קובי מימון נגד ביטוח הראל: פוליגון תובעת 24 מיליון שקל על נזקי השריפה במרכז המסחרי בחדרה

חברת הביטוח דוחה את הדרישה לתשלום, "מכיוון שאמצעי המיגון באזור שנשרף לא פעלו, והחברה לא דיווחה לנו כי מתבצע בנכס פרויקט בנייה (בתי הקולנוע של סינמה סיטי)" • המתחם הוא הנכס המרכזי של פוליגון, ולדברי החברה, השריפה "פגעה ישירות בשטח של כ-1,400 מ"ר"

המרכז המסירי שחל פוליגון בחדרה/ צילום:אתר החברה
המרכז המסירי שחל פוליגון בחדרה/ צילום:אתר החברה

חברת הנדל"ן המניב פוליגון תובעת כ-24 מיליון שקל מחברת הביטוח - ככל הידוע הראל - עבור הנזקים שנגרמו לה בעקבות השריפה שפרצה בנכס של החברה בחדרה באוקטובר האחרון - כך עדכנה פוליגון בדיווח לבורסה היום (ג'). זאת, "בגין נזקים ישירים ועקיפים שנגרמו לחברה בקשר עם אירוע השריפה (לרבות עלויות שיקום, בנייה, אובדן הכנסות שכירות ועוד)".

מדובר במרכז מסחרי פתוח (מרכז MIXX), הכולל שתי קומות בשטח בנוי של כ-22 אלף מ"ר. המרכז בחדרה הוא הנכס המרכזי של פוליגון, ובו מקימה רשת סינמה סיטי של משפחת אדרי מתחם בילוי שיכלול 8 אולמות קולנוע. לאחר השריפה עדכנה פוליגון כי היא "פגעה ישירות בשטח של כ-1,400 מ"ר. אזור זה והקומה מתחתיו הוכרזו כמבנה מסוכן".

טענה ל"רשלנות רבתי" של פוליגון

פוליגון הגישה להראל תביעה לפיצוי על הנזקים בסוף דצמבר, אולם, מציינת החברה היום, "חברת הביטוח דחתה את דרישת החברה לתשלום בגין נזקיה". לטענת הראל, "תביעת החברה נדחתה מכיוון שאמצעי המיגון באזור שנשרף לא פעלו, החברה לא דיווחה לחברת הביטוח כי פרויקט בנייה (בניית בתי הקולנוע) מתבצע בנכס, ובנוסף העלתה חברת הביטוח טענה בדבר 'רשלנות רבתי' של החברה (ללא כל פירוט)".

יועציה המשפטיים של פוליגון מעריכים, "בהתבסס על החומר המצוי בידיהם ובידי החברה נכון למועד דוח זה ולאחר בחינת תנאי הפוליסה ועובדות המקרה", כי אין בנימוקי הדחייה "כדי לשלול את זכותה של החברה לקבלת תגמולי ביטוח מכוח הפוליסה".

בעלי השליטה בפוליגון, אותה מנהל אמיר כהן, הם היו"ר קובי מימון וגיל הוד, המחזיקים יחד כ-45% מהונה. בשנה האחרונה שמרה מניית פוליגון  על יציבות, ושוויה בבורסה עומד על 116 מיליון שקל.

בסוף פברואר עדכנה החברה כי השריפה לא פגעה ישירות באזור החדש בו נבנים בתי הקולנוע. עם זאת, "החברה קיבלה לידיה חוות-דעת של קונסטרוקטור, לפיה שלד המבנה ניזוק באופן בו לא ניתן לעשות בו שימוש, ולפיכך יש להרסו ולבנותו מחדש או לחלופין לשקמו". זאת, מכיוון שחלקים מקומת הקרקע, בשטח המצוי מתחת לאזור שנשרף, "ניזוקו בעיקר כתוצאה מפעולות הכיבוי שנערכו במקום. השטח האמור בקומת הקרקע נסגר והוכרז על-ידי עיריית חדרה כ'שטח מסוכן', וזאת עד להשלמת מספר פעולות".

עוד ציינו בפוליגון כי "רק לאחר השלמת חשיפת שלד המבנה, תדע החברה באם ניתן לשקם את האזור שנפגע או שיש להרסו ולבנותו מחדש. החברה מעריכה כי ההיקף הכולל של העבודות, בין לשיקומו של השלד באזור שנפגע ובין אם להריסתו ובנייתו מחדש, יסתכמו בכ-15 מיליון שקל; וכי משך הזמן לביצוע עבודות השיקום צפוי לארוך חודשים ספורים".

עם זאת, "חלופת הריסת חלק השלד שנפגע ובנייתו מחדש עלולה להאריך את משך העבודות וכתוצאה מכך את משך הזמן שיידרש לפתיחת המבואה של בתי הקולנוע ואת מועד החזרה לפעילות של האזור שנמצא מתחת לאזור שנפגע... אין ביכולת החברה להעריך בצורה מדויקת את משך העבודות השיקום או משך עבודות ההריסה והבנייה מחדש".

לא תידרש מחיקת ערך

עוד עדכנה פוליגון לפני כשבוע כי במסגרת הערכת שווי מעודכנת לנכס בחדרה, שבוצעה על-ידי משרד השמאים אבירן שמאות מקרקעין, עולה כי עלות תיקון השטחים שנשרפו עומדת על כ-23.4 מיליון שקל פלוס מע"מ (עלות הנזקים הישירים הכרוכים בהחזרת המצב לקדמותו). שווי הנכס, לפי הערכת השווי, עומד על כ-196 מיליון שקל.

"לאור הנזק שנגרם לחלק מהנכס כתוצאה מהשריפה ואובדן ההכנסות הזמני (בגין החנויות אשר נסגרו), מתקיימים סימנים לפגיעה בערכו של הנכס". עם זאת, המרכז רשום בספריה של פוליגון לפי שווי של כ-94 מיליון שקל (נכון ליוני 2018), כך שלמרות השריפה שוויה גבוה בהרבה מערכו בספרים, והחברה לא תיאלץ לבצע מחיקת ערך בדוחות 2018.

שיעור התפוסה הממוצע במרכז עמד בחצי הראשון של 2018 על 76%, עם רווח תפעולי נקי (NOI) שהתקרב ל-7 מיליון שקל. בסיכום המחצית הראשונה של השנה נשחקו הכנסותיה של פוליגון בכ-6% לפחות מ-9.5 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה צנח בכ-17% והסתכם בקצת יותר מ-3 מיליון שקל.