רוכשים באמזון? מעכשיו רשויות המס יוכלו לעקוב אחריכם בקלות

אז אולי המשלוח מעכשיו יהיה יותר ידידותי למשתמש ויתבצע כבר בדרך לישראל באוויר. אבל אמזון, ודרכה גם הרשויות, יידעו לאחד רכישות שונות של אותו לקוח-מייבא אישית וכך יגלו יבואנים קטנים שמנסים להזמין באינטרנט ולמכור בשוק המקומי

מיון חבילות אמזון בדואר ישראל / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
מיון חבילות אמזון בדואר ישראל / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

אם ביקשתם לרכוש באמזון בימים האחרונים, כנראה נחשפתם לדרישה חדשה שמבקשת מכם לכלול בפרטי ההזמנה גם את תעודת הזהות שלכם.

על פי הצהרת אמזון, המכס הישראלי מחייב מספר תעודת זהות או ח.פ. (ישות משפטית של חברה פרטית) בכל הצהרת יבוא כשערך המשלוח עומד על 100 דולר ומעלה.

"לגלובס" נודע כי לפני מספר ימים אמזון הוסיפה את ישראל לרשימת המדינות שמי שמבצע מהן רכישות דרכה, צריך לספק לה גם את נתוני הזהות שלו או את פרטי החברה שלו.

צילום מסך מאמזון
 צילום מסך מאמזון

באמזון מפרטים כי המידע נדרש על רשויות המכסים במדינות, והוא חלק הכרחי מהליך ביצוע העסקה. עוד הם מפרטים כי המידע שיגיע במסגרת זו ישמש את נותני שירותי המשלוח - חברות השליחויות, וגם לצורכי החזרה של מוצרים.

לצעד של אמזון יש שתי השלכות עיקריות. השפעה אחת היא הקלה וייעול של הליך המשלוח, כשהנתונים שהמכס דורש נמצאים ולא נדרש להשיגם באמצע ההליך באופן שלעיתים מעכב את קבלת ההזמנה. נראה כי אמזון משפרים כך את חווית הרכישה לצרכן הישראלי בכך שתהליך שחרור המכס מתבצע כבר בדרך לישראל באוויר (דבר שקיים כיום עבור חלק מחברות השילוח).

ההשפעה השנייה, ואולי המשמעותית יותר, היא שמתן מספר הזהות או הח.פ. לחברה ישפר משמעותית את המעקב של המכס ורשויות המס אחר ביצוע משלוחים בהיקפים של מעל 100 דולר.

כלומר, אמזון, ודרכה גם הרשויות, יידעו לאחד רכישות שונות של אותו לקוח-מייבא אישית. לדבר זה עשויות להיות השלכות נוספות בעתיד, כאשר כנראה שהמכס יוכל לפקח יותר על יבוא אישי, דבר אשר יגביל יבואנים קטנים שמנסים להזמין באינטרנט ולמכור בשוק המקומי.