לצחצח שיניים ולכסח דשא עם בינה מלאכותית

הבינה המלאכותית מתרחבת לזירות מפתיעות - מצחצוח שיניים ועד כיסוח דשא

בינה מלאכותית/  צילום:shutterstock
בינה מלאכותית/ צילום:shutterstock

הבינה המלאכותית וראיית המכונה ממשיכות להתקדם במהירות ולשפר את איכות החיים במגוון תחומים כולל כמה לא צפויים.

מברשת שיניים חכמה

שיני הבינה לא חסינות בפני הבינה המלאכותית. דוגמה טובה מספקת מברשת השניים החדשה מבית Oral - B , שעושה שימוש באלגוריתמים של בינה מלאכותית כדי לשפר את צחצוח השיניים. המברשת, Genius X שמה, לומדת את הרגלי הצחצוח של משתמש אינדיבידואלי כולל עיתוי הצחצוח, משך הצחצוח, עוצמת הלחץ, האזורים בחלל הפה וכדומה, ומייצרת "תוכנית מעקב אישית" עם המלצות מותאמות באמצעות אפליקציה שמקושרת אלחוטית.

בין השאר היא מדרגת את איכות הצחצוח, מסמנת באמצעות גרפים אזורים ספציפיים שדורשים טיפול מיוחד ומזהה ומתריעה מפני הפעלת לחץ יתר, שחיקה מוגברת וכדומה. יחידת זיכרון פנימית אוגרת נתונים מעד 30 "אירועי צחצוח" קודמים ומסנכרנת אותם עם האפליקציה.

המברשת מספקת היזון חוזר בזמן אמת, ללא צורך בקישוריות אלחוטית, באמצעות תאורת LED צבעונית שמופעלת אם הצחצוח אגרסיבי מדי או חלש מדי. פרט לכך זו מברשת מתקדמת עם שלל מצבי פעולה מתוכנתים מראש כגון הלבנת שיניים, ניקוי לשון, "עיסוי חניכיים", מצב לבעלי רגישות גבוהה וכדומה. הטעינה מתבצעת בדרכים באמצעות מטען USB, שיכול לטעון גם סמארטפונים ומכשירים אחרים. המברשת אמורה לצאת לשוק בספטמבר ומחירה המשוער הוא 240-300 דולר.

שואב אבק נוסח מובילאיי

שואבי האבק הרובוטיים זוכים למידה גדלה והולכת של בינה מלאכותית ודוגמה עדכנית הוא הדגם Amarey A900, שיוצא החודש לשוק העולמי. השואב הוא פרי פיתוח של הסטארט-אפ AnKobot, שהוקם בתחילת 2016 על ידי קבוצה של מומחי בינה מלאכותית, רובוטיקה וראיית מכונה.

הדגם החדש מצויד במצלמה בעלת זווית רחבה של 145 מעלות שפועלת בטכנולוגיה המכונה "ויז'ואל SLAM" ("מיקום ומיפוי חזותי בו זמני"), עיקרון לטכנולוגיית מתן התרעות הדרך של המצלמה לרכב של מובילאיי.

המצלמה מאפשרת לזהות בזמן אמת מכשולים, להימנע מהתנגשות, להתאים את עוצמת השאיבה אוטומטית בהתאם למשטח (שטיח למשל) וללמוד את מפת הבית ומסלול הניקוי. כל זה ללא צורך בחיישנים, שגוזלים כוח חשמלי.

חיבור אלחוטי לאפליקציה מאפשר לתכנת את הרובוט/שואב מראש עם מפות בית, לבצע ניקוי בתאריכים ובשעות הרצויים, לשים דגש על חדרים ספציפיים ולקבל היזון חוזר על הביצוע בזמן אמת. את כל זה ניתן לבצע באמצעות הסמארטפון גם כאשר נמצאים הרחק מהבית. יכולות הניווט והמיפוי העצמאיות מאפשרות מיטוב של הניקיון ללא צורך בחזרה על אותם מקומות או בתנועה אקראית של הרובוט שמקצרת את משך טעינת הסוללה שלו.

פרט לכך מצויד השואב ביכולת לזהות שינויי גובה, לטפס בשיפוע של עד 15 מעלות ולהימנע מנפילות. על פי המפרט השואב יכול לפעול עד 90 דקות על טעינה בודדת והוא מייצר רעש נמוך יחסית. משקלו 2.7 קילו ומחירו בהזמנה מוקדמת כ-350 דולר.

בייביסיטר דיגיטלי

החידושים האחרונים בתחום ה-AI וראיית המכונה מתחילים לחלחל למוצרים עממיים. דוגמה אחת היא מערכת פעמון/מצלמת הדלת החדשה Zero, שהשיקה לאחרונה חברת שיאומי בסין ועולה כ-33 דולר. המערכת כוללת מצלמה שמקושרת אלחוטית לפעמון עם רמקול ואלחוטית לאפליקציה בסמארטפון. אולם חיישן אינפרא-אדום לזיהוי גוף אנושי ותנועה, שמופעל מטווח של עד 3 מטרים, ואלגוריתמים של ראיית מכונה, מספקים ליחידה יכולות אבטחה מעניינות. כמו בסמארטפונים מדור אחרון המצלמה יכולה לזהות את פניהם של העומדים בחוץ ולקבוע אוטומטית (על פי תמונות שנקבעו מראש והוזנו לאפליקציה) האם מדובר בבן משפחה שמורשה להיכנס או באדם זר. בהתאם לזיהוי נשלחת התרעה נפרדת ליושבים בבית או לאפליקציה של בעלי הבית שנמצאים במקום מרוחק.

אם בבית נמצא ילד בגפו, או קשיש, בעל הטלפון יכול "לקחת פיקוד מרחוק" על הרמקול, לשלוח לנמצאים בבית תזכורת לא לפתוח את הדלת ולנהל מרחוק שיחה עם הזר שעומד מחוץ לדלת. בנוסף כוללת המערכת פיצ'ר שמשנה אוטומטית את קולו של הילד שנמצא בתוך הבית לקול לקול מבוגר וסמכותי שנשמע דרך הרמקול החיצוני. כל העסק פועל על סוללות AA רגילות.

מכסחת דשא חכמה

בוש מפתחת דור חדש של מכסח-דשא רובוטי, שעונה לשם Indego S+ . בסיוע בינה מלאכותית הרובוט/מכסח לומד את סביבתו, מוצא נתיבים אופטימליים, זוכר שיפועים ומיקום של מכשולים ומשפר את ביצועיו בין כיסוח לכיסוח תוך מיטוב של צריכת החשמל מהסוללה הנטענת.

הוא כולל מספר תוכניות דוגמת "כיסוח נקודתי" באזורים שדורשים טיפול מיוחד - למשל מסביב לריהוט גינה - ומסוגל לטפל בגינות בשטח של עד 400 מ"ר. פעולתו עצמאית לחלוטין בשטח שנתחם על ידי גדר איתות היקפית אם כי ניתן לשלוט בו מרחוק באמצעות אפליקציה טלפונית ואף באמצעות פקודות קוליות של הסייענית אלקסה. מקור הכוח הוא סוללת ליתיום של 2.5 אמפר שעה וכמו שואבי אבק ביתיים כאשר הסוללה נחלשת הוא מוצא את דרכו אוטומטית ליחידת הטענה. כל העסק שוקל כ-2.5 קילו. המחיר כ-1,100 אירו ויחידת הטענה נוספת עולה כ-300 יורו.

בינה חוסכת בחשמל

בינה מלאכותית יכולה לחסוך לא מעט כסף במשרדים, מקומות עבודה ואתרים תעשייתיים. אל השוק הזה מכוונת הטכנולוגיה החדשה המכונה "פאנטום" מבית בוש הגרמנית שמשלבת חומרה ואלגוריתמים של למידת מכונה כדי לנתח את סביבת העבודה ולייעל תהליכים. בתערוכת CES הציגה החברה מכשיר דמוי טאבלט נייד, שמסוגל לנתח את צריכת החשמל והיעילות של כל המכשירים המחוברים לרשת חשמל מסוימת - במפעל תעשייתי למשל - מבלי צורך לחבר אליו את המכשירים בנפרד אלא רק להתחבר לרשת הכללית.

המכשיר מזהה את "החתימה" הייחודית של כל מכשיר, בוחן את ביצועיו בהתאם למסדי נתונים השוואתיים ומעביר המלצות בזמן אמת. בנוסף הטכנולוגיה יכולה לזהות זיהוי מוקדם של פעולה לא תקינה או בלתי סדירה של מכשירים חשמליים מחוברים - למשל קפיצות בצריכה של יחידות קירור - ולתת התרעה בטרם המכשירים יתקלקלו ידרשו תחזוקה יקרה. המחיר ההתחלתי צפוי לעמוד על כ-250 דולר.