רכישת תעש תפגע ברווח הגולמי של אלביט מערכות ברבעון האחרון ב-65-75 מיליון דולר

האנליסטית הבכירה אלה פריד מלאומי שוקי הון מעריכה כי חלק ניכר מהסכום יתגלגל גם לרווח הנקי של אלביט • פריד מציינת כי דוחות אלביט יידחו בשל הרכישה לחודש מארס, בניגוד לשנים קודמות שאלביט דיווחה מוקדם יותר

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט / צילום: תמר מצפי
בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט / צילום: תמר מצפי

רכישת תעש מערכות על-ידי אלביט מערכות , והארגון מחדש שקשור לרכישה זו, יובילו את אלביט לרשום הוצאות של 65-75 מיליון דולר בדוחות הרבעון הרביעי - רובן בסעיף עלות המכר, כשהמשמעות היא פגיעה בהיקף זה ברווח הגולמי (לשם השוואה, ברבעון הקודם הרווח הגולמי היה כ-256 מיליון דולר). אלביט דיווחה על כך הבוקר לבורסה ומניית החברה נסחרה במהלך היום בירידה מתונה.

אלביט ציינה בדיווח כי ארגנה מחדש מספר פעילויות בעקבות רכישת תעש, כשהארגון כלל הקמה של שתי חטיבות עסקיות.

בסוף 2018 אלביט השלימה את רכישת תעש מהמדינה בסכום של כ-1.9 מיליארד שקל. בעקבות הרכישה, אלביט פתחה כאמור בהליכים לרה-ארגון כללי שמטרתו למזג פעילויות מקבילות שנעשו עד כה בשתי החברות. במסגרת תהליך זה חטיבת היבשה של אלביט ממזגת לתוכה את הפעילות של תעש, ובראש החטיבה עומד אודי ורד. הפעילות שנעשית במסגרת חטיבה זו מתמקדת בין השאר בתחומי הארטילריה, מערכות קרקעיות שונות וחימושים מסוגים שונים, באופן שישפר את הסינרגיה בין שתי החברות.

במקביל, הפעילות בתחום הרדיו ומערכות התקשורת והבקרה, שנעשתה עד רכישת תעש במסגרת הפעילות של חטיבת היבשה, פוצלה והיא נעשית כעת במסגרת חטיבה חדשה שבראשה עומד חיים דלמר.

אלביט לא מסרה מה תהיה השפעת הרכישה על השורה התחתונה בדוחות, אך האנליסטית הבכירה אלה פריד מלאומי שוקי הון העריכה היום בשיחה עם "גלובס" כי חלק ניכר מהסכום יתגלגל גם לרווח הנקי של אלביט. פריד מציינת שדוחות אלביט יידחו בשל הרכישה לחודש מארס, בניגוד לשנים קודמות שאלביט דיווחה מוקדם יותר. "אלביט מערכות המדווחת לרוב ראשונה בשוק ההון הישראלי, צפויה הפעם להערכתי לפרסם את הדוחות שלה באיחור ביחס לתאריכי הפרסום שלה עצמה".

"מבחינת שוק ההון, המיזוג מהווה אתגר, כי הדוחות האחרונים של תעש שראינו הם מ-2016 כשדיווחה כחברה ממשלתית. מכיוון שלא פורסמו דוחות ב-2017-2018, זה יוצר תחושה של פחות ראות לגבי ההתפתחויות שם", אומרת פריד.

לדבריה, הדיווח מתייחס לעלויות גולמיות שנובעות מהמיזוג מהצד של אלביט, שנבעו מכפילויות שנוצרו מהמיזוג ויתבטאו במחיקה אצל החברה הרוכשת. להערכתה, הפרשים שיתגלו בהמשך בין עלות הרכישה למה שיימצא בתעש לאחר ניתוח מעמיק, יגיעו למוניטין, והיא מתרשמת שאלביט מבקשת לסיים את התהליך במהירות ולא לגרור אותו על פני מספר רבעונים רב כמו ברכישות קודמות.

המלצת לאומי שוקי הון למניית אלביט היא "החזק" במחיר דומה למחיר הנוכחי, כ-450 שקל. שווי השוק של אלביט בנאסד"ק ובת"א הוא 5.2 מיליארד דולר.