נתניהו כנראה יהיה ראש ממשלה עד תחילת 2020 - למרות החלטת היועמ"ש

למי שמצפה שהחלטת היועמ"ש תביא לסילוקו המהיר מראשות הממשלה - כדאי להנמיך ציפיות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

נתניהו - ראש ממשלה עד 2020?

למי שמצפה שהחלטת היועץ המשפטי לממשלה הקרבה והולכת, להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד בנימין נתניהו, תביא לסילוקו המהיר מראשות הממשלה - כדאי להנמיך ציפיות.

ניסיון העבר מלמד כי מרגע שנבחרי ציבור החשודים בשחיתות מוזמנים לשימוע לפני הגשת כתב אישום, ועד שמתקבלת החלטה סופית על העמדה (או אי-העמדה) לדין שלהם, חולפים חודשים רבים, אם לא שנה ויותר. ובמלים אחרות - אם נתניהו יקבל שוב את אמון הציבור בבחירות שיערכו ב-9 באפריל, אז הוא יוכל להמשיך לכהן כראש ממשלה לפחות עד תחילת שנת 2020.

חישוב לוחות הזמנים הוא כזה: ההחלטה של היועמ"ש מנדלבליט על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד נתניהו והחשודים הנוספים בתיקים 4000, 2000 ו-1000 צפויה להתקבל בשבועיים הקרובים. לאחר מכן יחל תהליך העברת חומרי החקירה לסנגורים של הנאשמים, כדי שהם יוכלו להתכונן לישיבות השימוע. הואיל ומדובר בעשרות רבות של ארגזים הכוללים תוצרי חקירות של עשרות חשודים ועדים, התהליך הזה ייקח שבועות. נזכיר כי הפרקליטות צריכה למיין את החומרים ולהעביר לכל חשוד רק את חומר החקירה הרלוונטי להגנתו שלו.

לאחר מכן יצטרכו סנגורי החשודים ללמוד לעומק את הררי חומרי החקירה כדי להתכונן לישיבות השימוע ולהגן על לקוחותיהם. לימוד של כל-כך הרבה חומרי חקירה צפוי לקחת כחצי שנה. ישיבות השימוע לחשודים יתחילו לכן בסביבות החודשים אוגוסט-ספטמבר 2019.

גם השימועים עצמם צפויים להיות ארוכים ומפותלים ולהימשך כחודש לפחות, שכן הליך שימוע של חשוד אחד ישפיע על הליך שימוע של חשוד אחר באותו תיק. לאחר שיסתיימו הליכי השימוע לחשודים, מחודש אוקטובר 2019 פחות או יותר, יצטרכו היועמ"ש, פרקליט המדינה, והבכירים הנוספים בפרקליטות לשבת ולדון בטענות הרבות, אולי גם בראיות חדשות, שהועלו על-ידי סנגורי החשודים בהליכי השימוע.

יחלפו עוד לפחות 3 חודשים עד שתגובש הכרעה סופית, האם לנהל משפט פלילי נגד נתניהו, שאול אלוביץ והחשודים הנוספים. ובשורה התחתונה - החלטה סופית תתקבל לכל המוקדם בינואר 2020. עוד כשנה לכל הפחות.

בינתיים, כמות הבקשות, חצאי האמיתות וההטעיות שנתניהו ואנשיו הפיצו בשבועות ובימים האחרונים בניסיון לגרום ליועמ"ש לדחות את ההכרעה בתיקי נתניהו למועד שאחרי הבחירות - אך בעיקר כדי לגרום לציבור לחשוב כי לא לגיטימי שהיועמ"ש יקבל הכרעה לפני הבחירות - הייתה גדולה מאוד.

נתניהו טען כי "לחץ השמאל והתקשורת גרם ליועמ"ש להיחפז ולהודיע על שימוע לפני הבחירות", שעה שהאמת היא שמדובר היה בתהליך מוסדר, ושהמלצות המשטרה בתיקי 1000 ו-2000 הועברו לפרקליטות לפני שנה תמימה.

נתניהו וסנגוריו טענו כי הכרעה של היועמ"ש בתיקים בעת הנוכחית תביא להטיית הבחירות, וביקשו ממנדלבליט לדחות אותה, והתעלמו מכך שאי-קבלת החלטה תשפיע על הבחירות לא פחות, ושמי שהביא להקדמת הבחירות הוא נתניהו.

נתניהו טען בנוסף כי יש לבצע השלמות חקירה ולחקור עוד עדים רבים; והיועמ"ש השיב לו כי לא נדרשות פעולות חקירה נוספות, וכי חלק מהעדים שאת חקירתם נתניהו מבקש, בכלל מסרו עדות מזמן.

מה שלא עזר לנתניהו מול היועמ"ש, אולי יעזור לו בקלפי. את זה נדע, כאמור, בערב של 9 באפריל. אבל מה שבטוח זה שהחקירות, ההתייעצויות וההתחבטויות נגמרו. הטקס כמעט תם. וכאמור, בעצם רק מתחיל.

כתב האישום הכפוף לשימוע נגד נתניהו יכלול אישומים בשוחד ובהפרת אמונים. הוא יהיה מפורט ומנומק. פרי עמלם של חוקרי משטרה מתוחכמים, התוצר הסופי של עבודת ניתוח של 23 פרקליטים מנוסים וישרים. זה יהיה כתב אישום שמאוד קשה לבטל באמצעות הליך שימוע. מרגע שהיועמ"ש והפרקליטות חצו את הרוביקון, הם כבר לא יחזרו לצד השני של הנהר. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הם עדיין בראשיתם. נתניהו הוא בגדר חשוד, הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.