המראת נתניהו מתעכבת בוושינגטון, מי ימלא את מקומו של ראש הממשלה אם לא יהיה זמין?

רה"מ עדיין מחזיק בסמכויות של 3 הדמויות החשובות ביותר בתהליך קבלת ההחלטות הביטחוני-מדיני • השר יריב לוין הוא ממלא מקום ראש הממשלה ובמידה ונתניהו יהיה בלתי זמין מסיבה כלשהי, ויתעורר צורך ביטחוני דחוף לוין מוסמך לכנס את הממשלה

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

אחד הדברים המטרידים באירועי 24 השעות האחרונות הוא העובדה שבנימין נתניהו, כראש הממשלה, השתמש בסמכויותיו ומינה את עצמו גם לשר ביטחון במקום אביגדור ליברמן ונותר בתפקיד שר החוץ. לפני כחודש מינה נתניהו את השר ישראל כ"ץ לממלא מקום שר החוץ למשך 3 חודשים, אך מבחינת הרכב הקבינט, נתניהו עדיין מחזיק בסמכויות של 3 הדמויות החשובות ביותר בתהליך קבלת ההחלטות הביטחוני-מדיני ועם מספר הסמכויות הרב הזה, הוא נמצא בוושינגטון כאשר המצב הבטחוני בהסלמה. יצוין, שגם ישראל כ"ץ, ממלא המקום שר החוץ, שהה בימים האחרונים בוושינגטון.

יצוין שראש הממשלה נתניהו אמור להיות זמין טלפונית במהלך הטיסה לישראל. השר יריב לוין הוא ממלא מקום ראש הממשלה ובמידה ונתניהו יהיה בלתי זמין מסיבה כלשהי, ויתעורר צורך בטחוני דחוף לוין מוסמך לכנס את הממשלה. במידה ויש צורך בכינוס קבינט דחוף, השר יואב גלנט מוסמך לכנס את הקבינט.

רה"מ נמצא כעת (ב') בבלייר האוס, מעון הארחה הרשמי בשעות האחרונות מאז סיים את פגישתו עם טראמפ בבית הלבן. גורם מדיני בכיר עדכן את העיתונאים הישראלים (הממתינים גם הם בבלייר האוס) כי נתניהו מקבל עדכונים בטחוניים מדי חצי שעה. המראתו מוושינגטון לא תהיה לפני השעה שלוש לפנות בוקר, שעון ישראל וגם זה לא סופי. המשמעות היא כי מטוסו של ראש הממשלה יגיע לישראל רק בשעות הצהריים, יום ג'.

נתניהו ויתר על נאומו באיפא"ק ביום שלישי בבוקר ועל ארוחת הערב החגיגית שתוכננה להיערך בבית הלבן וזאת לאור המצב המדיני המתוח בארץ.

אתמול (יום א') החל מחצות הלילה קיבל נתניהו עדכונים מיידים על בנוגע לירי על הבית במושב משמרת. גם במהלך היום (ב'), כולל בזמן הפגישה בבית הלבן, הוא עודכן בכל עת בנוגע להכנות. לנתניהו הוצג בנק מטרות עוצם, כלומר יעדי תקיפה לצה"ל, אשר הם יותר משמעותיים מיעדי תקיפה "רגילים" ונתניהו עבר על כל אחד מן היעדים כדי לאשר את התקיפות.