הסיבה שמאחורי הרצון העז של סין להשיג עסקה עם טראמפ

אם ההידרדרות בכלכלה תימשך, שי ייאלץ להתמודד עם מקור חששותיו הקבוע: חוסר יציבות • החלום הסיני מראה סימני דעיכה, והכסף בכיסי הסינים מידלדל • שי יצטרך לעבוד קשה מאוד כדי להמשיך למצוא חן בעיני נתיניו • פרשנות

שי ג’ינגפינג היום בדאבוס / צילום: רויטרס
שי ג’ינגפינג היום בדאבוס / צילום: רויטרס

נשיא סין שי ג'ינפינג עלה לשלטון ב-2012 כשהוא מוכן לקרב. המשימות שעמדו בפניו היו לאלף את המפלגה הקומוניסטית ולגרום לעם הסיני ללכת שבי אחריו. הוא הצליח במשימה הראשונה, ואף זכה לשבחים רבים על הדחתם של מנהיגי מפלגה מושחתים.

שי הגדיר את החלום הסיני שלו כ"התחדשות אדירה של העם הסיני", באמירה שהתייחסה להשפלתה ההיסטורית של סין בידי כובשים זרים - השפלה שעליה לומד כל ילד סיני בבית הספר: מלחמות האופיום, הפיכת סין לזירת השפעה של מעצמות זרות והכיבוש היפני.

אך כעת הצליחה סין להתנער סוף סוף מנטל העבר. אפילו ספקנים במפלגה הקומוניסטית נסחפים בסופר-לאומנות של שי. מעט מאוד סינים מסוגלים לעמוד בפני הסיסמאות הפוליטיות שמוחדרות ללא לאות למוחו של הציבור.

הסיסמה שמביעה את המסר של שי באופן הטוב ביותר היא "ארבעת עמודי התווך של הביטחון העצמי": המסלול הסוציאליסטי הייחודי של סין, התיאוריה הפוליטית של סין, המערכת הפוליטית של סין, והחשוב ביותר - המורשת הייחודית בת 5,000 השנים של סין.

הסיסמה "הסינים הם עם אדיר", שמסוגל להתחרות בארה"ב, מציפה את כל חלקי סין. זה מה שהסינים רוצים לשמוע.

לאחר ששי הצליח להכניס את העם הסיני לכיס שלו, לא היה לו קשה להגדיר את עצמו כ"מנהיג ליבה", ולמחוק את המגבלות על תקופת כהונתו.

נתקלו בקיר המציאות

אבל אז הגיעה ההאטה הכלכלית, שאליה התווספו מכסי המגן שהטילה ארה"ב על מוצרים סיניים. לא ניתן לטייח את המציאות באמצעות סיסמאות פוליטיות, והמציאות היא ירידה במכירות אפל בסין, התכווצות הביקוש למכוניות חדשות, ועזיבתן של יצרניות גדולות כמו יוניקלו בשל האמרת עלויות הייצור. 65 מיליון דירות עומדות ריקות, לדברי פרופ' גאן לי מאוניברסיטת סאות'ווסטרן לפיננסים וכלכלה בסין. "אנחנו כבר במצב כלכלי קשה. ההידרדרות רק תחריף", לדברי הפרופסור. אין פלא שבייג'ין להוטה מאוד לחתום על הסכם סחר.

אם ההידרדרות בכלכלת סין תימשך, שי ייאלץ להתמודד עם מקור חששותיו הקבוע: חוסר יציבות. החלום הסיני מראה סימני דעיכה, והכסף בכיסיהם של הסינים הולך ומידלדל. שי יצטרך לעבוד קשה מאוד כדי להמשיך למצוא חן בעיני נתיניו.

סדר העדיפויות ישתנה?

ההיחלשות של כלכלת סין עלולה לגרום לשי השפלה שתאלץ אותו לשנות את סדר העדיפויות שלו. תרועת החצוצרות של תוכנית הדגל "תוצרת סין 2025", שמטיפה לעצמאות טכנולוגית, כבר הולכת ומתעמעמת. מכיוון שהקופות הולכות ומתרוקנות, לא יהיה מנוס מהערכה מחודשת ומצמצום של שני הפרויקטים הגדולים וזוללי המזומנים של סין: יוזמת "חגורה אחת דרך אחת" שנועדה להרחיב את השפעתה של סין למרכז אסיה, המזרח התיכון ואירופה, שהורחבה לעולם כולו, והיוזמה שמטרתה להפוך את הערים בייג'ין, טיאנג'ין והביי למטרופולין ענק בן 100 מיליון תושבים.

אם צמיחתה הכלכלית של סין תמשיך לדשדש, ייתכן שזה ימריץ את שי לנטוש את התוכניות להאדרתה של סין בתוכניות לשיפור איכות החיים - משאת נפשו של העם הסיני.

זה 15 שנה שהאג'נדה הפוליטית של מנהיגי סין כוללת את יעד השגת "שגשוג מתון" ברחבי המדינה עד 2020, אך לו הייתה למנהיגים יכולת ביקורתית חדה יותר הם היו מודים שהממשלה אינה צפויה לעמוד ביעד זה.

לא ניתן להכחיש את הנס הסיני, אך שי ג'ינפינג הגיע כעת לפרשת דרכים בשלטונו. אם הוא ישאב השראה מהמסורת הסינית בת 5,000 השנים, שמטיפה לצניעות, ייתכן שזה יסייע לו להתפכח.