"רווחיות חלשה מאוד עד שלילית": ההרעה בתוצאות החברה התעשייתית פלסטו-קרגל הובילה להורדת דירוג

מאז המיזוג בין עסקי הקרטון והאריזות של קרגל ופלסטו-שק, איבדה מניית החברה כ-40% מערכה, והאג"ח שלה נסחרות בתשואות של עד 13% • מידרוג: "תעשיית האריזות הגמישות סובלת מכרסום במעמד היצרניות נוכח אלטרנטיבת יבוא חזקה וירידה מתמשכת בביקושים"

גבי נגר, מנכ"ל פלסטו-קרגל / צילום: איל יצהר
גבי נגר, מנכ"ל פלסטו-קרגל / צילום: איל יצהר

עלויות מעבר המפעל של חברת קרגל מלוד אל סמוך ליישוב להבים שבדרום, גררו את חברת פלסטו-קרגל  בשנים האחרונות להוצאות כבדות והובילו בין היתר להפסדים תפעוליים. כעת, על רקע השפעת עלויות אלה, בחברת מידרוג החליטו להוריד את דירוג האג"ח של החברה ברמה אחת, מ-Baa2 ל-Baa3, באופק יציב, במה שמקרב את הגדרת חוב החברה לדרגה של Ba, המוגדרת כבעלת מאפיינים ספקולטיביים.

במידרוג סבורים כי העלויות הגבוהות שנבעו מהעברת פעילות הייצור של קרגל ללהבים, מייצרות "אי וודאות גבוהה יותר לגבי היתכנות קבלת דיבידנד מהאחזקה בקרגל בטווח הקצר", ומעריכים כי "תרומה תזרימית שכזאת לא תבוצע טרום חציון שני שנת 2021. זאת כאשר בחלוף הזמן נמשכת השחיקה ברווחיותה של פלסטו, אשר מייצרת תזרים חופשי חלש מבלי שאנו מעריכים פוטנציאל שיפור".

עוד מוסיפים במידרוג, כי כבר במועד המעקב הקודם אחר החברה, ההערכה הייתה כי הגמישות הפיננסית שלה חלשה, אולם אז הצפי היה "להנבה משמעותית יותר בגין תוכניות המעבר של קרגל בשנת 2019, מה שאנו מעריכים כיום בקצב איטי יותר מהערכותינו הקודמות". לפי מידרוג "תוכנית המעבר של קרגל, אשר הסתיימה במחצית הראשונה לשנת 2018, עדיין לא הביאה לשיפור בתוצאות".

פלסטו-קרגל עוסקת בייצור ושיווק לוחות ואריזות מקרטון גלי ואריזות גמישות מפוליאתילן. החברה מעסיקה כ-760 עובדים ובעלת השליטה בה היא סי.אי קרטון, שהמחזיקים הבולטים בה הם ניר דור, המנכ"ל גבי נגר והאחים עמירם ויהושע לוינברג.

התכוונה ליצור מאסה קריטית בשוק האריזות

באוגוסט 2016 הושלם מיזוגה של חברת קרגל הפרטית אל תוך מי שהייתה החברה הבת שלה - פלסטו (אז פלסטו-שק), כשהכוונה בשתי החברות הייתה ליצור חברה מאוחדת שתחזיק במאסה קריטית משמעותית בשוקי האריזות הגמישות והקרטון, כזו שתסייע לשיפור המצב הפיננסי. ממועד המיזוג איבדה מניית החברה כ-40% מערכה, והיא משקפת לפלסטו-קרגל שווי נוכחי של כ-130 מיליון שקל.

העדכון של מידרוג מסייע לשפוך אור על המצב המאתגר של תעשיית האריזות הגמישות בישראל. בחברת הדירוג מציינים בין היתר, כי תעשייה זו סובלת בשנים האחרונות "מכרסום במעמד היצרניות נוכח אלטרנטיבת יבוא חזקה וירידה מתמשכת בביקושים, היוצרים לחץ תחרותי מתמשך על מחירי המכירה". אלו, לפי מידרוג, "הביאו לכך שבשנים האחרונות פלסטו אינה מציגה צמיחה בהכנסות וזאת בשילוב עם מבנה הוצאות קשיח, לאחר שכבר נעשו שורת צעדי התייעלות. אלה מביאים לרווחיות חלשה מאוד עד שלילית, ואיננו מניחים שינוי מגמה בטווח הבינוני". 

לפלסטו-קרגל יש שלוש סדרות אג"ח בהיקף מצרפי של קרוב ל-120 מיליון שקל, הנסחרות בטווח תשואות של כ-8%-13.5%. בעקבות הורדת הדירוג, בפלסטו-קרגל העלו את שיעור הריבית על הסדרות ב-0.25%, לטווח של 4.75%-5.85%.