הסכסוך עם וואווי הסינית גרם לאלקטרה צריכה הפסד של 80 מיליון שקל

בסיכום השנה רשמה אמ"צ ירידה של 95% ברווח הנקי שנבעה גם מהרעה במגזר המזגנים • נקודת האור: חברת הסלולר גולן טלקום מציגה שיפור של 29% ברווח התפעולי השנתי, ל-92 מיליון שקל, אחרי עלייה דומה בהכנסות, ל-519 מיליון שקל

וואווי/ צילום: א.ס.א.פ קרייטיב  / Shutterstock
וואווי/ צילום: א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

יבואנית ומשווקת מוצרי החשמל אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) סיכמה הבוקר (ג') שנת פעילות שלילית במיוחד, ובשורה התחתונה הרווח הנקי השנתי שלה התכווץ בשיעור חד של 95% ל-8 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של 164 מיליון שקל ב-2017.

עוד עולה מהדוחות לשנת 2018 כי הכנסותיה של אמ"צ נחלשו ב-6% ל-2.6 מיליארד שקל, הרווח הגולמי ירד ב-14% ל-653 מיליון שקל, והרווח התפעולי צלל ב-50% ל-107 מיליון שקל.

בדרך לשורת הרווח הנקי, אמ"צ המשיכה לסבול מהסכסוך שפרץ בינה לבין חברת הסלולר הסינית וואווי, שהסבה לה הפסד שנתי של כ-36 מיליון שקל, ואשר בניטרולה, הרווח הנקי השנתי של החברה (מפעילויות נמשכות) ירד "רק" ב-67% ל-45 מיליון שקל. בפברואר 2018 התעוררו מחלוקות בין אמ"צ לבין וואווי "בנוגע ליישום הסכם ההפצה של מוצרי וואווי בישראל על ידי החברה", ובדוחות כעת מעדכנת אמ"צ כי היא "ממשיכה בפעילות ההפצה של מוצרי הסלולר שאינם מתוצרת וואווי". 

מהנתונים שמציגה אמ"צ בנוגע לוואווי, עולה כי בסך הכל בשנתיים החולפות (2017-2018) ההכנסות מפעילות זו הסתכמו ב-172 מיליון שקל, וההפסדים ממנה הסתכמו בכ-80 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון הרביעי של 2018, למרות ירידה דו-ספרתית חדה ברווח הגולמי והתפעולי, אמ"צ הציגה רווח נקי רבעוני של כ-4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 13 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017, וזאת בהשפעת הפסד מפעילות וואווי ב-2017. בנטרול השפעה זו, הרווח הנקי הרבעוני (מפעילויות נמשכות) נחתך בחצי ל-10 מיליון שקל.

מניית אמ"צ איבדה בשנה האחרונה כ-20% מערכה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-920 מיליון שקל.

פילוח הרווח התפעולי של אמ"צ
 פילוח הרווח התפעולי של אמ"צ

הרווח מפעילות המזגנים נעלם 

בעוד שאת שיתוף הפעולה עם וואווי אמ"צ הניחה מאחור, אחת מפעילויות הליבה שלה - ייבוא ושיווק מוצרים חשמליים - סיכמה שנה שלילית למדי, המיוחסת בעיקר לתחום המזגנים. 

פעילותה המרכזית של אמ"צ, הנמצאת בשליטת חברת אלקו של האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, היא יבוא, ייצור ושיווק מוצרי צריכה חשמליים, והפעלת רשתות השיווק למוצרי חשמל - מחסני חשמל ושקם אלקטריק (קמעונות חשמל).

מפילוח רווחי החברה למגזרים בולטת במיוחד מחיקת כמעט מלוא הרווח התפעולי במגזר מוצרי הצריכה החשמליים, שהסתכם בפחות מ-1 מיליון שקל, אחרי רווח תפעולי שנתי של 134 מיליון שקל ב-2017, וזאת בהמשך לשחיקה של 24% בהכנסות המגזר השנתיות, שהסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל. בסיכום הרבעון הרביעי, פעילות זו רשמה הפסד של 22 מיליון שקל, אחרי רווח של כ-14 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2017, בהמשך לשחיקה של 15% בהכנסות הרבעון, שעמדו על 224 מיליון שקל.

באמ"צ מציינים כי נוסף על המגמה השלילית במכירות, החברה ביצעה "הפחתת נכסים בלתי מוחשיים בפעילות המזגנים ורישום הפרשה להפסד בגין חוזה מכביד", וכן כי ברבעון המקביל של 2017 נכלל רווח הון חד-פעמי של כ-10 מיליון שקל בגין מכירות פעילות ברי מים. 

עוד מעריכים באמ"צ כי בסיכום שנתי היקף המכירות הכספי הכולל שלה בענף המיזוג בישראל ירד בכ-12%, ומציינים כי שינוי בתמהיל המכירות בפעילות המזגנים השפיע גם הוא לשלילה על הרווח המגזרי, וכלל, בין השאר, "המשך התחזקות נתח השוק של המזגנים העיליים הקטנים", לצד "ירידה בפעילות המזגנים של הקבוצה בחו"ל".

פעילות רשתות החשמל הקמעונאיות של אמ"צ סבלה גם היא ממגמה שלילית, גם אם הרבה פחות חדה מזו של מגזר מוצרי החשמל, עם ירידה שנתית של 4% ברווח התפעולי, ל-44 מיליון שקל, למרות שיפור של 5% בהכנסות המגזר השנתיות שהגיעו ל-1.2 מיליארד שקל. ברבעון הרביעי, הכנסות המגזר עלו ב-6% ל-342 מיליון שקל, והרווח התפעולי עלה ל-13 מיליון שקל, לעומת 11 מיליון שקל ברבעון המקביל - שיפור המיוחס לעלייה בהכנסות ויישום תוכנית הפחתת עלויות תפעול המגזר.

בחברה מפרטים כי במהלך שלוש השנים האחרונים סגרה החברה 18 סניפים, מתוכם ארבעה במהלך 2018, וכי היא מפעילה 55 סניפים, נוסף על מערך זכיינות תחת המותג מחסני חשמל דיגיטל, המונה 21 סניפים.

מדוחותיה של אמ"צ עולה כי המכירות בחנויות זהות שפעלו באופן מלא ב-2018 ובשנה שקדמה לה, גדלו בשיעור של כ-2%, ואילו המכירות למ"ר בחנויות זהות רשמו גידול של כ-5.7%. ברבעון הרביעי נרשם גידול של 3.3% במכירות בחנויות זהות במגזר הקמעונאות, וגידול של כ-7.4% בפדיון למ"ר.

שיפור בתוצאות גולן טלקום

נוסף על יבוא מוצרי צריכה והפעלת רשתות שיווק, אמ"צ פועלת החל ב-2017 בתחום התקשורת באמצעות גולן טלקום, ולאחר שרכישתה הושלמה באפריל 2017, היא מציגה בסיכום שנתי שיפור של 29% ברווח התפעולי ל-92 מיליון שקל, אחרי עלייה בשיעור דומה בהכנסות ל-519 מיליון שקל. 

עוד עולה מהנתונים של גולן טלקום כי בסוף 2018 מספר המנויים של החברה עמד על כ-906 אלף, לעומת כ-893 אלף בסוף 2017, וכי ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) ירדה בכ-2 שקלים (כ-4%) ל-48 שקל. בסיכום שנתי, מספר העובדים של גולן טלקום גדל ב-7% לכ-300, ובסך הכל אמ"צ מעסיקה כ-1,800 עובדים.

מוקדם יותר ב-2018, לאחר מינויו של צביקה שווימר למנכ"ל החברה במקומו של זאב קלימי, דיווחה אמ"צ על רקע תוצאות כספיות שליליות על יישום תוכנית התייעלות והפחתת עלויות, שינויים במבנה הארגוני ועוד, וזאת פחות מארבע שנים לאחר תוכנית התייעלות נרחבת, שעליה החליטה החברה בסוף 2014, לאחר כניסתו של קלימי לתפקיד.