שיכון ובינוי מכרה עוד 10% ממניות איידיאו גרופ: תרשום רווח של 480 מיליון שקל

החברה דיווחה הבוקר כי התקשרה ב-2 עסקאות נוספות למכירת מניות איידיאו גרופ (ADO) מול שני גופים - חברת Pertech Holdings שתרכוש 6.7% ממניות ADO, ולגורם נוסף שירכוש 3.3% נוספים ממניות ADO

משה לחמני / צילום: איל יצהר
משה לחמני / צילום: איל יצהר

שיכון ובינוי (שו"ב), הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, התקשרה בשני הסכמים למכירת 10% נוספים ממניות חברת איידיאו גרופ (ADO) הפועלת בשוק הנדל"ן המניב של ברלין. ADO נסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של כ-2.1 מיליארד שקל. 

ההסכמים נחתמו מול שני גופים: חברת Pertech Holdings, גוף המנהל את נכסיהם של ברטנרד פרודו ,פרנסואז פרודו ונטלי סמאני, תרכוש 6.7% ממניות ADO, וגוף נוסף (כפי הידוע קרן Northview) ירכוש 3.3% נוספים ממניות החברה.

שתי העסקאות מותנות בהשלמת שתי עסקאות נוספות שעליהן סיכמה שו"ב בשבועות האחרונים - למכירת 10% ממניות ADO לקרן אפולו ו-10% ל-GO (גוף המנהל את כספי בני משפחתו של המנוח סר ג'יימס גולדסמית). העסקאות הנוכחיות יבוצעו במחיר של 87 שקל למניית ADO, פרמיה של כ-15% על מחיר השוק.

 מניית איי.די.או גרופ הוסיפה 117% בחמש שנים
  מניית איי.די.או גרופ הוסיפה 117% בחמש שנים

עם השלמת ארבע העסקאות (במחירים של 86-88 שקל למניית ADO), עד לתחילת חודש יוני השנה, תיפרד שו"ב מ-30% ממניות ADO, מתוך 37.5% מהמניות שאותן היא מחזיקה כיום. שו"ב תקבל עבור המניות סכום של כ-720 מיליון שקל, ותרשום רווח לפני מס של כ-480 מיליון שקל.

לאחר שיושלמו העסקאות תחזיק קרן אפולו בכ-32% ממניות ADO, משפחת דיין תישאר עם החזקה של 19.7% (ואופציה לרכישת 7.5% הנותרים של שו"ב בחברה במחיר של 88 שקל למניה עד לסוף השנה), GO יחזיק עוד 10%, ושני הגופים שסיכמו על רכישת המניות כעת יצטרפו אליהם.

ADO פועלת בברלין באמצעות החברה המוחזקת ADO פרופרטיז (ADOP), שנהנתה בשנים האחרונות מהשגשוג בתחום הנדל"ן המניב לדיור בעיר. בידי החברה פורטפוליו של כ-23,700 דירות בעיר לצד שטחי מסחר. שווי תיק הנכסים של החברה מוערך בכ-4.1 מיליארד אירו.

הפרידה של שו"ב מ-ADO, שבה שלטה בעבר, היא פרי תהליך שהחל ברבעון השלישי של שנת 2017, אז הפתיעו קרן אפולו ומשפחת דיין את שו"ב, כשרכשו 34% ממניות ADO מידי גופים מוסדיים, ואיימו על המשך שליטתה של שו"ב בחברה. לאחר מספר חודשים של מאבק, נחתם הסכם שיתוף פעולה בין הצדדים בניהול ADO.

מהלך המימוש הנוכחי של שו"ב מגיע על רקע חוסר היכולת של מרכיבי גרעין השליטה ב-ADO להגיע להבנות בסוגיית ההובלה המשותפת של חברת הנדל"ן, במקביל לקשיים המאפיינים בשנים האחרונות את עסקיה האחרים של שו"ב בארץ ובעולם והעלייה בהיקף החובות שלה.

מנכ"ל שיכון ובינוי, משה לחמני, אמר היום כי "אנחנו מסיימים כמעט עשור מאז שנכנסנו להשקעה בחברת ADO. לאורך שנים אלה הצעדנו את החברה להפוך לאחד הגורמים המשמעותיים בשוק הנדל"ן בברלין. שיכון ובינוי מימשה החזקות רבות שלה לאורך השנים, על מנת לאפשר לחברה להמשיך ולצמוח, וכך הדבר גם עם השקעתנו ב-ADO".

במקביל לעסקאות המכירה של מניות ADO הודיעה שו"ב לפני כשבועיים, כי בכוונתה לרכוש בעלות מלאה על חברה קבלנית פרטית בארה"ב, העוסקת בתחומי קבלנות תשתיות אזרחיות - בעיקר גשרים, תשתיות תחבורה ועבודות ימיות. החברה פעילה באזור החוף המזרחי של ארה"ב, עם מגוון של לקוחות בשוק הפרטי ובשוק הציבורי ומחזור פעילותה הסתכם בכ-231 מיליון דולר ב-2017 והיא מחזיקה בצבר הזמנות של יותר מ-250 מיליון דולר כיום. שו"ב לא דיווחה על סכום הרכישה אולם הוא מוערך בכמה עשרות מיליוני דולרים.