבוי ארגון מפיקי הטלוויזיה לבין ארגון אק"ט.

אק"ט הוא ארגון המאגד עובדים מתעשיית הטלוויזיה והקולנוע, ביניהם צלמים, תאורנים, מקליטים, תחקירנים וכדומה. הארגון מאיים לשבש את העבודה בהפקות של טמירה ירדני, מבעלי טדי הפקות - לרבות הפסקת העבודה בהפקה, וזאת בטענה כי ירדני מבקשת לשלם לעובדי ההפקה תשלום בשיטת "שוטף פלוס 45" ולא "שוטף פלוס 30" כפי שקבוע בהסכם בין אק"ט לאיגוד המפיקים.

לדברי מנכ"ל אק"ט, איתמר אביטן, לפני מספר שבועות הגיעו לארגון תלונות של עובדים שטענו כי בחברת טדי הפקות ביקשו מהם לחתום על חוזה אישי, לפיו התשלום יינתן להם לפי שוטף פלוס 45 ולא לפי שוטף פלוס 30. לטענת אביטן, בטדי הפקות שיפצו את חוזה העבודה הקבוע שהוסכם בין אק"ט לארגון המפיקים והוסיפו לו סעיף. "החוזה הוצג לעובדים עם לוגו של ארגון אק"ט, כך שהעובדים סברו כי הארגון הסכים על דחיית תשלומי השכר שלהם". 

לטענתם, באק"ט ביקשו מטדי לחזור בהם ולכבד את ההסכם שחתמו אק"ט עם איגוד המפיקים. מדובר בארגון אחר מארגון מפיקי הטלוויזיה, שהוקם לאחרונה. בטדי הודיעו ליו"ר אק"ט איתמר אביטן כי לא יעשו זאת. בתגובה שלח היום אביטן מכתב לירדני, בתיאום עם ההסתדרות הכללית, בו הודיע כי הארגון לא יאפשר לשום חברת הפקה להפר זכויות עובדים, יהא גודלה אשר יהא. "לא ייתכן שאיגוד המפיקים חתום איתנו על הסכם, בעוד שאחת מחברות ההפקה מפרה אותו ברגל גסה תוך ניצול תמימותם של העובדים והטעייתם".

אבל הפריזמה של ירדני היא שונה מזו של אביטן, מאחר שבמציאות הקיימת היום היא כמו כל חברות ההפקה שעוסקות בהפקות טלוויזיה ומהוות סוג של בנק לגופים המשדרים. חברות ההפקה מקבלות מהגוף המשדר תשלום לפי שיטת שוטף פלוס 95 ונדרשות לשלם לעובדים תשלום לפי שוטף פלוס 30, מה שאומר שהם ממנות את ההפקות למשך תקופה ארוכה. וכשמדובר בחברת הפקה גדולה, היא מממנת כמה הפקות בו-זמנית לאורך זמן. זאת הסיבה שהביאה להתעקשות של ירדני שמסרבת ליישר קו ונחושה להילחם בקרב הזה עד הסוף - גם אם המשמעות פגיעה אפשרית בהפקות.

בתגובה למכתבו של אביטן, שיגרה לו ירדני מכתב משלה, בו טענה כי מכתבו רצוף עובדות מסולפות מתחילתו ועד סופו. "טדי", כותבת ירדני, "ידועה בתעשייה כחברה שמכבדת את זכויות העובדים ומשלמת תמיד בזמן ובשכר ראוי ומכובד. קל לשבת ליד המדפסת ולהמציא מאבקי עובדים, הלנות שכר ועושק החלש".

לשיטתה, העובדות הן פשוטות: "אנחנו מקבלים את התשלום מסלוצקי (בעל הערוץ בו משודרת ההפקה המדוברת), שמקבל מ-yes בתנאים של שוטף פלוס 95. החלטנו לספוג חצי מהדחייה ולשלם שוטף פלוס 45. כל העובדים הסכימו לכך בלי הסוס. יחסי העבודה שלנו עם הצוותים הם מן המשובחים שיש, ולא לשווא. טדי תמיד מטה אוזן קשבת למצוקות ולבעיות כלכליות של אנשים.

"לא פעם ולא פעמיים אלא עשרות פעמים במהלך השנים תמכנו כלכלית בכאלה שהיו בתקופות קשות. גם בהפקה הזאת ישנם אנשים שנזקקו למקדמות וכמובן קיבלו אותן. כל זאת לא על-מנת לקבל פרס, אלא בגלל יחסי אנוש וחברות אמת. נדמה לך שמאבקים הירואיים של העמלים למול המפיק הטובל בהררי שומן יקדמו אותך ואת הארגון.

"ובכן, טעות בידיך. אם אתם, הארגונים למיניהם, לא תבינו את הקשיים הבלתי אפשריים שהמפיקים עומדים בהם ואת חוסר היכולת של הגופים המשדרים למינ,הם לשלם שוטף פלוס 30, מהר מאד נמצא את עצמנו בלי הפקות מקור.

"אנחנו  - לעומתך שהגעת לא מזמן לתעשייה והחלטת להלחם בנו  - אנחנו אלה שמספקים לכם עבודה ימים, שבועות וחודשים, ככה במשך כמעט 50 שנים! ואנחנו נמשיך ליצור ולעבוד ביחד עם כל הצוותים שמפיקים ביחד איתנו באהבה וביצירתיות".

לדברי ירדני לאביטן, "חבל שאתה מוציא מכתבים לוחמניים ומיותרים, במקום להבין את המצב ולהירתם לעשייה משותפת. אני במקומך הייתי מתביישת".