מחכים כבר 10 שנים לכללי אתיקה של שרים

המלצות ועדת שמגר, כולל לגבי מתנות ומכירת ניירות ערך, הוקפאו

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר

כאשר בנימין נתניהו התמנה בתחילת 2009 לראש הממשלה, המניות שהיו בידיו מזה שנתיים בחברה של בן דודו נתן מיליקובסקי, עוררו את בעיית החשש לניגוד עניינים מול יצרנית הצוללות טיסנקרופ.

בכניסתו לתפקיד מצא נתניהו במזכירות הממשלה מסמך, שכותרתו "הוועדה הציבורית לעניין גיבוש כללי אתיקה לחברי הממשלה". אלה היו המלצות שהמתינו ליישום משנת 2008, פרי עבודת ועדה בראשות נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר.

ועדת שמגר המליצה על הקמת ועדת אתיקה בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס, עם סמכויות חקירה, מנדט להקפדה על שקיפות בדיווחי השרים על ענייניהם הפרטיים, וכללי התנהגות מחמירים בעניין המתנות שהם מקבלים. בהמלצות נאמר: "מימוש ניירות ערך, לבקשת חבר ממשלה, יהיה באישור מראש של ועדת האתיקה".

נתניהו הביא לממשלה את מקורבו ונאמנו, עו"ד יעקב נאמן המנוח, מינה אותו לשר משפטים והפקיד בידיו את הטיפול בהמלצות ועדת שמגר. בסוף 2010 מכר נתניהו את המניות ברווח משמעותי. חודשים אחדים לאחר מכן הגיש נאמן את המלצותיו, ובהן ביטל את הסעיף של שמגר, לפיו מימוש ניירות ערך יהיה רק באישור ועדת האתיקה. ההמלצות המקוריות של ועדת שמגר וגם ההמלצות של נאמן נכנסו למגירות של מזכיר הממשלה דאז אביחי מנדלבליט, ושם העלו אבק.

שרת המשפטים ציפי לבני ניסתה לקדם את הטיפול בהמלצות ועדת שמגר, אבל גם הניסיונות הללו נתקלו בהתנגדות. נתניהו פיטר את לבני בסוף 2014 והחליף אותה כממלא מקום שר המשפטים. לבני הספיקה ביומה האחרון בתפקיד להכניס למזכירות הממשלה את הנוסח שלה לאתיקה של שרים. המסמך תקוע במגירה.

היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, עורך דין אלעד מן, המשיך לבקש הסדרה של אתיקה לשרים. שרת המשפטים איילת שקד, ענתה לעמותת הצלחה, באפריל 2016, במכתב המובא כאן במלואו:

"אבקש תחילה להדגיש, כי אני שותפה, כמובן, לעמדתכם באשר לחשיבות התקנתם של כללי אתיקה לחברי הממשלה, כאמצעי להתוויית התנהגות ראויה של חברי הממשלה, להבטחת תפקודה התקין של הממשלה ולחיזוק אמון הציבור בה. לפיכך, ערכתי בחודשים האחרונים סדרת התייעצויות לצורך השלמת גיבושו של נוסח עדכני לכללים אשר גובשו בשעתו על ידי ועדת שמגר ואשר עודכנו לאחר מכן על ידי ועדת נאמן ועל ידי שרת המשפטים הקודמת, אותו בכוונתי להביא לאישורה של הממשלה.

"גיבוש הכללים מחייב תהליך עבודה זהיר ומושכל, וככזה, מצריך זמן ומשאבים. זאת, בפרט, לאור הנוסחים השונים שהוצעו לכללים על ידי הגורמים השונים שעסקו בכך, ובהינתן כי כללי האתיקה צפויים לחייב באופן אישי את כל חברי הממשלה, יש צורך לגבש נוסח מוסכם אשר ייהנה מתמיכת הממשלה ויקבל את אישור הממשלה במליאתה, דבר שיצריך עריכת תיאומים שונים עם יתר חברי הממשלה. בנסיבות אלו, לעת הזו, אין בידי להתחייב על המועד שבו ניתן יהיה להגיע לנוסח מוסכם ולהחלטה סופית על התקנת הכללים. אני מקווה כי נוכל להשלים העבודה עד סוף שנת 2016".

כנראה שמישהו או משהו מאוד בסיסי תוקע את היכולת להגיע לכללי אתיקה המחייבים את השרים ואת ראש הממשלה, כי עברו שלוש שנים מאז תשובתה של השרה שקד, והעם עדיין מחכה לכללי אתיקה לראש הממשלה.

נשיא בית המשפט העליון בדימוס ויו"ר הוועדה לכללי אתיקה של שרים, איש אצ"ל בעברו ולא "סמולן", אמר לפני שנתיים על פרשת המתנות של נתניהו: "דעתי היא שראש הממשלה צריך לפרוש".