האם הדוח החדש של בנק ישראל מרמז על הסטת המדיניות לכיוון אירופה?

מחקר חדש של בנק ישראל מערער את הקשר בין אג"ח של ממשלת ישראל לאלה של הממשל האמריקאי • לפי מחלקת המחקר בבנק, התשואות הריאליות של האג"ח הממשלתיות בישראל מתואמות עם אלה בגוש האירו במידה רבה ומובהקת יותר מאשר עם המקבילות בארה"ב

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: רפי קוץ
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: רפי קוץ

"התשואות הריאליות של האג"ח הממשלתיות בישראל מתואמות עם התשואות הריאליות בגוש האירו במידה רבה ומובהקת יותר מאשר עם התשואות המקבילות בארה"ב" - כך לפי מחקר חדש של בנק ישראל, שפורסם אתמול (ד'). לפי המחקר, "מתאם זה גדל מאז שפרץ המשבר הפיננסי העולמי, והוא מתחזק ככל שאופק האג"ח מתארך".

במחקר של גלעד שלום ממחלקת המחקר של בנק ישראל מוסבר כי המתאם בין האג"ח הממשלתיות בישראל עם התשואות הריאליות בגוש האירו נובע, ככל הנראה, מהקשר המשמעותי בין הפעילות הכלכלית באירופה לפעילות הכלכלית בישראל. הניתוח הזה של מחלקת המחקר עשוי לרמז על הסטה של בנק ישראל לכיוון המדיניות באירופה, שם כזכור נקבעה ריבית שלילית בלי תוכניות להעלאת ריבית בטווח הנראה לעין. 

אמנם מדובר בפרסום של מחלקת המחקר של הבנק ולא של הוועדה המוניטרית, ובבנק ישראל מסבירים כי הוועדה כלל לא דנה במחקר לפני פרסומו, אבל קשה להניח כי מחלקת המחקר היתה מפרסמת מחקר המנוגד לגישה הכללית של הוועדה המוניטרית.

במחקר נמצא כי עלייה של 0.1% בתשואה הריאלית בגוש האירו מתואמת עם עלייה של התשואה בישראל ב-0.2%, כשמדובר באופק של שנה, וקשר זה מתעצם בהדרגה עד לכ-0.5% כשמדובר באג"ח ל-10 שנים.

בבנק ישראל מצאו כי עוצמה זו כפולה מהקשר שנמדד לפני פרוץ המשבר. "הקשר החזק בין התשואות בישראל לאלו בגוש האירו, משקף ככל הנראה את הקשר המשמעותי בין הפעילות הכלכלית באירופה לפעילות בישראל, ולא רק השפעות פיננסיות", לפי המחקר.

עוד נמצא כי "כאשר מתחשבים בקשר בין התשואות בישראל ובגוש האירו, לא ניתן לזהות קשר מובהק בין התשואות בישראל ובארה"ב. זאת פרט לאופק הקצר, בו התשואות בארה"ב מתואמות עם ריבית בנק ישראל ובאמצעותה משפיעות על התשואות בשוק ההון". בבנק ישראל מסבירים כי ממצא זה חשוב שכן בניתוחים רבים של התשואות בישראל נהוג להשתמש בתשואות בארה"ב כסמן לסביבה העולמית.

"המתאם החזק והגדל בין התשואות בישראל ובאירופה מלמד כי המורכבות הגוברת של הקשרים הכלכליים של ישראל עקב תהליכי הגלובליזציה, מחייבת להתייחס באופן מעמיק גם להתפתחויות באירופה. עם זאת, אין להסיק מהממצאים שההתפתחויות בכלכלה האמריקאית אינן משפיעות על התשואות בשוק ההון בישראל, אלא שהשפעה זו כבר מגולמת במידה רבה בתשואות בגוש האירו", כותבים בבנק ישראל.