עוד מקצה שיפורים: קול קורא נוסף לגבי פריסת סיבים אופטיים

משרד התקשורת מפרסם קול קורא לקבלת עמדות הציבור בנוגע לפרישת סיבים אופטיים באופן אוניברסלי וקביעת תמריצים לפרישה באזורים לא כלכליים • המשרד כבר פרסם בדצמבר האחרון קול קורא בנושא בנושא הסיבים האופטיים

פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock
פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock

משרד התקשורת מפרסם קול קורא נוסף במסגרת עבודת הצוות שהוקם לקידום פרישת הסיבים האופטיים. הצוות, שכולל אנשים ממשרד התקשורת, משרד האוצר ורשות ההגבלים, מבקש את עמדות הציבור לצורך קביעת המדיניות בעניין חובת הפרישה של המפעילים, ומה יהיו התמריצים שיינתנו למפעילים באזורים שיוגדרו ככאלה שאין בהם כדאיות כלכלית.

בפנייה לציבור תחת הכותרת "קול קורא להגשת עמדות ביחס לעדכון חובות הפרישה ו/או חובות אספקת שירות על בעלי תשתית בזק וביחס לכלים לעידוד הפרישה באזורים שבהם יומלץ כי אין בהם חובת פרישה", מבקש הצוות מהציבור להביע את עמדתו בשתי סוגיות: בחינת המלצות לעדכון חובות הפרישה ו/או חובות אספקת השירות שיחולו על בעלי התשתית; ובחינת הצורך בכלים לעידוד הפרישה באזורים שבהם יומלץ לקבוע כי אין בהם חובת פרישה וזאת על פי מבחני כדאיות כלכלית.

נזכיר כי משרד התקשורת כבר פרסם בדצמבר האחרון קול קורא בנושא הסיבים האופטיים וביקש את עמדת הציבור לגביו. באותו קול קורא ניכר היה שהמשרד רחוק מלהיות סגור על מדיניותו הסופית בנושא הסיבים והוא נשלח למפעילים עוד בטרם היו בידי המשרד הכלים לבחון לעומק את ההשלכות של הפרויקט, ועוד בטרם נוהלו שיחות עם בזק שלא הספיקה להציג את עמדתה.

התוצאה היא שאחרי כמה וכמה פגישות עם בזק ועם מפעילים נוספים, המשרד ככל הנראה הגיע למסקנה שדרוש מקצה שיפורים נוסף כדי לחדד סוגיות שעלו בשיחות עם המפעילים, ולכן מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן הקים צוות ייעודי שיבחן סוגיות שהתבררו בדרך.

נדגיש כי לא מדובר בסוגיות זניחות אלא בסוגיות שהן מהותיות ביותר לפרויקט. שאלת הפרישה האוניברסלית של הסיבים היא נושא חשוב מאד כיוון שבשוק נוצר מצב שבו חלק מהמפעילים פורסים תשתיות רק באזורי ביקוש בעוד על בזק חלה חובת פרישה אוניברסלית. במצב כזה כל הכדאיות הכלכלית של בזק בפרישה מוטלת בספק. בנוסף רק על בזק חלה חובה למכור את מוצריה באותו מחיר בכל הארץ, בעוד המתחרים יכולים להוריד מחירים לפי ראות עיניהם. זה אומר שבאזורי ביקוש היכן תהיה תחרות, המחירים יירדו, אבל באזורי פריפריה, ששם הביקוש עשוי להיות יותר נמוך, המחירים ישארו גבוהים וקבועים כי שם רק בזק תפרוס תשתיות ומחיריה נקבעים לכל השוק באופן שווה.

מהפנייה של הצוות לציבור, ומהקמת הצוות בפרט, ניכר כי המשרד מבין שהעסק מורכב יותר ממה שהעריך בתחילה, ושמדובר בפרויקט ברמה הלאומית. משכך, המדינה חייבת לתת דעתה לכדאיות הכלכלית של המפעילים באזורי פריפריה. עמדת משרד התקשורת היא שסיוע ממשלתי בדרך של תמריצים למפעילים באזורים שהפרישה בהם לא כלכלית, היא לא מילה מגונה. ניתן רק לשער שהאוצר יהיה ככל הנראה הרבה יותר מסויג בסוגיה הזו אבל יש להמתין ולראות מה יוחלט בסופו של דבר. בכל מקרה, ההחלטות הסופיות וקביעת המדיניות יחכו לשר התקשורת הבא והמגמה של המשרד היא להניח בפניו עבודה מסודרת עם המלצות כיצד לפעול בנושא הסיבים.