הזמנת נתניהו לנאום באיפא"ק: מאמץ למנוע קרע עם יהודי ארה"ב

יומיים לאחר שגינתה בחריפות את נכונותו נתניהו לתת לגיטימציה לגלגול החדש של "כך", הזמינה השדולה הפרו-ישראלית את נתניהו – וגם את גנץ – לנאום בעווידה השנתית שלה • "מאמץ לזרוק לנתניהו חבל הצלה לפני שפלח גדול של יהודי ארה"ב יתנער סופית ממנו" • העובדה שמחוקקים יהודיים בקוגנרס גינו אמש את רה"מ היא משמעותית: הם יודעים לאן נושבת הרוח

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן - הארץ

איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושטינגטון, זרקה אמש (מוצ"ש) חבל הצלה לראש הממשלה, בנימין נתניהו. יומיים לאחר שגינתה בחריפות את נכונות רה"מ לתת לגיטימציה לגלגול החדש של "כך", "עוצמה יהודית", הזמינה השדולה את את נתניהו - וגם את יריבו הפוליטי החזק ביותר, בני גנץ - לנאום בוועידה השנתית שלה.

"אנו מתכבדים להודיע שראש הממשלה, בנימין נתניהו, ינאם בוועידת איפא"ק בוושינגטון; אנא הצטרפו אלינו", בישר ציוץ בחשבון הטוויטר של השדולה. אבל הציוץ הזה רחוק מלהיות ניסיון לפייס את את רה"מ לאחר שהשדולה סמכה ידה על הודעת גינוי של הוועד היהודי האמריקאי, שהגדירה את השקפות מפלגת "העוצמה היהודית" כ"מתועבות".

"אנו מסכימים עם הוועד היהודי אמריקאי", נאמר בציוץ של השדולה. "לאיפא"ק יש מדיניות ותיקה לא להיפגש עם חברי המפלגה הגזענית והנתעבת הזו".

"הזמנת נתניהו לשאת נאום בוועידה אינה מאמץ של איפא"ק להלך על חבל דק במאמץ לרצות את המחנות היריבים ביהדות האמריקאית, כפי שיטענו הציניקנים", אמר ל"גלובס" אמש בכיר בארגון יהודי גדול, בלב הממסד היהודי, שביקש להזדהות כ"גורם פרו-ישראלי" מפני שלא קיבל מאיפא"ק אישור לדבר בשמה.

לדבריו, "איפא"ק מנסה לאחות את הקרע ההולך ומתרחב בין ישראל תחת ממשלת נתניהו, לבין פלח גדול מאוד של יהודי ארה"ב, אולי שני שלישים מהקהילה היהודית, בדיוק אלה שלעולם לא יצביעו בעד דונלד טראמפ". הוא אמר, כי "איפא"ק מקווה שנתניהו ינצל את הבמה שתועמד לרשותו וינסה לפייס את הציבור היהודי בארה"ב, שהולך ומתרחק ממנו".

"העובדה שנתניהו מוכן להכניס לכנסת זאבים כהניסטים בתחפושת כבשים, אנשים שדוגלים בדעות שבארה"ב הן טאבו, תניע ציבורים גדולים בציבור היהודי להתנער סופית מנתניהו וממה שהוא מייצג", אמר המקור. "לאחר הכל, יש להם לב מלא על מעלליו ויחסו ליהודים האמריקאים. איפא"ק מתנהלת עתה כמנהיגה של הקהילה היהודית בארה"ב, לא בדיוק התפקיד שהיא אמורה למלא, במאמץ למנוע קרע, אולי חסר תקדים, בין יהודי ארה"ב ליהודי ישראל".

העובדה ששני מחוקקים יהודים בקונגרס הצטרפו אמש למקהלת הגינוי נגד נתניהו ו"עוצמה יהודית" מצביעה על גודל מורת הרוח בקרב רוב היהודים האמריקאים. אין כמו מחוקקים לדעת להיכן נושבת הרוח בקהלים שהם מייצגים. לאחר הכל, עתידם הפוליטי תלוי ביכולתם לזהות הלכי רוח בקרב בוחריהם.

וכך, ג'רי נאדלר, הציר הדמוקרטי היהודי ממדינת ניו-יורק, שמכהן כיו"ר ועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים, צייץ ביום שישי: "קידומה והכללתה של של מפלגה גזענית בגלוי הוא בגידה בדמוקרטיה הישראלית ובידידי ישראל ותומכיה ברחבי תבל. לפילוסופיה הגזענית והאנטי ערבית של 'עוצמה יהודית' אין מקום בכנסת. האידיאולוגיה שלה פשוט אינה קבילה".

גינוי דומה פרסם הציר הדמוקרטי היהודי מפלורידה, טד דויטש, יו"ר ועדת המשנה למזה"ת שליד ועדת יחסי החוץ. "אסור לתת לגיטימציה למפלגה הגזענית והנתעבת 'עוצמה יהודית'. מפלגה זו אינה משקפת את הערבים שעליהם נוסדה מדינת ישראל וצריך לדחות אותה".