ניקוי האורוות של קובי הבר? רווחי איי.די.איי ביטוח ברבעון הרביעי עמדו על 2.1 מיליון שקל בלבד

חברת הביטוח הישיר הציגה אשתקד ירידה בהכנסות מהשקעות והרעה ניכרת בתוצאות ביטוחי הרכב חובה, שהסב לה הפסד של 39 מיליון שקל ב-2018 • ממשיכה להציג גידול בפרמיות ולחלק דיבידנדים • מניית החברה ירדה היום ביותר מ-4%

קובי הבר, מנכ"ל איי.די.איי ביטוח / צילום: איל יצהר
קובי הבר, מנכ"ל איי.די.איי ביטוח / צילום: איל יצהר

בתום השנה בה התחלף המנכ"ל בחברת ביטוח ישיר  - כשרביב צולר, המנכ"ל הדומיננטי של איי.די.איי, הוחלף בקובי הבר, שבא מבנק לאומי - חברת הביטוח הישיר סיכמה עוד שנה רווחית מאוד. עם זאת, ברבעון הרביעי ניכרה צניחה ברווח, שהובילה את החברה להציג ירידה ברווח השנתי בהשוואה ל-2017.

בדוחותיה הכספיים לשנת 2018 מפרטת החברה כי הרווח הכולל לאחר מס הסתכם בכ-173.8 מיליון שקל, המהווים ירידה של כ-13% לעומת רווח של קצת מעל ל-200 מיליון שקל שנרשם בשנה שקדמה. הירידה נרשמה רובה ככולה ברבעון הרביעי, שבו הציגה החברה רווח כולל של כ-2.1 מיליון שקל בלבד, לעומת רווח רבעוני של 52 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017 - קיטון של 96%.

לדברי הבר, "ב-2018 נמשכה מגמת הצמיחה בפעילות החברה, אשר באה לידי ביטוי בעליה נאה בפרמיות במרבית הענפים בהם פועלת החברה". הוא פירט כי "הצמיחה שאנו מציגים לא באה לידי ביטוי מלא בשורת הרווח בעיקר עקב השפעות חריגות ברבעון הרביעי, בדגש על ירידות שערים ניכרות בשוק ההון בחודש דצמבר, התפתחויות שליליות בתביעות שנים קודמות ברכב חובה וכן גידול בהוצאות, אשר כאמור חלקן בעלות אופי חד פעמי". כך או כך, לאחר פרסום הדוחות ירדה מניית החברה שבשליטת משפחת שנידמן ביותר מ-4%, שהתווספו לירידות של יותר מ-5% מתחילת חודש מארס.

בחישוב שנתי הציגה איי.די.איי גידול של כ-12% בפרמיות, שהסתכמו בכ-2.6 מיליארד שקל. כל שלושת מגזרי הפעילות של החברה הציגו רווח נאה תוך גידול בפרמיות, כאשר הירידה הבולטת ברווחיות נרשמה בביטוחי הבריאות. לצד זאת בתחום ביטוחי הרכב חובה (הכלול במגזר הביטוח הכללי) החברה רשמה הפסד של יותר מ-39 מיליון שקל, לעומת הפסד של 11.4 מיליון שקל בשנת 2017. כמו כן, תוצאות החברה הושפעו ב-2018 מירידה בהכנסות מהשקעות וממימון, דבר שסייע לירידה ברווח.

בכל אופן, החברה ממשיכה לחלק דיבידנדים הגם שמדובר בחלוקה קטנה מאלה שבהן הרגילה את השוק. עם פרסום הדוחות היום הודיעה חברת הביטוח כי תחלק לבעלי המניות כ-25 מיליון שקל, לאחר שבספטמבר האחרון חילקה 70 מיליון שקל. אגב, לפני שנה, באפריל 2018, חילקה החברה דיבידנד של 120 מיליון שקל שהצטרף לדיבידנד של 100 מיליון שקל שחילקה בינואר 2018.

הדוחות של איי.די.איי כוללים בחובם אמירה שרבים בשוק הביטוח ובכלל בסקטור העסקי שותפים לה: "הגידול במספר הרשויות שהחלטותיהן וסמכותן מוחלת על החברה או משפיעה עליה, ישירות או בעקיפין, והגידול בהיקף סמכויות החקיקה, השיפוט והענישה הנתונות בידיהן, תוך צמצום אפשרויות החברה לערער על קביעותיהם, וכן הרחבת היקף האסדרה ותדירות השינויים בה מקשים על התכנון העסקי ועל אבטחת הציות". עוד ציינה החברה כי "דרישות רגולציה לרבות איסורי פעולה למרות סיכון גלוי וברור (איסור תמחור לפי מאפייני סיכון מובהקים, כפיית תעריפים שאינם תואמי סיכון, סוגיות של הגנת פרטיות)" מהווים סיכון גבוה לחברה.