הושלמה הארכת כביש חוצה ישראל מיקנעם לקריית אתא; מקטע חדש ייפתח מחר

המקטע החדש שייפתח מחר, באורך 16 ק"מ, מצטרף למקטע מיקנעם לתל-קשיש שנפתח לפני כ-4 חודשים, ובכך יושלמו 21 ק"מ חדשים שמצטרפים לכביש חוצה ישראל • כעת אפשר לנסוע מקריית אתא לבאר-שבע, לאורך 188 ק"מ, ללא רמזורים

כביש 6 חוצה צפון / צילום: חברת שפיר הנדסה
כביש 6 חוצה צפון / צילום: חברת שפיר הנדסה

מחר (ו') ייפתח לתנועה המקטע הצפוני בכביש 6 צפון, שיחבר את קריית אתא למחלף תל-קשיש ולכביש חוצה ישראל המוכר. המקטע החדש, באורך 16 ק"מ, מצטרף למקטע מיקנעם לתל-קשיש שנפתח לפני כ-4 חודשים, ובכך יושלמו 21 ק"מ חדשים שמצטרפים לכביש חוצה ישראל. כעת אפשר לנסוע מקריית אתא לבאר-שבע, לאורך 188 ק"מ, ללא רמזורים.

כביש 6 צפון הוא כביש אגרה חדש, והתשלום לו מחייב תשלום לחברת חוצה צפון, חברת-בת של שפיר, בנפרד מהתשלומים לדרך ארץ, המפעילה את החלק המרכזי של כביש 6. התשלום הוא על מעבר במנהרות למעשה וייגבה לפי מקטעים - מקטע סומך בין מחלף גבעות אלונים הצפוני למחלף העמקים; ומקטע יקנעם הדרומי ממחלף תל-קשיש ליקנעם. 

מפה מפורטת של כביש 6 צפון
 מפה מפורטת של כביש 6 צפון

מעבר במקטע סומך יעלה 2.98 שקלים מרבית שעות היום והערב, ו-1.79 שקלים בשעות השפל (21:00 עד 6:30). מקטע יקנעם עולה 4.18 שקלים מרבית שעות היום ו-2.39 בשעות הלילה. מפעילי כלי רכב כבדים (מעל 5 טון) ישלמו בערך כפול על המעבר במקטעים. הרישום והתשלום על הנסיעה בכביש אפשרית גם באפליקציית פנגו.

עלות ההקמה של כביש 6 צפון היא 2.5 מיליארד שקל, והיא כללה כרייה של 3 מנהרות כפולות, רכסים ואיבטין ובניית שני מחלפים מערכתיים. כעת מתוכננת הארכה נוספת של כביש 6 צפונה לשלומי, שלא יהיה כביש אגרה.

הקמת הכביש נוהלה בידי חברת כביש חוצה ישראל, שאחראית גם לניהול ההארכות הדרומיות של כביש 6 ולהקמת קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת. הביצוע בפרויקט הוא של שפיר הנדסה, בשיתוף חברת המינהור האיטלקית פיצרוטי. שפיר ביצעה את הפרויקט בשיטת BOT, כלומר - הזיכיון להפעלת הכביש, עד שנת 2049, ישמש לכיסוי עלויות הסלילה וכן לרווח של שפיר.

בטקס חנוכת המקטע החדש, אמר שר התחבורה ישראל כ"ץ כי "אנחנו מציינים בימים אלה עשור של השקעה חסרת תקדים בתשתיות התחבורה. בעשר שנים סגרנו פערים של עשרות שנים, וביצענו פרויקטים שהוזנחו על ידי ממשלות ישראל לדורותיהן. אנחנו מקדמים כיום פרויקטים תחבורתיים, בהיקף של יותר מ-100 מיליארד שקלים: פרויקטים שתורמים לקיצוץ בהוצאות, לקיצור זמני הנסיעה ולשיפור איכות החיים של כולנו".

מנכ"ל כביש חוצה ישראל דן שנבך ציין כי בתוך ארבעה חודשים פותחת החברה שני מקטעים חדשים של כביש 6, באורך כולל של כ-20 קילומטרים, אשר עומדים במבחני הבטיחות והאיכות הנדרשים. "זהו פרוייקט הנדסי מורכב, שלווה בתיכנון וביצוע קפדניים, המשלב טכנולוגיות מתקדמות לניהול מערכות הבטיחות וניהול התנועה, בהתאם לנורמות הקיימות ברחבי העולם", הוסיף שנבך.

יו"ר דירקטוריון כביש חוצה ישראל חוסאם בשארה הוסיף: "חברת כביש חוצה ישראל ממשיכה ומפתחת את המיזם הלאומי לחיבור קצוות הארץ. לחברה ניסיון רב בניהול פרויקטים זכיינים והיא מקפידה על איכות ביצועית ובטיחותית, לרווחת משתמשי הדרך".

מנכ''ל כביש 6 חוצה צפון שי לינדנר ציין כי נוצרה שותפות נדירה של מגזר ציבורי עם יזם וקבלן פרטי, שפיר, פיצרוטי, קרן נוי, מממנים מקומיים בהובלת בנק הפועלים, ובעיקר צוות מיוחד שידע לגייס את העובדים ולרתום את כולם, מאות ואלפים של אנשים, לתת את המקסימום מעצמם לאורך מספר שנים מאוד מאומצות כדי לפתוח את הפרויקט הענק וההכרחי הזה לפני הזמן, ולהקל על מצוקת הפקקים של תושבי הצפון. "הייחוד של הכביש הוא שאנחנו ממשיכים לתפעל אותו גם ב-30 שנים הבאות. בסטנדרט הכי גבוה, מואר, בטיחותי, בשילוב של אמצעים טכנולוגיים ופתרונות שמקלים על הלקוחות שלנו כגון פנגו ו-וייז שעובד במנהרות", הוסיף לינדנר.