הקונקשן שלא היה: הטריק להשגת טיסות זולות שמרתיח את חברות התעופה

הנוסעים מזמינים כרטיס טיסה עם קונקשן, אך לא מתייצבים אליו • החיסכון: מאות דולרים • אבל יש סיכון: נוסעים שירכשו באופן סדרתי טיסות של "ערים נסתרות" עשויים למצוא את עצמם ברשימה שחורה

נוסעת בוחנת לוח טיסות בשדה התעופה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נוסעת בוחנת לוח טיסות בשדה התעופה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

כל הנוסעים, לא רק הישראלים, רוצים למצוא את הטיסה הזולה ביותר. יש לא מעט שיטות לעשות זאת - מפיצול ההזמנה לשתי חברות תעופה (אחת בהלוך ואחרת בחזור), ועד להזמנת הכרטיסים שנה מראש. אבל, בין השיטות האלה, יש אחת שמרגיזה במיוחד את חברות התעופה.

מדובר בהזמנת טיסות באופן שזכה לכינוי "ערים נסתרות" (Hidden Cities), והיא עובדת כך: כשרוצים לטוס ליעד מסוים, למשל מתל-אביב לניו-יורק, מזמינים טיסה שכוללת מקטע נוסף - תל-אביב-ניו-יורק-וושינגטון - אבל לא מתייצבים למקטע הזה (ניו-יורק-וושינגטון). לפעמים דווקא טיסות שכוללות מקטע נוסף (בדרך כלל ליעד שהוא פחות פופולרי או מבוקש), יהיו זולות בהרבה מאשר טיסות ישירות. הסיבה לכך היא שהתמחור של חברת התעופה משקף את הביקוש אל מול ההיצע ומול התחרות על היעד - גם אם בפועל מדובר בטיסה נוספת.

לדוגמה, המחיר לטיסת דלתא איירליינס בכיוון אחד מתל-אביב לוושינגטון, כולל עצירה בנמל התעופה JFK בניו-יורק, עומד על 1,700 דולר (לטיסה ב-28 במארס); ואילו אותה הטיסה מתל-אביב שלא ממשיכה לוושינגטון (כלומר, תל-אביב-ניו-יורק) עולה 1,900 דולר. כך שאין זה מפתיע שהרבה נוסעים ברחבי העולם כבר עלו על הטריק הזה.

"זו לא מגמה, אלא מגפה"

לדברי עו"ד שירלי קציר, ראש מחלקת משפט אווירי, ימי ותיירות במשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', מדובר בתופעה נרחבת. "זו לא מגמה, אלא מגפה. עם פתיחת השמיים, קניית כרטיסים בפרקטיקה עוקפת תפסה תאוצה גם באירופה. אנחנו רואים בכל העולם שיותר ויותר נוסעים או אתרים ייעודים שמראש מחפשים טיסות במתכונת הזאת".

במרבית האתרים יעדיפו להימנע מלהציע לנוסעים טיסות "ערים נסתרות". "גם אם המערכת מאתרת טיסות כאלה, אנחנו לא נציע אותן", אומר לנו ליאור קורן מהאתר אקספלורר. "מי שרוצה צריך לחפש טיסות כאלה באופן ידני ולעשות את ההשוואה לבד". לדבריו, החיסכון יכול לבוא לידי ביטוי בסכומים שמגיעים ל-100 או 200 דולר, בעיקר כשמדובר בטיסת המשך בתוך ארה"ב או באירופה. "למעשה, כשטסים ליעד פופולרי ומשלבים טיסת המשך ליעד פחות פופולרי רואים את זה יותר. נדרש פה חיפוש מתוחכם יותר והנוסע צריך להבין את הסיכון שהוא נוטל על עצמו".

סיכונים כאלה יכולים למשל להיות סנקציות נגד הנוסעים, דוגמת ביטול של שאר מקטעי הטיסה או סילוק מתוכניות הנוסע המתמיד ואי-מימוש ההטבות שנצברו. לפי גורם בענף, נוסעים שירכשו באופן סדרתי טיסות של "ערים נסתרות" עשויים למצוא את עצמם ברשימה שחורה. "למרות שחברות התעופה יכחישו שיש להן רשימה כזו, היא קיימת". עו"ד קציר מוסיפה ש"חוקי התעופה בחלק ממדינות אירופה קובעים כי נוסע שלא יופיע לטיסה צפוי לשלם עלות נוספת שנעה בין 300 ל-1,000 אירו, לפי המחלקה ולפי מרחק הטיסה".

מה עושים כשהנוסע טס בכיוון אחד ולא מופיע למקטע האחרון? כאן לחברות התעופה אין כלי ענישה. זו בדיוק גם הסיבה שחברת התעופה לופטהנזה תבעה לאחרונה נוסע בסכום של למעלה מ-2,000 אירו לאחר שלא התייצב לטיסת המשך שרכש מראש, בטענה כי הדבר הסב לה נזק. בית המשפט בגרמניה אמנם דחה את התביעה, אולם לופטהנזה כבר הודיעה כי היא מתכוונת לערער על ההחלטה.

המחיר מושפע מהאופן שבו נרכש הכרטיס

אבל האם אכן אי-הופעה לטיסה ששילמנו עליה מראש היא הפרה של החוק? גורמים בענף תמימי דעים בנוגע לעובדה שאי-הופעה לטיסה, על אף ששולמה מראש, היא בבחינת הפסד כספי לחברת התעופה. מנכ"ל של אחת החברות מסביר לנו מדוע: "כשאנחנו מוכרים לנוסע טיסה שכוללת כמה מקטעים, היעד הסופי מתומחר במחיר שמבטא את התחרותיות שלנו. אי-הופעה למקטע אחד, שחושב כאמור כחלק מהתעריף הכולל, מונעת ממני למכור את אותו הכרטיס לנוסע אחר ולהרוויח עליו יותר. נכון שהמחיר משקף היצע וביקוש, אבל הוא גם מושפע מהאופן שבו הכרטיס נרכש - כטיסת המשך או לאו".

ועדיין, טיסה היא אירוע חד-פעמי שמתקיים במועד מסוים, בדומה למופע תרבות או למשחק ספורט. כשאני קונה כרטיס למופע ולא מגיעה אליו, חברת ההפקות לא תתבע אותי בטענה שפגעתי לה בהכנסות כי הכיסא באולם נשאר ריק.

"להבדיל מכרטיס של מופע, ברגע ששינית מקטע אחד המכלול משתנה ועמו גם המחיר. לנוסע יש זכות להשתמש בכרטיס כפי שהוא קנה אותו, אולם עליו לדעת שזה מה שמצופה ממנו ושהוא עשוי לשאת במחיר של הפסד הכרטיס במקרים מסוימים. גם סוכני נסיעות שמוכרים טיסות באופן הזה חשופים גם משפטית וגם לסנקציות כמו ניתוק מהמערכות של חברות התעופה". 

שוקלים לטוס באמצעות "ערים נסתרות"? הנה כמה נקודות למחשבה.

1. התחשבות בזולת: מי שיתפוס טיסה שהוא לא מתכוון להגיע אליה יוביל לכך שהיצע המושבים על אותה הטיסה יקטן והנוסעים האחרים ישלמו יותר. בטווח הרחוק, השיטה הזו תוביל להתייקרות מחירים גורפת לאור הפסדים שייגרמו לחברות התעופה בגין המושבים שהן יכלו למכור במחיר יקר יותר.

2. עיכוב בטיסה: הצוות במטוס עלול להמתין על הקרקע לטובת הנוסעים החסרים (כשהם לא יודעים שאין בכוונתם כלל להופיע).

3. חשיפה לתביעות משפטיות ולסנקציות שכוללות סילוק מתוכניות הנוסע המתמיד ואי-מימוש ההטבות שנצברו.

4. טיסות "ערים נסתרות" מיועדות למי שטס עם טרולי או עם תיק יד בלבד, שכן המזוודה נשלחת ישירות ליעד הסופי - זה שלנוסע אין כאמור כוונה להגיע אליו. יכול להיות גם מצב שבו חברת התעופה לא מאפשרת לעלות לטיסה עם כבודת היד בגלל צפיפות בתאי האחסון (סיטואציה שכיחה מאוד בטיסות פנים בארה"ב), ובמקרה כזה תיאלצו למסור את המזוודה עד ליעד הסופי שהוא פיקטיבי. המשמעות: חברת התעופה לא תהיה אחראית להחזיר את המזוודה שלכם שמבחינתה הגיעה ליעדה.

* מתוך אתר סקיי סקאנר