גל הפיטורים יגיע גם לישראל? אורקל מפטרת אלפי עובדים בעולם

אורקל מעסיקה 140 אלף עובדים ברחבי העולם, ולפי דיווחים גל הפיטורין הנוכחי צפוי להגיע להיקף של עד 10% ממצבת עובדי החברה ברחבי העולם • לפי הדיווח, בשבוע הבא צפויים פיטורים בהתבסס על ביצועי העובדים, כאשר כל מחלקה נאלצת לוותר על עובדיה היקרים ביותר, ואלו עם הביצועים הנמוכים ביותר

שלט אורקל במטה החברה בארה"ב / צילום: Shutterstock
שלט אורקל במטה החברה בארה"ב / צילום: Shutterstock

אורקל מפטרת אלפי עובדים בעולם. הפיטורים החלו ביום שישי האחרון, זאת לפי דיווח באתר של אגודת מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה (IEEE), וכללו עד כה פיטורים במקסיקו, בהודו, ובארה"ב. אורקל מעסיקה 140 אלף עובדים ברחבי העולם, ולפי דיווחים של עובדי החברה בפורומים שונים, גל הפיטורין הנוכחי צפוי להגיע להיקף של עד 10% ממצבת עובדי החברה ברחבי העולם.

עד היום, לפי דיווח באתר the Register, פוטרו 40 עובדים מצוות תשתיות הענן של החברה בסיאטל, 250 ברדווד סיטי ו-100 בסנטה קלרה - שניהם בקליפורניה, נוסף על 50 במקסיקו, 50 בניו המפשייר, אנגליה, ו-100 בהודו. הפיטורים כוללים אנשים בתפקידים שונים, ביניהם מפתחי תכנה, מדעני דאטה, אנליסטים עסקיים, מעצבים גרפיים, מנהלי IT , חוקרי שוק, מומחי תקשורת, מנהלי מוצר, אנשי בקרת איכות, מפתחי אפליקציות, מנהלי מערכות, אנשי מכירות ומעצבי ווב.

לפי דיווח שעלה באתר thelayoff.com, החברה החלה לפטר עובדים ממחלקות יקרות על מנת לקצץ בעלויות, ביניהן מחלקת תשתיות הענן של החברה, אשר כיום היא הפסדית. לפי הדיווח בשבוע הבא צפויים פיטורים בהתבסס על ביצועי העובדים, כאשר כל מחלקה נאלצת לוותר על עובדיה היקרים ביותר, ואלו עם הביצועים הנמוכים ביותר. דיווחים נוספים באתר מגלים כי מרבית המפוטרים הם עובדים וותיקים ומבוגרים בקרב הצוותים המושפעים, ואילו עובדים צעירים, שעלות העסקתם נמוכה יותר, נשארים בחברה.

באותו אתר, המיועד לדיוני עובדים, פורסם מכתב אשר לכאורה נשלח בדואר האלקטרוני לעובדי אורקל, מטעם דון ג'ונסון, סגן נשיא מחלקת תשתיות הענן של אורקל. "השינויים של היום במחלקת תשתיות הענן של אורקל (OCI) יתאימו טוב יותר לחזון העסק", נכתב. "המהלך יהפוך את המוצרים והשירותים שלנו לאחידים יותר, וימקד את ההשקעות שלנו בעדיפויות האסטרטגיות ביותר, ויעזור לנו ליישם את ההבטחה לדור השני של הענן של אורקל מהר יותר וביעילות רבה יותר".

בגל הפיטורים הנוכחי לא פוטרו עובדים בישראל. אורקל מעסיקה כ-400 עובדים בישראל תחת "אורקל ישראל", אשר מנוהלת על ידי מנכ"ל החברה עוזי נבון. בין העובדים המועסקים בארץ 250 מתכנתים, הפרושים ב-4 מרכזי פעילות: תל אביב, פתח תקוה, רעננה ובאר שבע. יתר העובדים הם אנשי שיווק, תמיכה, יישום והדרכה ללקוחות החברה בארץ.

בתגובה, אורקל ישראל הפנתה לתגובת אורקל העולמית, אשר מסרה כי "ככל שעסקי הענן שלנו גדלים, אנחנו נמשיך לאזן את המשאבים שלנו ולבנות מחדש את קבוצת הפיתוח שלנו, כדי לעזור לנו לוודא שיש לנו את האנשים הנכונים לבנייה של מוצרי הענן הטובים ביותר עבור לקוחותינו בעולם".

אורקל קונה בחודשים האחרונים את מניותיה שלה עצמה, כדי לשמור על מחירן לאור ירידה ברווחיותה. הרכישות, בעשרות מיליארדים עד כה, העלו את הרווח פר מניה של החברה ב-19% בסוף 2018. אמזון, אחת הלקוחות המשמעותיות של אורקל, מפחיתה בחודשים האחרונים את השימוש בתשתיות אורקל, ועוברת לשימוש בתשתיות בסיסי הנתונים שלה עצמה.

אמזון אף זכתה במכרז של עשרה מיליארד דולר עם הפנטגון בו התחרתה מול אורקל, וגרמה להפסד של לקוח גדול נוסף. בימים אלה, אורקל מאשימה את אמזון בהטיית המכרז, וטוענת כי עובד אמזון לשעבר, עבר לעבוד בפנטגון והיה בין מנסחי המכרז, זאת לפי דיווח של הניו יורק טיימס.