מפחדים ומתחבאים: השרים בליכוד לא יגידו מילה

נתניהו ישתמש בהמלצות היועמ"ש לקמפיין הפוליטי; חבריו לימין לא צפויים לשנות כיוון • פרשנות

מירי רגב / תצלום: תמר מצפי
מירי רגב / תצלום: תמר מצפי

1.

הזירה הפוליטית התנהלה בחודשים האחרונים תחת הערת אזהרה. כל הקמפיינים, הטיעונים, הטחות הבוץ, המתינו לרגע מזוקק אחד המתרחש היום. קשה לברור מילים כדי להסביר את עוצמת ההדף שתיווצר מהחלטה דרמטית כזו של היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן. ועוד כנגד פוליטיקאי כמו נתניהו, שבכוונתו לנצל כל סעיף ושביב מידע כדי להאשים ולהפיל את העומדים בראש הרשויות האחרות במדינה.

עד ההיום התנהל הקמפיין הפוליטי לבחירות בשנת 2019 בעוצמות גבוהות במיוחד, עם האשמות ברוטליות בין הצדדים. אך כפי שאומרים, זה התחיל הכי מהר וחזק שיש ומכאן הפוליטיקאים רק מגבירים. הציבור הישראלי שמכיר את נתניהו היטב בעשור האחרון יודע שאת הפעלולים הקריטיים, המתקפות נגד הפרקליטים המטפלים בתיקיו, האשמות נגד שופטים, וגרירת כל הצמרת של המדינה לקרב גלדיאטורים נוטף דם - הוא שומר לרגע האחרון, לימי ההכרעה.

הוא יתייצב מול המצלמה ויציג את כולם כקטנים סביבו. בעוד הוא, הגדול מכולם, עשה את דרכו אתמול להציל את מדינת ישראל מפני האויבים שבשער (איראן), תוך שהוא מנתב ידיד לעת צרה (פוטין) נגד האויבים הנוספים היושבים בשער (סוריה), מתקטנן לו יועץ משפטי אחד על בקבוקי שמפניה, סיגרים, ושיבוץ אייטמים באתר אינטרנט אחד.

נתניהו במאמץ מדיני מרוכז, הוא הגיבור שנסע עד למוסקבה כדי לשמור עלינו האזרחים. בקרוב הוא גם יטוס להציל אותנו (ממשהו) בוושינגטון, ובבית ברקע, כפויי הטובה, בראשם עיתונאים אך גם פרקליטים קטנים וחדלי אישים, בודקים את חשבוניות רכישת הבגדים והתכשיטים. עורכי דין סופרים אייטמים חיובים לעומת שליליים, וקבוצה של צבועים התהפכו עליו והפכו למי שיעידו נגדו במשפט פלילי בחשד של שוחד. נתניהו ימשיך לטעון שזה אבסורד, והציבור הישראלי יהיה קשוב לטיעוניו. אחרי הכל, כאשר מנהלים את זה מעמוד הפייסבוק ומבית ראש הממשלה בלי שאלות ובלי הפרעות, אפשר להגיד הכל ולכבוש את זרם התודעה.

כל סיפור גדול אפשר להקטין ולצמצם. כל אישום שיכתב ויאמר בשפה משפטית אפשר לעוות ולסובב ולהציגו כקונספירציית שמאל חובקת עולם, כאילו היועץ המשפטי לממשלה היה חבר סודי בכת הקרן החדשה, ומפכ"ל המשטרה הקודם שנבחר בקפידה על ידי נתניהו באופן אישי, הוא מיושבי בתי הקפה ברמת אביב, מייחל ליום נפילתו של מגן ישראל.

כאשר יגיע נתניהו לשעה של מסירת ההצהרה אל מול המצלמות, הטיעונים יחודדו ויהיו דרמטיים, ונתניהו יספר על הכאב האישי, הצורב, בלי לפרט לציבור שבאישומים הפליליים הסתתרה לכאורה החלטה עסקית דרמטית שנועדה לסייע לבזק להיות חברה החולבת מן הציבור כסף ולא מקדמת ליישם הקלות כספיות לכל האזרחים. 

במהלך שעות היום הועלו כרזות פרסום פוליטיות עם המסר העוצמתי: "חקירות נתניהו = ניסיון חיסול פוליטי" , כך נשטפו דפי הנחיתה באתרי האינטרנט במכשירים הניידים. אדום, לבן ושחור, אלה הם צבעי המסר הקרבי . האדום הוא "סדין האדום". השחור מסמן את המצוקה, את סוף הדרך, הנחרצות של האופציות הפוליטיות בפני הציבור. 

אבל היום, היום האחרון של חודש פברואר, הוא בצבעי אדום מלחמה.

2.

ומי עוד יעלה על המוקד של נתניהו? הוא לא יהסס לתקוף את כל מי שעומד בדרכו. היועמ"ש מנדלבליט אולי לא יוזכר בשמו, אך כל הצוות סביבו ואולי פרקליט המדינה שי ניצן יותר מכולם - יותקפו. נתניהו נעזר באחרים לבצע את המתקפות האישיות נגד אותם האנשים, אף פעם לא בידיו הוא.

על שרי הליכוד אין מה להשחית מלים בערב כזה. הם מפחדים ומתחבאים, ולא יגידו מלה. הרי עדיף להם לשתוק, קמפיין הליכוד בסכנה, הגב הרחב של הבוס עליו הם רוכבים להמשך הדרך הפוליטית הוא נחוץ להם. אם יפול, עדיף להם שזה יקרה אחרי מערכת הבחירות, כיוון שכל אחד מן הבולטים בחבורה - אדלשטיין, כ"ץ , ארדן, רגב וסער - יודעים שאם אחד מהם היה כבר עכשיו בראשות המפלגה, התמיכה הציבורית הייתה צונחת.

מוטת ההשפעה הפוליטית של נתניהו כבר חורגת מזמן מחוץ לגבולות הליכוד. שרי הליכוד, זה ברור.

אך תחת כנפיו הכניס נתניהו גם את הרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, ח"כ בצלאל סמוטריץ' וחבריהם החדשים הצמודים, חברי הכנסת לעתיד מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר. גם השרים נפתלי בנט ואיילת שקד זהירים ומדודים. איזה תועלת פוליטית תיצמח להם מלעמוד לצד שלטון החוק ביום שכזה? שאחרים יעשו את העבודה הזו. האם מדובר בסמלים בתחום החינוך והמשפט, שר החינוך ושרת המשפטים? מה פתאום, אלה הן צרות של אחרים. שקד ובנט ישמרו את המתקפות הפוליטיות שלהם לשדרנית טלוויזיה שחופש הביטוי שלה תקוע להם בגרון, או לשיח דמיוני עם הנשיא טראמפ על תוכנית שלום שלא נולדה עדיין ואין לה סיכוי רב לחיות אחרי שתבוא לאוויר העולם.

על ראשי המפלגות החרדיות, אריה דרעי ויעקב ליצמן, אין מה להכביר מילים. אוחזים בשולי גלימתו. רצים אחריו, כדי שלא תתלכלך גלימתו של המנהיג ברצפה והם משולים כמעט למי שבוחרים בעבודה זרה. פוליטיקאים המעדיפים את ליחוך הפנכה הפוליטי, על פני תמיכה בשלטון החוק ובערכים של מדינה תקינה.

3. 

ב"שעות המתות" של המתנת יום חמישי להחלטת מנדלבליט, פרסמו הימין החדש של בנט ושקד את המצע הפוליטי השלם שלהם. גם מפלגת העבודה ניסתה למשוך את השיח הציבורי לדיון במהות, בתוכנית היפרדות מן הפלסטינים, עריכת משאל עם בנוגע לשכונות במזרח ירושלים.

בוועדת הבחירות התקבלו החלטות קריטיות בימים האחרונים, בנוגע לדרכי ניהולי קמפיין בחירות בעידן הטכנולוגי החדש. שר האוצר משה כחלון ניסה להרים שיח לגיטימי בתוכניות בנין ודיור.

אך את כל הנושאים המהותיים גרסה ולעסה מפלצת השידורים החיים וסדר היום החדשותי המטורף סביב ההחלטה המשפטית, הפלילית. במשך שלוש שנים חיכה הציבור הישראלי לנקודה הזו בזמן. כל מי שמבקר את התקשורת או את הפוליטקאים על כך שקמפיין 2019 הוא פרסונלי, נטול אידיאולוגיה וכולו סביב תכונות אופי אישיות של מנהיגים - הוא בבחינת עוצם עיניים אל מול המציאות שהצטברה. ברור שהקמפיין אישי, נתניהו כן או לא, כאשר בלב העניין עומדים מעשיו האישיים של המנהיג. איך יהיה קמפייין לא פרסונלי, אם על הפרק פועלו מאחורי הקלעים של ראש הממשלה בזמן שהוא מתיימר לספר לציבור כמה הוא עסוק רק בביטחון ובהגנה.

בחודשים הקרובים ימשיך העיסוק של נתניהו בעצמו. כל קמפיין הליכוד ירוכז סביב המסרים הללו. אין שם מרחב תנועה ליעדים בנושא תחבורה ציבורית תחת השר ישראל כ"ץ או מדיניות רווחה של השר חיים כץ. גם העבודה של השר גלעד ארדן בכפרים ערבים, בניית תחנות משטרה, לא תהיה על הפרק. אין עובדים זרים בדרום תל אביב, נושא שטופל שלא כראוי על ידי הממשלה, הליכוד בראשה. אין שיח על יעדי דיור ציבורי וצרכים של שכבות חלשות במשק. כמובן שלא ניתן יהיה לקיים ויכוח על יעדים לאומיים בנושא שירותי בריאות. הכל נזרק מחוץ לחלון. רק האייטמים שהכתיב נתניהו לכאורה לאתר וואלה, התמורה, הדיאלוג שלו עם אלוביץ' על ההקלות לבזק, ההדחה של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר, והאופן בו הקליט נתניהו את נוני מוזס, ואיך הוקלט הוא עצמו בידי עוזריו הבכירים.

זה יהיה לב הקמפיין, בין אם נרצה בכך ובין אם לא. כל עוד ישראל לא תסבול את הירידה המייגעת הזו לפרטי הפרטים של מה שהיה, אי אפשר יהיה להתקדם הלאה ולעמוד על יעדים אמיתיים של המדינה. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.