האצ'יסון | בלעדי

האצ'יסון דחתה ניסיון של סבן לשינוי בתנאי ההלוואה הרובצת על מניות השליטה בפרטנר

חיים סבן, המופסד כחצי מיליארד שקל על השקעתו בחברת התקשורת, ניסה לשנות את תנאי ההלוואה • אך האצ'יסון העמידה בפניו 2 ברירות: תשלום הריבית או השבת מניות השליטה בפרטנר לידיה

חיים סבן / צילומים: רויטרס
חיים סבן / צילומים: רויטרס

חברת האצ'יסון, תאגיד הענק מהונג קונג שבעבר שלט בחברת התקשורת הישראלית פרטנר, דחתה ניסיון של בעל השליטה הנוכחי, איש העסקים חיים סבן, לשנות את תנאי הלוואה שהעמידה האצ'יסון ושכנגדה שועבדו מניות השליטה בפרטנר - אותה אמור סבן להחזיר בתחילת ינואר 2020. כך נודע ל"גלובס".

בעקבות סירובה של האצ'יסון, נאלצה קבוצת סבן לשלם בתחילת ינואר את תשלום הריבית שנדחה בעבר לצורך השלמת ההתדיינות בין הצדדים (בהסכמתה של האצ'יסון) וזאת מבלי שתנאי ההלוואה שונו. האצ'יסון, כך נודע ל"גלובס", הבהירה בצורה ברורה לקבוצת סבן שבפני פרטנר עומדות שתי ברירות: או לשלם את הריבית או להחזיר את המניות אשר משמשות כבטוחה להלוואה. היום מתברר שסבן בחר לשלם את הריבית.

הלוואת האצ'יסון ניתנה במקור לסקיילקס של אילן בן דב, בעל השליטה בפרטנר לפני סבן. מדובר בהלוואת מוכר בסך 300 מיליון דולר שבן דב לקח ב-2009 בעת שרכש את פרטנר מידי האצ'יסון. עם העברת השליטה בפרטנר לידי קבוצת סבן בסוף 2012, לקחה הקבוצה על עצמה ברכישה גם את הלוואת המוכר, הנושאת ריבית של כ-2% בשנה.

לפני כשלושה חודשים דיווחה פרטנר כי בעל השליטה סבן סיכם על דחייה בתשלום הריבית על החוב מ-28 באוקטובר 2018 ל-4 בינואר השנה. נדגיש כי לו היו חלים שינויים בתנאי ההלוואה הרי שפרטנר הייתה מחויבת לדווח על כך.

קבוצת סבן מחזיקה ב-30.5% מהון המניות של פרטנר. נכון להיום, שווי ההחזקה של סבן עומד על 778 מיליון שקל בלבד, נמוך משמעותית מסכום ההלוואה שהעמידה האצ'יסון (העומדת על 1.1 מיליארד שקל). זאת לאחר שעד כה השקיע סבן ברכישת מניות פרטנר כחצי מיליארד שקל - כולל הרכישה מסקיילקס, רכישת מניות מבנק לאומי, השתתפות בהנפקת מניות ב-2017 ותשלומי הריבית ששולמו עד כה להאצ'יסון. לו סבן היה מחליט לוותר על המניות ולהחזירן להאצ'יסון, הוא היה מקבע את סכום ההשקעה בחברה כהפסד.

שווי השוק של פרטנר  עומד כיום על 2.5 מיליארד שקל, לאחר שמניית החברה הסבה בשנה האחרונה תשואה שלילית של 23%. אם מניית פרטנר לא תתאושש באופן משמעותי בשנה הקרובה, עד למועד החזר ההלוואה להאצ'יסון, או שסבן יצליח למצוא עד מועד זה קונה למניותיו - הוא בהחלט עשוי לוותר על המניות ולהשיבן להאצ'יסון. אם כך יעשה, הוא אמנם יקבע הפסד של כחצי מיליארד שקל על השקעתו בפרטנר, אך ימנע מהגדלת השקעתו בה לפי שווי הגבוה מערך המניות שבידיו. 

דוברו של סבן הכחיש את הידיעה.